اردوغان: ترکیه از عراق خارج شود، داعش جایگزین می شود

۳۰ آذر ۱۳۹۴ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۹۲۰ سرخط اخبار

ایرنا – یک روزنامه ترکیه با انتشار جزئیات گفت و گوی تلفنی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که در آن اوباما خواستار خروج نیروهای ترکیه از عراق شده بود، نوشت: اردوغان در پاسخ گفته است که اگر ترکیه خارج شود، داعش جایگزین خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، از وی خواست نیروهای ارتش ترکیه را از خاک عراق خارج کند.
کاخ سفید، اعلام کرد: باراک اوباما به رئیس جمهور ترکیه گفته که برای کاهش تنش ها میان بغداد - آنکارا، نیروهای نظامی ترکیه خاک عراق را ترک کنند.
وی بر ضرورت احترام به حق حاکمیت عراق و تمامیت مرزی این کشور تاکید کرده است.
روزنامه پرشمارگان حریت در شماره روز یکشنبه خود جزئیات این مکالمه تلفنی منتشر کرده است.
این روزنامه می نویسد: تماس تلفنی باراک اوباما به دنبال شکایت بغداد به شورای امنیت سازمان ملل برای خروج نیروهای ترکیه صورت گرفته و اوباما از اردوغان خواسته است تا برای کاهش فشارها بر حیدر العبادی، ترکیه نیروهای خود را از عراق خارج و به تماس های دیپلماتیک با عراق افزوده شود.
این روزنامه می نویسد: اوباما تصریح کرده است که حضور نیروهای ترکیه در عراق، به صورت یک مساله غیرت ملی در عراق و یک بحران سیاسی در آمده و لذا نیروهای ترکیه را می توان بعد از اقناع «البغدادی» به بعشیقه عراق بازگرداند.
حریت می افزاید: اردوغان در پاسخ گفته است، «هم می گوئید از عراق خارج شوید و هم در مبارزه با داعش همکاری بیشتری بکنید، این نمی شود».
اوباما نیز گفته است: آمریکا به مبارزه با داعش اهمیت می دهد و باید دست العبادی در داخل عراق که با فشار زیادی روبه روست، قدری باز شود. لذا باید عراقی ها را ابتدا قانع کنیم.
حریت نوشته است: به دنبال گفت و گوی تلفنی اوباما با اردوغان، تصمیم گرفته شده که تماس های آنکارا با بغداد افزوده شود. در این راستا احمد داوداوغلو با حیدرالعبادی گفت و گو کند و پیش از قانع شدن عراق نیز نیروهای ترکیه به بعشیقه باز گردانده نخواهند شد.
وزارت امور خارجه ترکیه شب گذشته با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که آنکارا با در نظر گرفتن حساسیت های عراق، به تخلیه نیروهای خود از موصل ادامه خواهد داد.
ترکیه به دنبال ضرب الاجل 48 ساعته بغداد و شکایت موضوع به شورای امنیت سازمان ملل، اعلام کرد که بخشی از نیروهای خود را از بعشیقه خارج می کند.
افشای خبر اعزام حدود 600 نظامی به همراه 25 دستگاه تانک ترکیه به منطقه بعشیقه با واکنش تند بغداد روبه رو شده و از آنکارا خواسته شده بود، نیروهای خود را هر چه زودتر از قلمروی آن کشور خارج کند.
ترکیه ابتدا گفته بود که موضوع خروج نیروهای ترکیه از بعشیقه به هیچ وجه مطرح نیست.
آنکارا مدعی بود، حضور نیروهای این کشور در عراق به دعوت دولت بغداد و با هدف آموزش داوطلبان در موصل و کرکوک و پیشمرگان کرد برای مقابله داعش بوده گرفته است.

کلید واژه ها: اردوغان نیروهای ترکیه بعشیقه


نظر شما :