شرایط برد-برد بین ایران و اروپا پر رنگتر است

۰۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۵۵۹۵۷ سرخط اخبار

رئیس جمهوری شرایط برد-برد پس از برجام را بین ایران و اروپا پررنگتر دانست و گفت: در دوران تحریم کشورهای اروپایی بیشترین ضرر را متحمل شدند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پایان سفر به ایتالیا در نشست خبری شرکت کرد و به سوالات رسانه های ایتالیایی پاسخ داد.

رئیس جمهوری افزود: می توانم این جمله رابگویم که در دوران تحریم، شرایط باخت- باخت برای ایران و اتحادیه اروپا بود. به این دلیل که با بقیه کشورها کار می کردیم، به ویژه چین و روسیه به تحریم اعتنا نمی کردند و با آمریکا که از گذشته به دلایل دیگر همکاری ما قطع بود.
روحانی یادآور شد: کشورهایی که در فضای تحریم ضرر کردند کشورهای اروپایی بودند و با تحریم، شرایطی پیش آمد که از فضای فعالیت در ایران محروم شدند.

وی ادامه داد: این گام و سفر پس از برجام از ایتالیا شروع شد به دلیل این که دو تمدن بزرگ از دیرباز دارای ارتباط تمدنی، فرهنگی و اقتصادی بودند و در دهه های گذشته و قبل از تحریم روابط اقتصادی خوبی وجود داشت تا جایی که در مقاطعی ایتالیا اولین شریک اقتصادی ایران بود.

رئیس جمهوری ادامه داد: البته که مذاکرات ما با مقام های ایتالیایی صرفا اقتصادی نبود، در زمینه همکاری های دو کشور در بخش علمی، دانشگاهی، فناوری های نو، آثار باستانی، مرمت آثار باستانی، توسعه گردشگری و همچنین راجع به مسایل مهم منطقه ای با هم گفت و گو کردیم.

روحانی توضیح داد: از عراق و سوریه گرفته تا لبنان و لیبی تا یمن با هم حرف زدیم و همچنین در دیدار با پاپ من در مسایل معنوی و دینی و اقداماتی که بخش تبلیغات دینی و مذهبی در سراسر جهان باید انجام دهد و اهداف مشترکی که وجود دارد، افکارمان را بسیار نزدیک دیدم.

**درباره آزادی بیان صحبت کردیم/توهین به دیگران نیز همانند ترور و خشونت محکوم است

وی اضافه کرد: ما هر دو راجع به محو سلاح های کشتار جمعی در جهان و اقداماتی که مبلغان اسلامی و مسیحی و دیگر ادیان باید در این زمینه انجام دهند، در بخش مبارزه با خشونت و افراطی گری و تروریسم و جهان عاری از خشونت، افراط و ترور و همچنین در زمینه تبیین آزادی بیان صحبت کردیم.

رئیس جمهوری یادآور شد: آزادی بیان به مفهوم این نیست که هر کس هر کاری که خواست در این جهان انجام دهد. همانگونه که آزادی معنایش این نیست که کسی به حریم زندگی دیگران تعرض کند، آزادی بیان هم به این معنا نیست که کسی به حریم اعتقادات دیگران و مقدسات ادیان مختلف تعرض کند.

روحانی افزود: این کار تحریک آمیز و از نظر اخلاقی غلط است و این کار می تواند فاصله و شکاف های اجتماعی را بیشتر کند لذا هر دو با زبان های گوناگون این گونه حرکت ها را محکوم کردیم و همانطور که ترور و خشونت محکوم است، توهین به دیگران هم محکوم است.

رئیس جمهوری گفت: پاپ در این زمینه مثالی زد و گفت من به یکی گفتم آیا در حضور تو بیایند و به مادر تو فحاشی و اهانت کنند، تو خوشت می آید و عکس العمل نشان نمی دهی؟ خب؛ پیامبران آسمانی دارای محبوبیت بیشتری در میان پیروان خودشان هستند.

روحانی افزود: همچنین درباره اینکه ادیان آسمانی اهداف مهم واحدی دارند و این ادیان به هم پیوسته اند و جدا از هم نیستند و اقداماتی که برای حفظ معنویت جهان باید انجام بگیرد، مذاکرات خوب و مفیدی داشتیم.

**دعوت از رئیس جمهوری و نخست وزیر ایتالیا برای سفر به ایران

وی خاطرنشان کرد: من در این سفر از آقای رئیس جمهوری و نخست وزیر برای سفر به ایران دعوت کردم که مورد قبول آن ها قرار گرفت و در فرصت های آینده هر دو مقام از ایران دیدار خواهند کرد و این باعث استحکام بیشتر روابط دوجانبه و دو کشور دوست خواهد شد.

**شعاع طرح های اقتصادی ایران و ایتالیا کل منطقه است نه فقط ایران

رئیس جمهوری گفت: امیدوارم حاصل این سفر به نفع دو ملت ایران و ایتالیا، به نفع ایران و اتحادیه اروپا و به نفع منطقه ما باشد، به دلیل اینکه ما حتی در زمینه های اقتصادی، طرح های اقتصادی داریم که شعاعش محدود به ایران و ایتالیا نخواهد بود و منطقه اطراف ما را نیز فراخواهد گرفت.

روحانی اظهار داشت: بنابراین بحث ایتالیا و یک جمعیت 400 میلیونی در منطقه است و نه جمعیت 80 میلیونی ایران. ما به مقامات ایتالیا در این شرایط پسابرجام توضیح دادیم که خواست ما این است که بخش خصوصی و بخش دولتی در زمینه سرمایه گذاری، ورود فناوری های نو در ایران و استفاده از یک بازار مشترک منطقه ای بهره برداری و استفاده کنیم.

کلید واژه ها: ایتالیا


نظر شما :