سندرز هیلاری را ترساند

جمهوری خواهان در حال دور زدن ترامپ

نویسنده خبر: حسین هوشمند
ترامپ برای این که بتواند به حد نصاب برسد نیاز به پیروزی در ویسکانسین داشت، و به همین دلیل هم اکنون ناراحت و عصبانی است. ترامپ با وجود این که در ایالت های باقی مانده پیشتاز است، اما امیدهایش برای رسیدن به حد نصاب 1237 نماینده حزبی کمی کمرنگ شد.
جمهوری خواهان در حال دور زدن ترامپ

همان طور که پیش بینی می شد ویسکانسین توانست تحولی مهم در جریان رقابت های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 باشد. برنی سندرز و تد کروز توانستند پیشتازان حزب خودشان یعنی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ را شکست دهند تا مسیر جدیدی در جریان رقابت مقدماتی حزب دموکرات و جمهوری خواه به وجود بیاید. در ابتدا نگاهی به نتایج انتخابات می اندازیم.

نتایج ویسکانسین

کروز همان طور که نظرسنجی ها قبل از انتخابات نشان می دادند توانست با کسب 48.3 درصد آرا پیروز شود. در ادامه نتایج انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان را مشاهده می کنید.

رتبه

کاندیدا

تعداد آرا

درصد آرا

نماینده حزبی

1

تد کروز

527064

48.3

33

2

دونالد ترامپ

383598

35.1

3

3

جان کیسیک

153514

14.1

0

 

کروز با فاصله خوبی توانست ترامپ را شکست دهد و با توجه به این که برنده، اکثریت آرا را به دست می آورد، توانست بیشترین سهم را از لحاظ کسب نمایندگان حزبی به دست بیاورد. با احتساب این پیروزی، شمار نمایندگان حزبی ترامپ به 740، کروز به 514 و کیسیک به 143 نماینده حزبی رسیده است. جمهوری خواهان برای کسب نامزدی نهایی حزب باید به حد نصاب 1237 نماینده حزبی برسند.

در میان دموکرات ها، سندرز بهتر از نظرسنجی ها عمل کرد و پیروزی قاطعی به دست آورد. سندرز در 6 انتخابات اخیر توانسته در هر 6 ایالت پیروز شود. جدول زیر نتایج انتخابات مقدماتی دموکرات ها را نشان می دهد.

رتبه

کاندیدا

تعداد آرا

درصد آرا

نماینده حزبی

1

برنی سندرز

563127

56.5

45

2

هیلاری کلینتون

429758

43.1

36

 

فاصله پیروزی سندرز نشان داد که وی واقعاً به رقیبی جدی برای کلینتون تبدیل شده است و کلینتون با وجود پیشتازی، در ادامه کار سختی پیش رو دارد. با این انتخابات شمار نمایندگان حزبی متعهد کلینتون به 1274 در مقابل 1025 نماینده حزبی سندرز رسید. با احتساب شمار نمایندگان حزبی ارشد، کلینتون به عدد 1743 نماینده و سندرز به 1056 نماینده حزبی می رسد. دموکرات ها باید برای کسب نامزدی نهایی باید به حد نصاب 2383 نماینده حزبی برسند.

هشداری جدی برای ترامپ

در طول 10 روز اخیر حملات زیادی علیه ترامپ انجام شده بود و وی با دادن دو گاف، انتشار عکس زن کروز و اعلام لزوم مجازات تمام زنانی که سقط جنین انجام می دهند، با انتقادات زیادی روبرو شد و همین به جایگاه وی صدمه زد. ترامپ چند روز پیش اعلام کرد انتشار عکس زن کروز در توییترش اشتباه بوده است.

ترامپ برای این که بتواند به حد نصاب برسد نیاز به پیروزی در ویسکانسین داشت، و به همین دلیل هم اکنون ناراحت و عصبانی است. ترامپ با وجود این که در ایالت های باقی مانده و به طور ویژه در ایالت های بزرگ کالیفرنیا و نیویورک که بیشترین نمایندگان حزبی را دارند، پیشتاز است، اما امیدهایش برای رسیدن به حد نصاب 1237 نماینده حزبی کمی کمرنگ شده است.

امیدواری بیهوده کروز

کروز با توجه به حمایت قسمتی از جناح اصلی حزب و به عنوان تنها گزینه برای جلوگیری از پیروز شدن ترامپ توانست در ویسکانسین که تبلیغات سنگینی هم در آن انجام داده بود پیروز شود. با وجود این که کروز توانست پیروز شود اما افق پیش روی وی برای رسیدن به حد نصاب از ترامپ هم تیره تر است.

کروز فاصله زیادی با حد نصاب 1237 نماینده حزبی دارد. این در حالی است که هم اکنون در رقابت جمهوری خواهان 769 نماینده حزبی باقی مانده است. کروز باید از این میان 723 نماینده حزبی را کسب کند تا به پیروزی دست پیدا کند. این در حالی است که ترامپ نیاز به کسب 497 نماینده دارد.

وظیفه ای که کروز و کیسیک از این به بعد دارند این است که مانع از رسیدن ترامپ به حد نصاب شوند و این در حالی است که خودشان شانس کمی دارند. با ادامه این روند هیچ کاندیدایی به حد نصاب نمی رسد و سناریوی بعدی که کنوانسیون رقابتی جمهوری خواهان در ماه جولای خواهد بود، شکل می گیرد.

کنوانسیون رقابتی

بر اساس قوانین حزب جمهوری خواه اگر کاندیدایی نتواند در جریان انتخابات مقدماتی به حد نصاب برسد، در کنوانسیون ملی حزب که در تابستان سال انتخابات و پس از رقابت های مقدماتی برگزار می شود، کاندیدای نهایی انتخاب می شود. در جریان این کنوانسیون رای گیری مجددی میان کل نمایندگان حزبی صورت می گیرد. در دور اول قسمتی از این نمایندگان حزبی متعهد آزاد می شوند تا فارغ از نتایج انتخابات ایالتشان از هر کدام از کاندیداها که می خواهند حمایت کنند. در هر دور از رای گیری قسمت بیشتری از نمایندگان حزبی متعهد آزاد می شوند و تا جایی که یکی از کاندیداها به حد نصاب برسد ادامه پیدا می کند.

یکی از سناریوهای جنجالی شدن این کنوانسیون این است که در دورهای پایانی رای گیری سران حزبی می توانند شخصی به غیر از کاندیداهای موجود را انتخاب کنند. امری که هم اکنون زمزمه های آن شنیده می شود و یکی از مهمترین گزینه ها نماینده پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان است.

چنین مساله ای دور از ذهن هم نیست چون سران حزب علاقه ای به ترامپ ندارند و به دنبال راهی برای حذف وی بوده اند، می ماند کروز که از قضا، جناح اصلی حزب به وی هم علاقه ای ندارند و وی را که مورد حمایت تی پارتی است، غیرخودی می دانند. در صورت وقوع چنین سناریویی مشکلات عدیده ای برای جمهوری خواه به وجود خواهد آمد، هم ترامپ و هم کروز هشدار داده اند در صورتی که شخصی به غیر از کاندیداها انتخاب شود، طرفدارانشان دست به شورش خواهند زد.

سندرز با امیدواری به نیویورک می رود

سندرز توانست فاصله اش را با کلینتون کاهش دهد و با 6 پیروزی قاطعانه اخیرش توانسته موجب نگرانی کمپین کلینتون شود. سندرز و تد دیواین، استراتژیست ارشدش همان گونه که قبلاً پیش بینی کرده بودند افق انتخابات را به نفع خودشان می بینند.

سرنوشت رقابت دموکرات ها را ایالت مهم نیویورک تعیین می کند که انتخاباتش 19 آوریل برگزار می شود. این ایالت با دارا بودن 291 نماینده حزبی برای سندرز و کلینتون حیاتی است. کلینتون دو دوره سناتور این ایالت بوده و سندرز هم سناتور ایالت همسایه نیویورک (ورمانت) است و در شهر نیویورک متولد شده است. علاوه بر این یهودی بودن سندرز می تواند به وی برای جلب آرای جمعیت گسترده یهودیان این شهر کمک کند.

رقابت میان سندرز و کلینتون در نیویورک نزدیک است اما کلینتون همچنان پیشتاز این ایالت است. در صورتی که سندرز بتواند در نیویورک به پیروزی دست یابد، بخت زیادی برای شکست کلینتون پیدا خواهد کرد.

کلینتون نگران است

کلینتون با این شکست که ششمین شکست پی در پی وی در انتخابات بود، نگران شده است. با وجود این که وی از سندرز جلوتر است اما اگر قرار باشد سندرز به روند کنونی اش ادامه دهد، کلینتون دچار مشکل خواهد شد. امید کلینتون این است که با پیروزی در نیویورک، ایالت خودش، بتواند روند پیروزی های پی در پی سندرز را قطع کند.

نگرانی دیگر این روزهای کلینتون انتشار اسناد پاناما است. با وجود این که نام وی و سیاستمداران آمریکایی در این لیست نیست، اما سندرز می تواند با اشاره به فساد اقتصادی و فرارهای مالیاتی سیاستمداران، حملاتش علیه کلینتون مبنی بر این که وی رابطه نزدیکی با وال استریت و کانون های قدرت و ثروت دارد، ادامه دهد. این مسئله به کلینتون صدمه خواهد زد.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سندرز ترامپ نماینده حزبی انتخابات 2016 كلينتون كروز انتخابات آمريكا


نظر شما :