چه کسی فاتح رقابت نیویورک خواهد شد؟

افزایش مخالفت با ترامپ و امیدواری سندرز

نویسنده خبر: حسین هوشمند
اهمیت ایالت نیویورک در این است که اگر سندرز بتواند در این ایالت برنده شود، می تواند سهم بیشتری از 291 نماینده حزبی این ایالت به دست بیاورد و فاصله اش با کلینتون را کم کند.
افزایش مخالفت با ترامپ و امیدواری سندرز

دیپلماسی ایرانی: انتخابات مهم ایالت نیویورک از راه رسید و کاندیداهای دموکرات و جمهوری خواه باید امشب در این ایالت دست به رقابت بزنند. این انتخابات هم برای هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، پیشتازان دو حزب و هم برای رقبایشان برنی سندرز و تد کروز از اهمیت خاصی برخوردار است. در ابتدا نگاهی به وضعیت کاندیداها در نظرسنجی ها می اندازیم.

نظرسنجی و پیش بینی

کلینتون همچنان از سندرز جلوتر است. در میانگین کل نظرسنجی ها، کلینتون با 53.1 درصد در مقابل 39 درصد سندرز، از وی پیشی گرفته است. این در حالی است که میزان محبوبیت سندرز در تابستان 12 درصد بود که در ماه های گذشته با رشد روبه رو شده و در ماه آوریل به بالاترین حد خودش در نیویورک رسیده است.

در جدیدترین نظرسنجی یوگاو که در روزهای 13 تا 15 آوریل انجام شده است کلینتون 53 درصد آرا و سندرز 43 درصد آرا را در اختیار دارند. در نظرسنجی کالج ماریست که در روزهای 10 تا 13 آوریل انجام شده، کلینتون با 57 درصد و سندرز با 40 درصد آرا قرار دارند. نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک در 6 تا 11 آوریل هم پیشتازی 13 درصدی کلینتون با 53 درصد آرا در مقابل 40 درصد آرا برای سندرز را نشان می دهد. در نظرسنجی کالج سیینا هم که در روزهای 6 تا 11 آوریل صورت گرفته است، کلینتون 52 درصد آرا و سندرز هم 42 درصد آرا را کسب کرده است. بر اساس مدل پیش بینی سیلور، کلینتون از شانسی 98 درصدی برای پیروزی در نیویورک برخوردار است و شانس سندرز 2 درصد است. براین اساس نتیجه ای که امکان وقوع آن بیشتر است 57 درصد کلینتون در مقابل 40 درصد سندرز است.

در کمپین جمهوری خواهان، در میانگین کل نظرسنجی ها، ترامپ با 51.7 درصد پیشتاز و پس از وی جان کیسیک با 22.3 درصد و تد کروز با 17.2 درصد قرار دارند. در جدیدترین نظرسنجی یوگاو که در روزهای 13 تا 15 آوریل انجام شده است، ترامپ 54 درصد آرا، کروز 21 درصد و کیسیک 19 درصد آرا را در اختیار دارند. در نظرسنجی جدید اوپتیموس که 11 تا 14 آوریل صورت گرفته است، ترامپ 51 درصد آرا، کیسیک 26 درصد و کروز 15 درصد آرا را در اختیار دارند. در نظرسنجی ای که در کالج ماریست، انجام شده در روزهای 10 تا 13 آوریل که از جامعه آماری 14 هزار نفری برخوردار است، ترامپ فاصله ای 29 درصدی دارد و با 54 درصد در صدر و پس از وی کیسیک با 25 درصد و کروز با 16 درصد قرار دارند. در تمام نظرسنجی های صورت گرفته در ماه آوریل، ترامپ فاصله ای 25 تا 35 درصدی با رقیب بعدی اش دارد.

بر اساس مدل پیش بینی سیلور، ترامپ از شانسی 99 درصدی برای پیروزی در نیویورک برخوردار است و کیسیک و کروز، شانسی کمتر از 1 درصد برای پیروزی دارند. بر این اساس بیشترین احتمالی که وجود دارد پیروزی ترامپ با کسب 52.7 درصد آرا در مقابل 25.6 درصد برای کیسیک و 19.6 درصد برای کروز است.

رقابت سرنوشت ساز کلینتون و سندرز

نیویورک برای هر دو کاندیدای دموکرات از اهمیت بالایی برخوردار است. از یک سو هر دو کاندیدا به آن دلبستگی دارند – کلینتون دو دوره سناتور این ایالت بوده است و سندرز هم سناتور ایالت ورمانت، همسایه نیویورک و متولد و بزرگ شده محله بروکلین نیویورک سیتی است – و از سوی دیگر به خاطر جمعیت بالا، این ایالت دارای نمایندگان حزبی زیادی (291) است.

مناظره پنجشنبه شب دموکرات ها اهمیت زیادی در تعیین برنده این ایالت داشت. در این مناظره سندرز عملکرد خوبی از خودش نشان داد و توانست کلینتون را در موضع تدافعی قرار دهد. سندرز روز جمعه بعد از مناظره هم برای سخنرانی در کنفرانسی عازم واتیکان شد و موفق به دیدار با پاپ فرانسیس هم شد. اهمیت این سفر این بود که وی توانست چهره ای جهانی از خودش نشان دهد و دیدار با پاپ هم دستاورد بزرگی است.

اهمیت ایالت نیویورک در این است که اگر سندرز بتواند در این ایالت برنده شود، می تواند سهم بیشتری از 291 نماینده حزبی این ایالت به دست بیاورد و فاصله اش با کلینتون را کم کند. از لحاظ نمایندگان حزبی متعهد (Pledged Delegates) کلینتون تا کنون 1307 نماینده و سندرز 1087 نماینده کسب کرده اند. از نظر نمایندگان حزبی ارشد (Super Delegates) هم کلینتون 469 نماینده و سندرز 31 نماینده کسب کرده اند. در مجموع کلینتون 1776 نماینده حزبی و سندرز 1118 نماینده کسب کرده است. دموکرات ها برای این که نامزد نهایی شوند باید به حد نصاب 2383 نماینده حزبی دست یابند.

با وجود این که سندرز با پیروزی در نیویورک باز هم نمی تواند به کلینتون برسد، اما همین کم کردن فاصله با کلینتون و پیروزی در ایالت وی موجب می شود سندرز امید بیشتری برای ایالت های پیش رو کسب کند و بتواند با پیروزی در آنها هم فاصله اش را کم کند و هم بتواند نظر نمایندگان حزبی ارشد را به نفع خودش تغییر دهد.

جورج کلونی، بازیگر مشهور که از حامیان کلینتون است هم ابراز امیدواری کرد که سندرز تا پایان رقابت ها در عرصه انتخاباتی باقی بماند. کلونی به ان بی سی گفت: «من فکر می کنم آنچه سندرز در انتخابات می گوید برای دموکرات ها مهم است. اگر سندرز در انتخابات دموکرات ها پیروز شود، هر کاری که بتوانم برای کمک به وی انجام خواهم داد.»

جمهوری خواهان در آرزوی متوقف کردن ترامپ

فضای کمپین جمهوری خواهان به شدت دو قطبی شده و تبدیل به عرصه رقابت طرفداران و دشمنان ترامپ شده است. با پیروزی کروز در کلرادو، ویسکانسین و یوتا، فضا به گونه ای شده که رسیدن ترامپ به حد نصاب 1237 نماینده حزبی و پیروزی انتخابات مقدماتی سخت شده است. با این حال جمهوری خواهان شانسی برای متوقف کردن ترامپ در نیویورک، ایالت خودش ندارند. از آن جایی که کروز و کیسیک هم شانسی برای رسیدن به حد نصاب ندارند، تعیین کاندیدای نهایی جمهوری خواهان به کنوانسیون ملی حزب محول خواهد شد. نیویورک برای جمهوری خواهان دارای 95 نماینده حزبی است.

با توجه به این که جناح اصلی حزب جمهوری خواه علاقه ای به ترامپ و کروز ندارند، گمانه زنی هایی مبنی بر انتخاب فردی به غیر از کاندیداهای موجود به گوش می رسد. مهمترین فردی که درباره اش صحبت می شود، نماینده پل رایان، رئیس فعلی مجلس نمایندگان است. اما رایان هفته گذشته اعلام کرد که نامزدی را قبول نخواهد کرد و کاندیدای نهایی باید از میان کاندیداهای موجود انتخاب شود. با این اوصاف باید منتظر ادامه رقابت ها در جبهه جمهوری خواهان باشیم.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سندرز ترامپ کیسیک نماینده حزبی کلینتون کروز انتخابات 2016 نیویورک


نظر شما :