جواد لاریجانی: گزارش احمد شهید آبکی است

۲۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۹۵۷۱۶۳ سرخط اخبار
محمدجواد لاریجانی گزارش حقوق بشری ضدایرانی احمد شهید را گزارشی مغرضانه و آبکی دانست و گفت: ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم است.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: این گزارش از نظر محتوا نه فقط هیچ مطلب جدیدی ندارد بلکه از هیچ موضوع قابل توجه و استنادی برخوردار نیست و همچنان اشکالات سابق بر آن وارد است.
 
لاریجانی در ادامه افزود: استناداتی که احمد شهید داده است هیچ یک محل ندارد یعنی استنادی نیست که بتوانیم آن را ارزیابی کنیم همچنان که خودش گفته است احساس می کند که این ها استنادات درستی است، این که نمی شود پس ما در ارزیابی ادعاهای او هم با مشکل مهمی مواجه ایم.
 
وی با اشاره به یکی از جنبه های گزارش اخیر احمد شهید در باب مبارزه با تروریسم تأکید کرد: ما در این باب سیاست روشنی داریم و تروریسم را تحمل نمی کنیم؛ کسانی که آلوده به تروریسم شوند طبعاً در دادگاه های ما به احکام مختلف محکوم می شوند.
 
لاریجانی افزود: کسانی که در عملیات تروریستی وارد شده اند می توانند محکوم به اعدام شوند، البته برای این محکومان، درجات محکومیت پایین تری هم وجود دارد.
 
احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش تکراری دیگری علیه کشورمان که پنجشنبه منتشر شد اتهامات واهی دیگری علیه جمهوری اسلامی ایران وارد کرد.
 
* تروریسم را تحمل نمی کنیم
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گزارش حقوق بشری احمد شهید را تکراری و غیرقابل استناد دانست و تاکید کرد: نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه عمل تروریستی را تحمل نمی کند.
 
لاریجانی گفت: در این گزارش مسئله محارب و مفسد فی الارض را که در قانون ما هست بهانه کرده و گفته اند «مرجع قضایی ایران با استناد به این قانون، محاربان را در جنگ با خدا می داند» شما به این بخش ها چه کار دارید؟ این بخش مربوط به ساختار قانونی ماست.
 
وی افزود: آنچه از بیرون قابل استناد است این است که نظام قضایی کشورما به هیچ عنوان  هیچ گونه عمل تروریستی را تحمل نمی کند و این سبب افتخار ماست زیرا اکنون ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم است که باید از آن قدردانی شود.
 
لاریجانی گفت: با این حال آنان مبارزه ما با تروریست هایی را که  محکوم شده اند تحت عنوان  مبارزه با آزادی بیان قرار داده اند. آزادی بیان چه ربطی به تروریسم دارد؟
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: اگر بنا باشد تروریسم را در ذیل آزادی بیان، دفاع از حقوق بشر و امثال این روکش های شکلات دار بپوشانیم تبدیل به همین چیزی می شود که الان وجود دارد و برخی کشورها که از داعش و امثال آن حمایت می کنند مدعی حقوق بشر هم هستند. 
 
وی گزارش احمد شهید را از نظر محتوایی دارای اشکالات بسیار سنگین دانست و  گفت: در بخش هایی از این گزارش، گزارشگر جای مرجع تقلید مفتی را نیز گرفته و معتقد است سب النبی نباید پیگیری قانونی شود؛ به او چی ربطی دارد؟
 
لاریجانی افزود: این موضوع در قانون ماست و حق اجرای این قانون طبق همه اسناد مصوب در سازمان ملل متحد تایید شده است؛ آیا ما در اجرای قانونمان باید از احمد شهید فتوا بگیریم؟
 
وی تصریح کرد: این نشان می دهد که این گزارش بسیار آبکی است و هیچ یک از استناداتی که ارائه کرده است قابل ارزیابی نیست همچنانکه خودش می گوید احساس می کنم استنادات درستی است؛ اینکه نمی شود.
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: اشکال دیگر در رفتار احمد شهید است زیرا  او به عنوان گزارشگر علی الاصول باید انسان بی طرفی باشد و علیه ما پرونده سازی نکند در حالی که وی از روز نخست انتصابش در رسانه های مختلف علیه ما موضع گیری کرده است و برای گزارشگری مناسب نیست.
 
لاریجانی افزود: از این مهم تر این است که ما تعیین گزارشگر ویژه را برای کشورمان قبول نداریم. ایران بزرگ ترین و جدی ترین دموکراسی  غرب آسیا را دارد و در این منطقه ساختار مدنی و سیاسی هیچ کشوری از نظر سازوکارهای دموکراتیک مانند کشور ما نیست.
 
وی برگزاری انتخابات هفتم اسفند را از نظر مشارکت وسیع مردم، رقابت های طیف های مختلف سیاسی و پیش بینی ناپذیری آن، نمونه برشمرد.
 
لاریجانی گفت: خود غربی ها با آنکه لحظه به لحظه در انتخابات ما فضولی کرده اند و بی ادبانه درباره افراد ما نظر داده اند اما نمی دانستند نتیجه چیست و این نشان می دهد که انتخابات درستی است البته ملت ما به این حرف ها گوش نمی دهد و انتخاب مردم ما بسیار محترمانه است و همه به آن احترام می گذارند. 
 
وی افزود: با توجه به بهره مندی کشورمان از بزرگ ترین دموکراسی غرب آسیا چگونه ما را مشمول گزارش ویژه حقوق بشر قرار می دهند در حالی که اطراف ما کشورهای فراوانی هست که به شکل قبیله ای اداره می شوند و صحبت درباره انتخابات در این کشورها غیرقابل طرح است؟
 
لاریجانی تعیین گزارشگر ویژه برای کشورمان را اقدامی بی اساس و غیرموجه دانست و گفت: البته با نظام گردشگری مشکلی نداریم همچنانکه گزارشگران موضوعی چون به همه جای دنیا می روند ما نیز تاکنون 7 گزارشگر را پذیرفته و از 2 گزارشگر نیز دعوت کرده ایم.
 
وی افزود: نمونه دیگر، نظام نوین یو پی آر است که  همه کشورها تحت گزارش آن قرار می گیرند و می دانیم که امریکایی ها و غربی ها ناراحتند که روی این صندلی بنشینند و درباره مسائل حقوق بشری کشورها بحث شود اما این تصویب شد و خود ما نیز جز و پرچمداران این مصوبه بودیم.
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: ما با این نوع گزارشگری که در آن استاندارد دوگانه نیست کاملا موافقیم و به این علل گزارش احمد شهید درباره کشورمان را غیرمعقول می دانیم.
 
لاریجانی با اشاره به بخش دیگری از این گزارش درباره اعدام قاچاقچیان مواد مخدر  تاکید کرد: دیدگاه های کشورمان در این باره کاملا مشخص است دنیا باید بابت مبارزه ما با این مجرمان به ما جایزه بدهد زیرا ما عمدتا برای غرب در این باره هزینه می دهیم.
 
وی تصریح کرد: مقدار  مواد مخدر تولیدی در افغانستان به برکت حضور ناتو در این کشور 40 برابر افزایش یافته است؛ درصدی از این مواد مخدر برای لندن، نیویورک، پاریس، برلین و مانند آن است در حالی که ما با قاچاقچیان می جنگیم و آنان باید در این جنگ مشارکت کنند.
 
لاریجانی افزود: آیا درست است که قاچاقچیان را رها کنیم تا گذر کنند؟ اگر این کار را بکنیم زندگی برای ما راحت می شود اما ما این کار را درست نمی دانیم بنابراین مبارزه ما با  موادمخدر شایسته قدردانی است.
 
وی همچنین با رد نگاه نادرست احمد شهید در خصوص قصاص، تأکید کرد: آنان باید قصاص را بفهمند، این حکمی نورانی است؛ قصاص اعدام نیست بلکه ایجاد حق برای شهروند ذی حق است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: احمد شهید قبل از هر چیز باید قوانین اسلام و این دین مبین را بفهمد، حقوق بشر ما مانند سایر جهات مدنی ما مبتنی بر عقلانیت اسلامی، پرچم ماست که از آن حمایت کامل می کنیم.
 
لاریجانی افزود: حقوق بشر برای ما مسئله ای اساسی و زیربنایی است، نباید عملکرد کسانی را دید که در امریکا و اروپا درباره حقوق بشر حرف زیادی می زنند؛ مدعیانی که دستشان به خون هزاران نفر آلوده است.
 
وی تصریح کرد: این مدعیان کسانی هستند که امثال داعش را طراحی و ایجاد می کنند و اصلاً حق ندارند درباره حقوق بشر صحبت کنند؛ حقوق بشر مربوط به ملل مظلومی است که می خواهند از یوغ استعمار و استکبار خارج شوند و این پرچم، ویژه و متناسب با تفکر اسلامی است.
 
لاریجانی گفت: این پرچم با تبلیغات از دست ما نمی افتد و جامعه بشری متوجه می شود که بهترین مدافع کرامت انسانی، اسلام و جمهوری اسلامی است نه کرامت قراردادی.
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین درباره پاسخ به ادعاهای احمد شهید اظهار داشت: ما اشکالات و سؤالات وی را به طور کتبی و شفاهی به تفصیل پاسخ داده ایم به نحوی که پاسخ کتبی را برای سازمان ملل ارسال کرده ایم و گروه های کارشناسی ما نیز در ژنو و نیویورک شفاهی در این باره صحبت کرده اند و موضوع مبهمی برای وی باقی نگذاشته اند.
 
وی خطاب به احمد شهید تصریح کرد: دعوت ما این است که او قبل از اینکه دست به گزارشگری ببرد بهتر است دوره ای را درباره حقوق بشر بر اساس اسلام بگذراند و کسب اطلاعات کند، ما حاضریم به او در این باره کمک کنیم.

کلید واژه ها: احمد شهید قوه قضاییه حقوق بشر قوه قضاییه ستاد حقوق بشر


نظر شما :