ادعای روزنامه آمریکایی درباره سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی به ایران

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۹۵۸۵۱۰ سرخط اخبار

ر پایه برنامه ریزی های از پیش اعلام شده، قرار است رئیس جمهور کره جنوبی، روز یکشنبه برای دیداری رسمی به ایران سفر کند؛ دیداری که با توجه به سابقه پیوندهای دو کشور، اکثر قریب به اتفاق ناظران، اهداف اقتصادی را در صدر دستور کار آن ارزیابی می کنند. با این حال، یک روزنامه آمریکایی بر این باور است هدف دیگری نیز در پس این سفر وجود دارد.

 

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلبی به موضوع سفر پیش روی پارک گئون های، رئیس جمهور کره جنوبی به ایران پرداخته و مدعی شده، یکی از اهداف این سفر، تشدید فشار بر کره شمالی از طریق تلاش برای قطع کردن پیوندهای پیونگ یانگ با تهران است.

این روزنامه می نویسد، رئیس جمهور کره جنوبی، روز یکشنبه در حالی به ایران سفر می کند که قصد دارد به توافق هایی چند میلیارد دلاری با ایران در حوزه های اقتصاد و انرژی دست پیدا کند؛ اما یک دستور کار دیگر نیز در این سفر مورد انتظار است؛ تلاش برای قطع پیوندهای کره شمالی با ایران.

سخنگوی رئیس جمهور کره جنوبی پیش از انجام این سفر گفته، پارک گئون های، به عنوان نخستین رئیس جمهور کره جنوبی که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور در سال ۱۹۶۲ به تهران سفر می کند، می خواهد «بنیانی برای همکاری» با ایران را پایه گذاری کند.

قرار است روز دوشنبه، پارک با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دیدار کند و ممکن است در جریان این سفر، با آیت الله خامنه ای، رهبر ایران نیز دیدار داشته باشد.

به گفته سخنگوی پارک، در صورتی که دیدار با رهبر ایران امکان پذیر شود، ممکن است درباره موضوع هسته ای کره شمالی نیز گفت و گویی میان دو طرف انجام پذیرد.

سئول به عنوان بخشی از سیاست جدید خود برای کشاندن کره شمالی به پای میز مذاکره، قصد دارد به شیوه های مختلف، فشار را بر پیونگ یانگ افزایش دهد که از جمله، می توان به تلاش برای هدف قرار دادن و سست کردن پیوندهای کره شمالی با شرکای تجاری و نظامی اش اشاره کرد.

رابرت کِلی، استاد روابط بین الملل در دانشگاه پوسان کره جنوبی می گوید: «او (پارک) تلاش کرده تا متحدان کره شمالی را از این کشور دور کند و اگر بتواند در کاهش همکاری ایران با کره شمالی موفق عمل کند، این یک پیروزی بزرگ برای وی خواهد بود».

در این میان، مقامات کره جنوبی نیز می گویند تصمیم سال گذشته ایران در محدود کردن برنامه هسته ای خود در ازای برداشته شدن تحریم های بین المللی، می تواند به عنوان مدلی احتمالی برای کره شمالی در نظر گرفته شود. با این حال، پیونگ یانگ این مقایسه را رد و اعلام کرده در شرایطی که از سوی آمریکا مورد تهدید حمله هسته ای قرار دارد، سلاح های هسته ای خود را رها نخواهد کرد.

سابقه پیوندهای ایران و کره شمالی در زمینه همکاری های موشکی و تأمین تسلیحات، به جنگ عراق علیه ایران در دهه ۱۹۸۰ بازمی گردد؛ یعنی زمانی که پیونگ یانگ، موشک های «اسکاد» در اختیار ایران قرار داد. در تازه ترین نمود این امر، اوایل سال جاری میلادی، وزارت خزانه داری آمریکا یک مقام ایرانی را با ادعای اعزام تکنیسین های موشکی به کره شمالی برای انجام همکاری های موشکی، تحریم کرد.

گفتنی است، سال گذشته، سفیر ایران در کره جنوبی، در پاسخ به پرسش «وال استریت ژورنال» درباره همکاری تهران و پیونگ یانگ، تأکید کرد که هیچ گونه همکاری میان طرفین در موضوع فناوری موشکی و هسته ای وجود ندارد.

دانیل پینکستون، کار شناس مسائل دو کره در دانشگاه «تروی» سئول می گوید: این احتمال وجود دارد که پارک و هیأت همراه وی در جریان سفر به ایران، خصوصی و محرمانه موضوع تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی را ـ که ارتباطات تجاری و تسلیحاتی با این کشور را منع می کند ـ با مقامات ایرانی مطرح کنند. پینکستون می گوید: «من نمی توانم تصور کنم که وی (پارک) موضوعات امنیت ملی را در دستور کار خود نداشته باشد».

مقامات کره جنوبی می گویند، دستور کار اصلی این سفر، اقتصادی است، زیرا شرکت های کره ای، در پی دستیابی به توافقاتی در حوزه های ساخت و ساز، خودرو و الکترونیک هستند. پارک را در این سفر سه روزه، بزرگ ترین هیأت تجاری این کشور، متشکل از ۲۳۰ نماینده شرکت های مختلف همراهی می کنند.

کلید واژه ها: کره جنوبی پیونگ یانگ رئیس جمهور کره جنوبی


نظر شما :