کشورهایی که از همراه شدن با عربستان در سوریه خودداری کردند

۲۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۹:۱۲ کد : ۱۹۵۶۳۳۰ سرخط اخبار

برخی منابع خبری غربی و عربی در حالی تلاش می کنند با فضاسازی خبری، ائتلاف جدیدی حول محور عربستان برای حمله نظامی به سوریه را تنظیم و نهایی کنند که کشورهای مورد اشاره در این خبرها، از جمله ترکیه، بحرین، مراکش و امارات و کویت رسمی و غیر رسمی همراهی با عربستان در اقدام نظامی علیه دولت سوریه را انکار و تکذیب می کنند.

 

به گزارش «تابناک»، همان گونه که در خبرها آمد، احمد عسیری، سخنگوی وزارت دفاع عربستان، روز پنجشنبه 4 بهمن ماه اعلام کرد، این کشور آماده است تا به سوریه نیروی نظامی اعزام کند. بلافاصله بعد از انتشار این خبر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا این تصمیم را خوب تفسیر کرد و اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز ضمن استقبال از این تصمیم، وعده داد تا این موضوع در جلسه آتی سازمان ناتو مطرح و بررسی شود.

در همین راستا، برخی رسانه ها از اعلام آمادگی  بحرین، ترکیه، قطر، امارات، مراکش و برخی دیگر از کشورهای عرب منطقه در جهت همراهی با عربستان خبر دادند. برای مثال خبرگزاری رویترز از قول سفیر بحرین در انگلستان، شیخ فواز بن  محمد آل خلیفه، اعلام کرد که بحرین در اقدام نظامی علیه سوریه با عربستان همراهی خواهد کرد.

روزنامه «گاردین» نیز در خبری آورده بود، عربستان و ترکیه به همراه یکدیگر بنا دارند چندین هزار نیروی نظامی به سوریه بفرستند. سایت شبکه خبری «سی ان ان» نیز گزارش داده بود که عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس در حال آماده سازی بیش از 150 هزار نیروی نظامی برای انجام عملیات نظامی در سوریه هستند. این پایگاه خبری روز دوشنبه در قالب خبری دیگر آورد که مراکش در حال آماده سازی نیروی نظامی برای حضور نظامی  در سوریه است.

همه این عملیات روانی و خبرسازی های رسانه های غربی در حالی ادامه یافت که روز دوشنبه 8 فوریه خالد بن حمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین در مصاحبه با شبکه خبری «راشا تودی»، گزارش های رسانه های غربی مبنی بر حضور نیروهای نظامی بحرین در جنگ در زمین سوریه را رد کرد.

وزیر امور خارجه بحرین چند روز پس از اعلام آمادگی این کشور برای اعزام نیرو به فرانسه در چرخشی 180 درجه ای به خبرنگاران گفت: بیانیه سفیر ما در انگلستان اشتباه تفسیر شده است. سفیر ما نگفت که ما نیروی نظامی به سوریه اعزام می کنیم، بلکه منظورش این بوده که کشور بحرین در مبارزه با تروریسم در چارچوب ائتلاف بین المللی متعهد است.

وزیر امور خارجه بحرین با تأکید بر اینکه بحرین مایل نیست در سوریه حضور نظامی داشته باشد، اضافه کرد: ما علاقه زیادی داریم که در کشور دوست و برادر سوریه ثبات ایجاد شود و تروریست ها از زمین آن اخراج شوند.

این مقام سیاسی بحرین افزوده است که در این راستا، جامعه بین الملل باید به درک مشترک برسد و در درک ما نیز آن است که جامعه بین الملل باید با همه تروریست ها از همه رنگ ها و نژادها مبارزه کند.

خبر چرخش 180 درجه ای مقامات سیاسی بحرین در مواضع خود در رابطه با حمله نظامی به سوریه در کنار عربستان را اگر در کنار خبر سفر حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار دهیم، چنین به نظر می رسد که اقدامات روسیه درباره سوریه به جز عرصه میدانی، در عرصه دیپلماتیک نیز نتیجه بخش بوده است.

واقعیت آن است که مطلب خبری مرتبط با حضور نظامی مراکش در سوریه نیز به نقل از دو مقام سیاسی عربستانی تنظیم شده و تاکنون توسط مقامات سیاسی مراکش تأیید نشده است. افزون بر این، در اواخر وقت دوشنبه شب، خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) نیز به نقل از منابعی در دفتر نخست وزیری ترکیه، خبر اعزام 150 هزار نیروی نظامی تحت رهبری عربستان به سوریه را تکذیب کرد.

گفتنی است، صبح امروز نیز منابع خبری به نقل از وزیر دولت کویت از عدم تمایل این کشور برای اعزام نیروی زمینی به سوریه خبر دادند. به گفته وزیر دولت کویت، این کشور در عملیات علیه داعش مشارکت می کند اما در عملیات زمینی در سوریه شرکت نخواهد کرد. به گفته این مقام کویتی، کشورش از طریق اقداماتی همچنین به اشتراک گذاشتن اطلاعات و موارد دیگر به کمک ائتلاف ضد داعش اقدام می کند.

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می رسد در حال حاضر و در شرایطی که کشورهای بحرین و کویت حضور نظامی خود در سوریه را علنی منتفی اعلام کرده اند، ترکیه استفاده از خاکش برای این عملیات را تکذیب و امارات نیز انجام این اقدام را مشروط به تأیید ائتلاف بین المللی کرده است. می توان گفت عربستان در این مسیر تنها مانده و حکومت آل سعود در حالی که در خاک یمن زمین گیر شده و نتوانسته حملات نظامی خود به یمن را نتیجه و هدف مشخصی برساند، بناچار باید در زمین سوریه به تنهایی حاضر شود.

کلید واژه ها: بحرین نیروی نظامی مراکش نظامی به سوریه کویت


نظر شما :