پیروزی امید با اقبال به حامیان دولت روحانی

انتخابات ایران رای به برجام بود

۱۰ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۶۸۰۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
تحولات سیاست داخلی ایران همواره برای رسانه‌های خارجی قابل توجه بوده است. این موضوع بویژه در شرایطی که ایران با رویکردی جدید رو به تعامل با سایر کشورها آورده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
انتخابات ایران رای به برجام بود

دیپلماسی ایرانی: پیروزی با شعار امید بار دیگر نشان داد که اندیشه اصلاح طلبی با وجود تمام فراز و نشیب ها در ایران زنده است و می تواند حماسه آفرینی کند. هفتم اسفند، مردم ایران در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کردند. در این میان شعار « امید، آرامش و رونق اقتصادی» توانست رای اکثریت شهروندان را به نفع لیست 30 +16، لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان به صندوق ها بریزد. پیروزی اصلاح طلبان و چهره های معتدل در این دور از انتخابات مجلس و حذف برخی از چهره ها از مجلس خبرگان نشان دهنده نه قاطع مردم به تندروی است. فضای سیاسی جدید در ادامه پیروزی دولت در عرصه دیپلماسی و به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای بستر لازم را در اختیار دولت روحانی قرار می دهد تا طرحی جدید در ایران در اندازد.

تحولات سیاست داخلی ایران همواره برای رسانه های خارجی قابل توجه بوده است. این موضوع بویژه در شرایطی که ایران با رویکردی جدید رو به تعامل با سایر کشورها آورده اهمیت بیشتری پیدا می کند. نیویورک تایمز، واشنگتن پست، گاردین، نشریه ویک، نیوزویک و بسیاری از روزنامه ها، خبرگزاری و نشریات مطرح غربی در گزارش های اختصاصی موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ایران را مورد توجه قرار داده اند.

پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی با عنوان «انتخابات ایران نشان دهنده حمایت قوی از اعتدالیون است» سخنان رئیس جمهور را برای آغاز گزارش خود برگزیده است. چند ساعت پیش از اعلام نتایج اولیه، حسن روحانی با انتشار پیامی در پایگاه رسمی ریاست جمهوری زمان فعلی را زمان پایان رقابت ها خواند و بر لزوم هم صدا و هم گام شدن مردم در استفاده از ظرفیت های داخلی و فرصت های بین المللی برای آغاز فصلی نوین در توسعه کشور تاکید کرد.

بلومبرگ، روحانی را طراح چرخش دیپلماتیک در عرصه دیپلماسی جمهوری اسلامی خوانده و قرار گرفتن مجلس اعتدال گرا در کنار این دولت را فرصتی برای سرمایه گذاران خارجی تلقی کرده است که می تواند منجر به تسهیل قوانین بازار آزاد در ایران شود.

«نتایج اولیه حاکی از پیروزی اصلاح طلبان و میانه روها در انتخابات مجلس است» این عنوان نیویورک تایمز، برای گزارش اختصاصی خود در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس ایران به قلم توماس اردبرینک ستون نویس این روزنامه است. عدم راهیابی اصولگرایان به مجلس شورای اسلامی در تهران و حذف برخی از چهره ها نظیر محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی از مجلس خبرگان از جمله موضوعاتی است که اردبرینک در گزارش خود به آن پرداخته است.

مشارکت بالای شهروندان تهرانی در این انتخابات از موضوعاتی است که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است. نیویورک تایمز درصد بالای مشارکت تهرانی ها را نشان اعتراض به تندروها و امید به کاهش هر چه بیشتر نفوذ آنها در دو مجلس خوانده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز در گزارش خود اذعان کرده است که نتایج اولیه انتخابات مجلس نشان می دهد هیچ یک از سه جریان اصلی (اصول گرایان، میانه روها و اصلاح طلبان) نتوانستند اکثریت کرسی های مجلس را تصاحب کنند، اما اصلاح طلبان توانستند بر تندروها پیشی بگیرند. اسوشیتدپرس حامیان رئیس جمهور پیشین ایران را تندروهایی خوانده که خواهان افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا بودند و شکست آنها را انگیزه حامیان  اعتدال و اصلاحات خوانده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز موضوع انتخابات ایران را از قلم نینداخته و با این تیتر به پوشش اخبار مربوطه پرداخته است: «نتایج اولیه حاکی از دستاوردهای بزرگ برای اعتدال گرایان و روحانی است.»

واشنگتن پست ضمن ارائه گزارش موفقیت چهره های میانه رو و اصلاح طلب در تهران، وضعیت توازن قوا در مجلس را به دلیل اقبال عمومی بیشتر به چهره های محافظه کار در شهرستان ها، نامشخص ارزیابی کرده است. نقل قول سخنان هاشمی رفسنجانی و سعید لیلاز از نکات قابل ذکر در مورد گزارش واشنگتن پست است. هاشمی رفسنجانی  برهه پس از انتخابات را زمان اتحاد و تلاش برای ساختن کشور خوانده و سعید لیلاز از چهره های اصلاح طلب نیز مجلس آتی را برای این جریان عالی توصیف کرده است.

روزنامه لس آنجلس تایمز انتخابات ایران را رفراندومی برای تایید توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵ توصیف کرده است. این روزنامه در گزارش خود موفقیت حامیان دولت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را فرصتی برای افزایش روابط با غرب، ایجاد اصلاحات در داخل و جذب سرمایه خارجی خوانده است.

رد صلاحیت جمع کثیری از نامزدهای اصلاح طلب پیش از انتخابات از سوی شورای نگهبان، انگیزه اصلی حامیان این جریان برای حضور در صحنه و شکست نیروهای محافظه کار خوانده شده است. لس آنجلس تایمز با نقل قول از برخی از جوانان ایرانی شرکت کننده در انتخابات به تشریح انگیزه آنها برای شرکت در انتخابات پرداخته است.

«نتایج اولیه نشان دهنده شکست تندروها در مقابل اصلاح طلبان است» این عنوان گزارش نشریه ویک در مورد انتخابات هفتم اسفند در ایران است. ویک در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و دوره پنجم مجلس خبرگان اولین انتخابات پس از توافق هسته ای بوده است و علی رغم عدم پیروزی مطلق هیچ یک از سه جریان اصلی، اصلاح طلبان پیشروهای انتخابات بوده اند.

ول استریت ژورنال نتایج اعلام شده برای مجلس شورای اسلامی را در صورت حفظ این روند، پیروزی قابل توجهی برای حسن روحانی و کابینه وی خوانده است.

لس آنجلس تایمز نیز انتخابات را رفراندومی برای توافق هسته ای برجام و رویکرد دولت روحانی برای برقراری ارتباط با غرب خوانده است.

پیروزی اصلاح طلبان علی رغم حذف اسامی بسیاری از چهره های شاخص این جریان از سوی شورای نگهبان و موفقیت با لیستی که بسیاری از افراد آن ناشناخته بودند از نکاتی است که توجه گزارشگر لس آنجلس تایمز را به خود جلب کرده است.

روزنامه گاردین نیز انتخابات را مهر تاییدی بر رویه حسن روحانی معرفی کرده است. این روزنامه انگلیسی نتایج انتخابات را حاکی از همراهی دولت آینده با دولت عمل گرای روحانی خوانده است.

بر اساس این گزارش خروج مجلس از سیطره قدرت چهره های تندرو فرصتی است که به دولت اجازه می دهد بسترهای جذب سرمایه خارجی را بیش از پیش فراهم کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / ۲۵

کلید واژه ها: اصلاح طلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی برجام


نظر شما :