عبدالمجید الحوثی در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی:

عربستان در باتلاق یمن گرفتار شده است

۱۸ دی ۱۳۹۴ | ۰۲:۵۴ کد : ۱۹۵۵۲۰۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
آنچه اکنون در یمن روی می دهد، ‌بهایی است که به خاطر مخالفت با استکبار جهانی و در راس آنها اسرائیل و آمریکا پرداخت می شود.
عربستان در باتلاق یمن گرفتار شده است

دیپلماسی ایرانی: تحلیلگران اوضاع کنونی یمن را متاثر از رفتارهای استبدادی و قدرت طلبانه عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور این کشور، مداخلات عربستان و همچنین نفوذ انگلیس در جنوب و اقدامات آمریکا می دانند. بر اساس اظهارات کارشناسان  مجموعه فعل وانفعالات موجود در یمن از جمله نقش‏آفرینی انصارالله در شمال، بازیگری جنبش حراک در جنوب، درگیری‏های نیروهای القاعده و طرفداران منصور هادی با جنبش جنوب و همچنین توطئه عربستان مبنی بر سازمان دهی نیروهای خودی برای حرکت به سوی شمال یمن، یک نوع «کنش متقاطع و فرارونده ی امنیتی» را در این کشور با محوریت مناطق جنوبی رقم زده است. در این میان بزرگ ترین بازیگری که در این فرآیند نقش ایفا کرد، عربستان سعودی است. این فرآیند، از آن جا که با شرایط اجتماعی و سیاسی یمن همگونی نداشت، کارساز و پایان بخش بحران نبود و بحران هایی به وجود آورد که اکنون یمن شاهد آن است. از این رو در برآیند کلی، وضع یمن امروز نسبت به سه سال پیش بدتر است و پسرفت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته است. از طرفی در حالی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان همچنان به حملات خود در یمن ادامه می دهد، اما الحوثی ها بر مجاهدت خود از یک سو و اقدامات دیپلماتیک  برای دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان بحران از سوی دیگر تاکید دارند. آن گونه که عبدالمجید الحوثی از علمای زیدی یمن و عموزاده عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله در گفتگو با «دیپلماسی ایرانی» می گوید، عربستان اکنون در وضعیتی قرار دارد که نه راه پیش دارد نه راه پس، از این رو فقط به فکر ادامه درگیری برای جلوگیری از مبارزات نیروهای مردمی است.

با توجه به مساله مذاکرات چند روز قبل و با توجه به این که مذاکرات کوتاه بودند، آیا روند مذاکرات ادامه خواهد یافت و در این زمینه اقدامات تازه ای صورت خواهد گرفت؟

 هنوز آتش بس نشده است. این موضوع یک جنجال رسانه ای است. بمباران ها برای لحظه ای متوقف نشده اند. حتی شدت نبردها پس از اعلام آتش بس افزایش یافتند. در این زمینه رسانه ها باید به این پرسش پاسخ دهند که وضعیت صحنه چگونه است. آنچه در رسانه ها و شبکه های تلویزیونی مطرح می شود، با صحنه واقعی در یمن مغایر است. یک سال از تجاوز عربستان سعودی به یمن می گذرد. طی این یک سال کشتار دسته جمعی علیه هموطنان ما صورت گرفته است. زیرساخت های یمن از بین رفته است. راه ها، بیمارستان ها، مدارس، بنادر و همه کارخانه ها از بین رفته اند. زیرساخت های یمن در معرض نابودی قرار دارند. با وجود همه این مسایل، پایداری ملت یمن در حال افزایش است.

بر اساس آنچه شما از اوضاع کنونی یمن بیان کردید، آینده وضعیت را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر مجاهدین و مبارزان یمنی به سمت جبهه ها برای مقابله با تجاوز و به دست آوردن پیروزی هایی که همه جهانیان را شگفت زده کرده است، در حرکتند. این تجاوز منحصر به عربستان نیست، بلکه یک تجاوز جهانی و آمریکایی است که از سال های قبل برای آن برنامه ریزی و طرح ریزی شده است. آنها برای این تجاوز از همه کشورهای جهان مزدور استخدام کرده اند و القاعده، داعش و دیگر گروه های تروریستی را برای از بین بردن یمن مجهز کرده اند. گروه های تروریستی روی زمین و جنگنده های عربستانی از هوا بمباران می کنند. طی سال های گذشته، تسلیحات و تجهیزات ارتش را از بین بردند. اما مهندسان یمنی توانسته اند با کسب تجربه، بسیاری از موشک ها و تجهیزات نظامی را بازسازی کرده و به کار گیرند. مجاهدان یمنی توانسته اند پایگاه های نظامی عربستان را در عمق سرزمینشان بمباران کنند. برای مثال چند روز قبل پایگاه نظامی گارد پادشاهی عربستان با دو موشک بالستیک مورد هدف قرار گرفت. اکنون شاهد آن هستیم که ملت یمن به سمت آزادی و ایجاد کشوری بر مبنای عدالت در حرکت است. مردم یمن هزینه آزادی و استقلال خود را پرداخت می کنند. این بهای ایستادگی آنها در کنار جهان اسلام است.

با توجه به اینکه شما اقدام عربستان را تجاوز می دانید، آیا در این باره سعی شده که قطعنامه علیه این اقدام در سازمان ملل تصویب شود؟

بله؛ سیاستمداران و حقوقدانان طرح هایی را در این زمینه ارائه کرده اند اما اراده ای برای عدم همراهی از طرف جوامع بین المللی برای مقابله با اقدامات ما مشاهده می شود. به نظر می رسد سازمان ملل در راستای اهداف اسرائیل و صهیونیسم حرکت می کند. یمن با شعار "الله اکبر"، "مرگ بر اسرائیل" و "مرگ بر آمریکا" خواستار رهایی و پیروزی برای اسلام است. آنچه اکنون در یمن روی می دهد، بهایی است که به خاطر مخالفت با استکبار جهانی و در راس آنها اسرائیل و آمریکا پرداخت می شود. وضعیت کنونی یمن ما را به یاد انقلاب ایران به رهبری امام خمینی (قدس سره) می اندازد. در آن زمان پیمان عربی و جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. اکنون این پیمان عربی و جهانی علیه یمن در حال تکرار است و به همین دلیل به ما ضربه می زنند. همان طور که جمهوری اسلامی ایران توانسته طی این سال ها به خصوص در پرونده هسته ای موفق شود، ملت یمن نیز موفق خواهد شد.

چرا عربستان حاضر به مذاکره و آتش بس نیست؟

عربستان سعودی در باتلاقی افتاده که نه می خواهد شکست بخورد و نه می تواند پیروزمندانه از صحنه ای که خود ساخته، خارج شود. عربستان تا کنون نتوانسته هیچ پیروزی به دست آورد. از این رو سعی می کند مدت درگیری و تجاوز را افزایش دهد تا به نحوی بتواند از پیروزی ملت یمن جلوگیری کند که انشالله به این هدف نیز نخواهد رسید.

انتشار اولیه: شنبه 12 دی 1394 / انتشار مجدد: جمعه 18 دی 1394

کلید واژه ها: يمن جنبش انصارالله عبدالمجيد الحوثي


( ۲ )

نظر شما :