جان کری توافق هسته‌ای را حیاتی خواند

نوبت آوارگان پس از حل مساله ایران

۰۴ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۵۸۶۷ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه می‌گوید بحران پناهجویان آن قدر بزرگ است که اروپا به سادگی نمی‌تواند با آن مقابله کند و برای مقابله با این وضعیت به شدت بی‌ثبات باید مرزهای خودش را تقویت کند.
نوبت آوارگان پس از حل مساله ایران

دیپلماسی ایرانی: مجمع جهانی اقتصاد در داووس برگزار شد و در آن بحث های تجاری و سیاسی در رابطه با سقوط اقتصادی چین و کاهش قیمت نفت مطرح شده است. همچنین درباره بحران آوارگان که به خاطر چندین دهه جنگ در خاورمیانه به وجود آمده است، گفتگو شد. در ادامه به اظهارات چند تن از چهره های حاضر در این نشست و صحبت هایی که درباره بحران آوارگان کرده اند اشاره می شود.

1- بیل گیتس: ایالات متحده باید آوارگان بیشتری را بپذیرد

گیتس، غول مایکروسافت و فعال اقدامات بشردوستانه در حاشیه داووس به بی بی سی گفت که ایالات متحده باید نمونه بهتری باشد و راه آلمان را در پذیرفتن پناهندگان دنبال کند. با این حال به این موضوع هم اشاره کرده که تسهیل قوانین مهاجرت «کار آسانی نیست» و نیاز به بودجه های خاصی دارد. البته گیتس واکنش خاصی به اظهارات دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات 2016 نشان نداد.

2- دیوید میلیبند: دیوارها برای جلوگیری از ورود آوارگان کافی نیستند

وزیر خارجه اسبق بریتانیا و رئیس کنونی نجات بین المللی توضیح می دهد که بحران آوارگان با ساخت دیوار حل نمی شود. وی گفت: «بیایید واقع بین باشیم. اگر هر یک از ما در سوریه و یا لبنان بودیم، شاهد متوسط پرداخت ماهیانه برای پناهندگان به مبلغ 13 دلار بودیم، باید سعی کنیم این روند را در اروپا هم تکرار کنیم. تجارب ما در سراسر جهان نشان می دهد که هر چه دیوارها را بلندتر بسازیم، قدرت بیشتری به قاچاقچیان داده ایم. مردم از جان گذشته همیشه در کنار دیوارها مستقر می شوند، راه حل این است که مشکلات کشورهای آنها را حل کنیم.»

3- جورج سوروس: ترامپ و کروز به داعش کمک می کنند

جورج سوروس، میلیاردر سرشناس درباره ترامپ صحبت کرد و این که سخنان این کاندیدای جمهوری خواه مورد استفاده گروه داعش قرار می گیرد. وی با اشاره به اظهار نظر ترامپ مبنی بر «ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا» و سخنان مشابه و تند تد کروز گفت که ترامپ و کروز در خدمت داعش هستند. سوروس در ادامه می گوید: «این کاندیداها می خواهند مردم علیه جامعه مسلمان باشند و جامعه مسلمان این گونه فکر کند که هیچ راه حلی به جز تروریسم ندارد. این منجر به این می شود تا افراد به خدمت داعش در بیایند.»

4- مانوئل والس: بحران آوارگان می تواند منجر به فروپاشی اتحادیه اروپا شود

نخست وزیر فرانسه در جهتی مخالف به بی بی سی می گوید این بحران آن قدر بزرگ است که اروپا به سادگی نمی تواند با آن مقابله کند و برای مقابله با این وضعیت به شدت بی ثبات باید مرزهای خودش را تقویت کند. وی می گوید: «اروپا و نه منطقه شینگن، می تواند نابود شود. اگر اروپا نتواند از مرزهای خودش دفاع کند، ایده اروپا به اما و اگر می افتد. ایده پروژه اروپایی، نه خود اروپا، نه ارزش های ما، می تواند با این مشکل روبرو شود. ولی مفهوم اروپایی که پدران بنیانگذار ما آن را مطرح می کردند، می تواند با مشکل مواجه شود.»

5- جان کری: مسئله ایران حل شد، حالا نوبت آوارگان است

اگر بخواهیم از موضوع آوارگان دور شویم، می توانیم به صحبت های جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در رابطه با تلاش های جهانی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران و ممانعت از دستیابی به تسلیحات هسته ای اشاره کنیم. کری می گوید توافق هسته ای با ایران حیاتی است و جهان را از آستانه جنگ دور کرد. کری در این باره گفت: «ما در آستانه تقابل قرار داشتیم. نمی توانم بگویم که چه تعداد از رهبران جهان در مناطق مختلف که من به آنجا سفر داشتم به من می گفتند که شما باید آنها را بمباران کنید.»

کری با اشاره به مسئله آوارگان به این موضوع اشاره می کند که رئیس جمهور باراک اوباما، پاییز سال آینده در سازمان ملل میزبان نشستی در این رابطه و متحد کردن جامعه جهانی خواهد بود. از اهدافی که قرار است عملی شود می توان به افزایش 30 درصدی بودجه های بشردوستانه، افزایش شمار حامیان مالی بشردوستانه، دو برابر کردن میزان آوارگانی که باید اسکان داده شوند یا به مناطق امن منتقل شوند و گسترش کشورهایی که مهاجران را می پذیرند به 10 کشور، اشاره کرد. کری در این رابطه گفت: «من می دانم که ما هر کاری می توانیم برای تامین امنیت کشورهایمان انجام دهیم.»

منبع: میدل ایست آی/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20    

کلید واژه ها: ترامپ بحران آوارگان داووس پناهجویان جان کری توافق هسته ای


نظر شما :