اتهام‌زنی رسانه رسمی سعودی به ایران درباره اوضاع یمن

۲۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۳:۰۳ کد : ۱۹۵۶۵۶۷ سرخط اخبار

خبرگزاری عربستان سعودی (واس)، وابسته به حکومت آل سعود، بار دیگر با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم در منطقه، درباره تحولات اخیر کشور یمن نوشت: «اقدامات جنایتکارانه حوثی ها در یمن از رفتار طبیعی حکومت ایران جدا نیست و صفویان همانند اتفاقات سوریه در یمن نیز به دنبال نابودی سرزمین ها و ملت ها هستند».

 

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری عربستان سعودی وابسته به حکومت آل سعود در گزارشی با تیتر «حوثی ها در یمن مرتکب 184 هزار مورد نقض حقوق بشر شدند»، به تحولات یمن پرداخت و این تحولات را از نگاه حکومت آل سعود بررسی کرد.

در این گزارش، تلاش شده مخالفان رئیس جمهور مستعفی یمن که امروزه در اکثریت نیز هستند و جمهوری اسلامی ایران، با داده سازی و توصیف هایی احساسی از کشور یمن، به عنوان عوامل اصلی وضعیت بحرانی در این کشور معرفی شوند.

برای مثال، در این یادداشت آمده است: «شورشیان حوثی و چریک های علی عبدالله صالح، باقی مانده آثار زندگی زیبا در یمن خوشبخت را از بین بردند و با حمایت صفوی مسلکان (ایرانی ها) خون زنان، کودکان و کهنسالان را روی زمین ریختند».

این گزارش همچنین مدعی شده، حوثی ها با کمک ایرانی ها تنها در سال گذشته میلادی ۱۸۴۵۵۱ مورد نقض حقوق بشر داشتند که موجب «به شهادت رسیدن» 8182 نفر شد.

در این نوشته، دلیل ورود عربستان سعودی به جنگ یمن، نتیجه «جنایت های حوثی ها و ایرانی ها» عنوان شده که باعث گشته مردم یمن آواره شده و به مرزهای جنوبی کشور یمن در نزدیکی کشور عربستان فرار کنند و عربستان وقتی نزدیک بود آتش جنگ های داخلی یمن به عربستان برسد، برای جلوگیری از این اتفاق وارد جریان جنگ شد.

این یادداشت ادامه می دهد که مرکز امداد رسانی ملک سلمان تاکنون موفق شده ۱۲ برنامه در زمینه های خدمات انسانی به نیازمندان یمن ارائه کند که ۲۴۶۵۷۲۴ نفر از آن استفاده بردند و ۱۶ برنامه ی پزشکی در یمن اجرا شد که ۱۵۹۸۲۰۶۰ نفر یمنی از آن بهره جستند.

در این گزارش همچنین به نقل از عبدالملک مخلافی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن آمده است که شورشیان حوثی و حامیانشان، از جمله ایران، مسئول وخامت انسانی در یمن هستند. این گزارش در حالی حوثی ها و ایران را عوامل اصلی وخامت انسانی در یمن معرفی کرده که حقیقت ماجرا چیز دیگری است.

برای مثال، نشریه اکونومیست در 17 ژانویه سال جاری در مطلبی نوشت: جنگی که عربستان در یمن به راه انداخته و انتظار داشت یک تنه در کوتاه ترین زمان با پیروزی به سرانجام برساند، اکنون به جنگی فرسایشی تبدیل و عربستان مجبور شده است برای کاهش هزینه های جنگی خود، دست به دامان کشورهایی مانند کویت، پاکستان  و ترکیه بشود.

جدا از این مهم، به تازگی گزارشی 51 صفحه ای توسط سازمان ملل متحد منتشر شده که در آن این موضوع مورد تأکید قرار گرفته که حملات گسترده آل سعود در خاک یمن عمدتاً به اهداف غیرنظامی اصابت کرده است.

در این گزارش که توسط گاردین انتشار یافته، اشاره شده اسناد مستندی وجود دارد که نشان می دهد ائتلاف حملات هوایی عربستان سعودی با هدف قرار دادن غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی، قوانین بین المللی بشردوستانه را نقض کرده است، زیرا حملات آل سعود اهدافی نظیر، اردوگاه های آوارگان و پناهندگان، تجمعات غیر نظامی از جمله جشن های عروسی، وسایل نقلیه غیر نظامی همانند اتوبوس ها، مناطق مسکونی غیرنظامی، امکانات پزشکی، مدارس، مساجد، بازارها، کارخانه ها و اماکن ذخیره سازی مواد غذایی و دیگر زیرساخت های غیرنظامی  را مورد حمله قرار داده است.

در همین رابطه، پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» ویدئویی از جنایات سعودی ها در یمن در سایت خود منتشر کرد که پرده دیگری از جنایات عربستان برداشت و به تفصیل به موارد متعددی از جنایات هولناک حکومت آل سعود در یمن اشاره کرد.

برای مثال، در این ویدئو تصویری به جزئیات حملات آل سعود به یمن پرداخته و اشاره و تأکید شد، در مدت یک ساله که از زمان حملات عربستان به یمن گذشته بیش از 119 بار آل سعود به یمن حمله هوایی داشته که عمده این حملات توسط جنگنده های نظامی پیشرفته صورت گرفته و اهداف غیر نظامی همانند امکانات پزشکی، مدارس، مساجد، بازارها را مورد حمله قرار داده است.

پایگاه خبری لبنانی العهد نیز چندی پیش به استناد آماری از سوی مرکز قانونی حقوق و توسعه یمن نتیجه تجاوزهای سعودی ها  به یمن به تفصیل مورد اشاره قرار داد که در ادامه به برخی موارد اشاره می شود؛

 
اتهام‌زنی رسانه رسمی سعودی به ایران درباره اوضاع یمن
 

فارغ از موارد یادشده، خبرگزاری عربستان در حالی ایران را به جنگ افروزی در یمن متهم می کند که ایران از همان ابتدای آغاز حملات عربستان علیه مردم یمن، آمادگی خود را برای ارسال دارو و غذا به یمن اعلام کرد. برای مثال در فرودین سال جاری تعداد زیادی از مجروحین یمن برای مداوا به ایران منتقل شدند و وزیر بهداشت ایران شخصاً به عیادت و مداوای برخی از آنها اقدام کرد.

از سوی دیگر، کشتی های ایرانی حاوی محموله های انسان دوستانه به مردم یمن به وسیله کارشکنی های آل سعود امکان رسیدن به بندرگاه الحدید و تخلیه در کشور یمن را نیافتند. برای مثال، محموله باری کشتی نجات ایران که در خرداد سال جاری به یمن ارسال شد، نهایتاً در پی کارشکنی های آل سعود امکان رسیدن به یمن را نیافت.

گفتنی است، طرح مسائلی نظیر اتخاذ رفتار صفوی توسط ایران از سوی حکومت آل سعود ناظر بر جنگ های تاریخی شیعیان ایران با امپراتوری عثمانی باشد که در تلاش است با طرح این موارد حمایت های کشورهای عربی سنی مذهب و پاکستان و ترکیه نفوذ معنوی ایران را در میان مسلمانان مستضعف منطقه کاهش دهد.

کلید واژه ها: آل سعود حکومت آل سعود کشور یمن مثال


نظر شما :