رازی که اسناد پاناما فاش کرد

نقش بانکدار انگلیسی در کمک به برنامه تسلیحاتی کره شمالی

۱۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۷۷۹۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
یک بانکدار انگلیسی که دو دهه از عمر خود را در کره شمالی زندگی کرده یک شرکت مالی برون مرزی در پیونگ یانگ تاسیس نموده که گفته می‌شود از سوی دولت این کشور برای فروش تسلیحات و توسعه برنامه هسته‌ای این کشور مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
نقش بانکدار انگلیسی در کمک به برنامه تسلیحاتی کره شمالی

دیپلماسی ایرانی: یک بانکدار انگلیسی که دو دهه از عمر خود را در کره شمالی زندگی کرده یک شرکت مالی برون مرزی در پیونگ یانگ تاسیس نموده که گفته می شود از سوی دولت این کشور برای فروش تسلیحات و توسعه برنامه هسته ای این کشور مورد استفاده قرار می گرفته است.

بنا بر اسناد پاناما، نیجل کووی که تحصیلکرده دانشگاه ادینبرگ است و بخوبی می تواند به زبان کره ای و چینی صحبت کند، در پشت پرده شرکت پیشرو کره ای با نام «دی.سی.بی. فاینانس لیمیتد» قرار داشته که در جزایر ویرجین انگلیس به ثبت رسیده بود. وی مدعی شده است که این شرکت برای موارد قانونی تجارت مورد استفاده قرار می گرفته و وی هیچ اطلاعی از مبادلات غیرقانونی آن نداشته است.

کوویی در سال 1995 و در دورانی که «کیم جونگ ایل» هنوز در پیون یانگ در قدرت بود، به این کشور نقل مکان کرد تا مسیر خود را به سوی مدیریت اولین بانک خارجی ، یعنی بانک اعتباری دایدونگ را بپیماید.

کووی که ابتدا از هتلی کوچک و با سه کارمند کار خود را آغاز کرد، در 2006 توانست با تاسیس کنسرسیومی 70 درصد سهام بانک مذکور را بدست بیاورد.

با ارائه آدرس خود در خیابان خانه بین المللی فرهنگ پیونگ یانگ - خیابانی در مرکز پیونگ یانگ برای مبادلات فرهنگی با خارجیان- کووی دی.سی.بی فاینانس لیمیتد، شعبه ای از بانک را در تابستان 2006 در جزایر ویرجین انگلیس به همراه «کیم چل سم» یکی از مقامات کره شمالی به ثبت رساند. شرکت حقوقی موساک فونسکای پاناما علی رغم ریسک بالا، وکالت این شرکت را به عهده گرفت.

در جولای آن سال کیم جونگ ایل با پرتاب 7 موشک بالستیک، علیه آمریکا و تحریم های آن اعلام جنگ کرد. در اکتبر، کره شمالی اولین آزمایش هسته ای خود را با انفجاری زیرزمینی و تحت کنترل انجام داد. بحران دیپلماتیکی که متعاقب آن به وجود آمد باعث شد که سازمان ملل اقدام به بلوکه کردن دارایی های این کشور کرده و تجارت و سفر به این کشور را نیز ممنوع کند.

در 2013، آمریکا بانک دایدونگ، شرکت پیشرو کووی یعنی دی.سی.بی فاینانس لیمیتد و کیم چل سم را تحریم کرد. آمریکا مدعی بود که این شرکت اقدام به ارائه خدمات مالی به دلالان عمده تسلیحات کره شمالی و شرکت توسعه معدنی کره شمالی کرده و بازوی مالی اصلی آن یعنی «بانک تجاری تانچون» نیز به اتهام برخورداری از نقشی مرکزی در حمایت از برنامه های غیرقانونی هسته ای و موشکی کره شمالی شامل تحریم شد.

به ادعای وزارت خزانه داری آمریکا بانک اعتباری دایدونگ حداقل از سال 2006 از شرکت پیشرو خود دی.سی.بی فاینانس لیمیتد برای انجام مبادلات مالی استفاده می کرده تا بتواند نهادهایی را دور بزند که به بررسی پایبندی تحریم ها می پردازند. کیم متهم به تسهیل نقل انتقالات مالی به ارزش صدها میلیون دلار و مدیریت آن در حساب های مربوط به کره شمالی بود.

کووی پیش از مهاجرت به پیونگ یانگ در هنگ کنگ برای اچ.اس.بی.سی کار می کرد. در زمان حضور در پیونگ یانگ، وی با شرکت در مصاحبه های مختلف با خبرنگاران خارجی، کره شمالی را فرصتی فوق العاده برای سرمایه گذاری معرفی می کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا ترجیح می دهد به جای کار کردن در نیویورک یا هنگ کنگ در یک کشور دیکتاتوری استالینیستی کار کند، پاسخ داد که کار کردن در پیونگ یانگ به مراتب برای وی خوشایندتر است.

اسناد پاناما نشان می دهد که شرکت حقوقی موساک فونسکا نتوانسته متوجه ارتباط شرکت های کووی با کره شمالی شود. کووی همچنین از این شرکت حقوقی برای ثبت شرکتی دیگر استفاده کرد. این شرکت که تولیدکننده دستگاه های سی.دی و دی.وی دی پلیر بود، با سرمایه گذاری مشترک وزیر فرهنگ کره شمالی تاسیس شده بود.

در سال 2010 بود که موساک فونسکا متوجه همکاری کووی با کره شمالی شد و از وکالت شرکت های وی استعفا داد. موساک فونسکا پس از دریافت نامه ای از سوی آژانس بازرسی جزایر ویرجین متوجه این موضوع شد. این آژانس از موساک فونسکا خواسته بود که جزئیات مربوط به شرکت های کووی را در اختیار آن قرار دهد. سال بعد، کووی سهام خود را در بانک به یک کنسرسیوم چینی فروخت.

اسناد پاناما همچنین شامل نامه های الکترونیکی تندی میان دفتر موساک فونسکا در جزایر ویرجین و دفتر اصلی آن در پاناما می شود. در سال 2013، یکی از اعضای این شرکت اعتراف کرد که ارائه آدرس شرکت های کووی در کره شمالی باید به عنوان زنگ خطری مورد توجه قرار می گرفت.

تحریم های آمریکا علیه شرکت دی.سی.بیدر ژوئن 2013 به اجرا در آمد، اما در سال 2006 یعنی زمانی که کووی مسئولیت دایدونگ را به عهده داشت، باز می گشت. کووی مدعی شده است که بانکداری را سال 2011 برای پرداختن به سایر تجارت ها رها کرده است.

منبع: گاردین / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25 

کلید واژه ها: موساک فونسکا اسناد پاناما کره شمالی


( ۱ )

نظر شما :