نگرانی آل سعود از رفع تحریم‌های ایران

۲۹ دی ۱۳۹۴ | ۰۵:۰۰ کد : ۱۹۵۵۷۳۸ سرخط اخبار

یک خبرگزاری انگلیسی نوشت: عربستان محافظه کار ، ایران انقلابی را به عنوان برترین تهدید در خاورمیانه می بیند و مقام های آل سعود در خفا نسبت به رفع تحریم های ایران نگران هستند.

به گزارش فارس، خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در گزارشی نوشت: مقام های عربستان سعودی در خفا نسبت به رفع تحریم های ایران نگران هستند.

بر این اساس، حکام آل سعود در این باره کمتر در ظاهر صحبت کرده اند اما در خفا بیم آن را دارند که رفع تحریم ها منجر به افزایش آنچه شود که مقام های سعودی آن را فعالیت های خرابکارانه در منطقه نامیده و در عین حال ایران را به عنوان رقیب اصلی برای نفوذ در خاورمیانه برمی شمارند.

به نوشته این رسانه انگلیسی، ریاض این نگرانی ها را آشکارا ابراز نکرده  موارد، اما آشفتگی را می توان در صفحات رسانه های نیمه رسمی چون الوطن، الجزیره و...  نیز سخنان روحانیون با نفوذ این کشور دید.

 عربستان سعودی محافظه کار ، ایران انقلابی را به عنوان برترین تهدید برای ثبات خاورمیانه می بیند زیرا این کشور از مبارزان شیعه ای حمایت می کند که ریاض آن ها را عامل شعله ور شدن تنش های قومیتی  و ضربه بر دولت های عرب می داند.

رویترز به صراحت نوشت: برای خاندان آل سعود، توافق هسته ای ضربه ای دوگانه بود زیرا ایران را از تحریم ها رهایی داده  و کمک به فعالیت های منطقه ای این کشور می کند و البته شبح نزدیکی روابط بین تهران و آمریکا نیز وجود دارد.

رویترز در خاتمه به سخنان «شیخ شریم» امام جماعت مسجد اعظم مکه اشاره کرده که اغلب با استفاده از الفاظ تحقیر کننده سعی در توصیف ایرانیان و شیعیان دارد.

شیخ شریم در تازه ترین سخنان خود بعد از رفع تحریم ها گفته است: «تعجبی ندارد که شاهد ائتلاف صفویان با یهودیان و مسیحیان علیه مسلمانان باشیم و تاریخ شاهد این ماجرا بوده است. اما تاخیر درک این واقعیت تا این لحظه شگفت انگیز است.»

کلید واژه ها: رفع تحریم


نظر شما :