برای فشار به اروپا

ترکیه پناهندگان بی‌سواد سوری را می‌خواهد

۲۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۷۸۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
یکی از مطالعات رسمی نشان می‌دهد که نسبت فارغ‌التحصیل‌های دانشگاهی‌ که در آلمان پذیرفته شده‌اند، 70 درصد از کل مهاجرانی است که خواستار پناهندگی در این کشور هستند در حالی که این رقم برای مهاجران بی‌سواد تنها 5 درصد است.
ترکیه پناهندگان بی‌سواد سوری را می‌خواهد

دیپلماسی ایرانی: مراد اردوغان، یکی از استادهای آکادمیک برجسته ترکیه ای که ریاست یکی از مراکز مطالعات مهاجرت در دانشگاه هاستیبی ترکیه را بر عهده دارد، گفت که اروپایی ها به دنبال جذب آن دسته از مهاجران سوری هستند که تحصیلات خوبی دارند در حالی که ترکیه بیشتر کسانی که تحصیلات سطح پایین دارند را می پذیرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی که به عنوان کارشناس امور مهاجرت در برابر کمیته امور مهاجرت پارلمان ترکیه درباره اوضاع مهاجرت صحبت می کرد، گفت: «یکی از مطالعات رسمی نشان می دهد که نسبت فارغ التحصیل های دانشگاهی که در آلمان پذیرفته شده اند، 70 درصد از کل مهاجرانی است که خواستار پناهندگی در این کشور هستند در حالی که این رقم برای مهاجران بی سواد تنها 5 درصد است. در حالی که میانگین افراد بی سوادی که خواستار پناهندگی در ترکیه هستند 50 درصد است.»

ترکیه تنها میزبان 40 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی سوری است. مراد در این باره به روزنامه دیلی صباح ترکیه گفت: «شمار پناهندگان سوری ممکن است ظرف یک دهه آینده تا 4 میلیون نفر افزایش یابد و ممکن است این روند باعث ایجاد مشکلاتی در مساله آموزش شود.»

وی تاکید کرد، باید کودکان سوری که بی کار هستند را آموزش دهیم چرا که اگر این کار را نکنیم ممکن است با ما بیگانه شوند یا به دشمنان ما تبدیل شوند.

وی همچنین گفت: «نظرسنجی ها نشان می دهد که تنها دو درصد مهاجران سوری در ترکیه با نام اصلی شان ثبت شده اند در حالی که ماهیت دیگر پناهندگان سوری مشخص نیست.»

آموزش به یکی از وسیله های اساسی برای کمک به پناهندگان سوری تبدیل شده است چرا که به دلیل جنگی که در کشورشان در جریان است از آن محروم شده اند. ترکیه امیدوار است که یک میلیارد یورو از پول هایی که از اتحادیه اروپا دریافت می کند به آموزش کودکان سوری اختصاص دهد.

ترکیه مدارس خصوصی ای که جمعیت های خیریه دایر کرده اند را به کودکان سوری ای که در خارج از اردوگاه ها به سر می برند، اختصاص داده است. برای همین انتظار دارد که کمک های بین المللی بیشتری به دست آورد تا بتواند آنها را به آموزش کودکان سوری که در سن تحصیل قرار دهند، اختصاص دهد.

این در حالی است که وضعیت انسانی پناهندگان سوری روز به روز بدتر می شود و در طول مهاجرت یا دوران پناهندگی شان با رفتارهای غیرانسانی بسیاری مواجه می شوند، مساله ای که سبب شده بسیاری بگویند به برگه معامله سیاسی کشورهای مختلف از جمله ترکیه تبدیل شده اند. بسیاری از آنها در کارهای غیرقانونی مثل قاچاق انسان فعال شده اند. این روزها در ترکیه باندها و شبکه هایی ویژه پناهندگی و قاچاق انسان و سوء استفاده از شهروندان سوری به وجود آمده است. بسیاری از این شبکه ها در فروش دخترهای جوان برای با ازدواج با افراد دیگر در قبال دریافت پول فعالیت می کنند. وقتی که از گرداندگان این شبکه ها دلیل این کار را می پرسند بی سوادی این دخترها را بهانه می آورند.

تمامی آمارهای کشور ترکیه و سازمان های بین المللی حاکی از آن است که بخش بزرگی از پناهندگان بی سواد سوری یا آن دسته از افرادی که سطح آموزشی ضعیفی دارند در ترکیه به سر می برند در حالی که کسانی که تحصیل کرده اند یا توانسته اند مدارک علمی به دست آورند راهی اروپا شده اند و حتی در صورت نبود کار نیز در آن جا مستقر شده اند.

نابی اوجی، وزیر آموزش و پرورش ترکیه چند هفته پیش گفت که وزارت خانه او بیش از سه میلیارد یورو برای آموزش دانش آموزان سوری پرداخته است. وی به خبرگزاری آناتولی گفت: «در واقعیت حمایت های لازم صورت نمی گیرد اما خیلی درباره آن صحبت می شود. توجهی که جامعه جهانی برای حل مشکل پناهندگان سوری می کند کافی نیست. هزینه آموزشی که وزارت آموزش و پرورش ترکیه به تنهایی به دانش آموز سوری پرداخت کرده بیش از سه میلیارد یورو است.»

وی در ادامه افزود: «750 هزار دانش آموز سوری در ترکیه وجود دارد که 350 هزار نفر آنها از سوی وزارت آموزش و پرورش ترکیه در مدارس دولتی و اردوگاه ها و مراکز ویژه مقدماتی که موسسه های مختلف عام المنفعه به وجود آورده اند، آموزش می بینند.»

بر این اساس می توان گفت کشورهای اروپایی تنها افراد تحصیل کرده و صاحب مدرک را می پذیرند در حالی که سوری های بی سواد در ترکیه می مانند و روزگار خود را در آن جا سپری می کنند. در حال حاضر ترکیه بزرگترین آمار پناهندگان سوری در جهان را دارد. بسیاری می گویند که دولت ترکیه از عمد مرزهای خود را به روی پناهندگان سوری باز گذاشته است و بیشتر می خواهد میزبان پناهندگان بی سواد سوری باشد تا به این ترتیب بتواند از آنها به عنوان برگه فشاری علیه اتحادیه اروپا استفاده کند، برای این که بتواند به عضویت این اتحادیه در آید یا پول های بیشتری را از این اتحادیه بگیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پناهندگان سوری کودکان سوری ترکیه اتحادیه اروپا


نظر شما :