ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از گلایگی سفرا از احضار ترامپ تا آغاز موج تازه دستگیری‌ها در عربستان

۲۳ دی ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۶۱۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
گلایگی سفرای امریکا از احضار ترامپ، آغاز موج تازه دستگیری‌ها در عربستان، تاکید وزیر دفاع ترکیه بر ماندن نیروهای کشورش در عراق، مخالفت عراق با حضور نیروهای ترکیه و افزودن یک گروه تروریستی مرتبط با داعش در فهرست گروه‌های تروریستی امریکا از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از گلایگی سفرا از احضار ترامپ تا آغاز موج تازه دستگیری‌ها در عربستان

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

گلایگی سفرا از اقدام ترامپ

سفرای ایالات متحده امریکا که اخیرا از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب امریکا فرا خوانده شده بودند، از این که وی هیچ توجهی به وضعیت آنها نکرده است، گلایه کرده اند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، برخی از آنها از دونالد ترامپ گلایه کرده اند که فرزندانشان در کشورهای محل ماموریتشان به مدرسه می روند و بازگشت ناگهانی آنها در ماه های میانی سال تحصیلی به وضعیت تحصیلی فرزندانشان ضربه می زند. آنها از ترامپ خواسته اند که در این رابطه فرصت زمانی بدهد تا حداقل دوران تحصیل فرزندانشان در آن کشورها به پایان برسد.

 

وزیر دفاع ترکیه: نیروهای ما باید در بعشیقه بمانند

در حالی که بنعلی ایلدریم، نخست وزیر ترکیه در سفر به عراق و دیدارش با حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور قول مساعد داده بود تا نیروهای کشورش خاک عراق را ترک کنند، فکری اشیق، وزیر دفاع ترکیه دیروز چهارشنبه گفت که ماندن نیروهای کشورش در اردوگاه نظامی بعشیقه در شمال موصل امری ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری منهج نیوز، وی در کنفرانس مطبوعاتی خود در آنکارا در این باره گفت: «ترکیه بعد از پاکسازی عراق از داعش با بغداد درباره نیروهای ترکیه ای مستقر در بعشیقه گفت وگو خواهد کرد. ماندن نیروهای ما در بعشیقه امری ضروری است و ما این پرونده را از راه های دوستانه حل خواهیم کرد.»

 

وزیر دفاع روسیه برای عقد قرارداد تسلیحاتی به بغداد می آید

منابع آگاه اعلام کردند که هیئت روسی به زودی به بغداد سفر خواهد کرد تا یک قرارداد تسلیحاتی جدیدی را با عراق منعقد کند.

به گزارش پایگاه خبری اسکای پرس، به گفته این منبع این هیئت شامل ژنرال های عالی رتبه روسی از وزارت دفاع و نمایندگان مجلس دوما است و انتظار می رود ظرف یک هفته آینده به عراق سفر کند.

ابومهدی المهندس، معاون رئیس کادر فرماندهی حشد الشعبی اخیرا گفته بود که تلاش هایی وجود دارد تا سلاح های مورد نیاز نیروهای داوطلب مردمی از طریق روسیه تامین شود. وی خواستار تقویت نقش پیمان چهارگانه ایران و عراق و روسیه و سوریه شده بود.

 

آغاز موج دستگیری های تازه در عربستان

دیده بان حقوق بشر سازمان ملل و عفو بین الملل اعلام کردند که عربستان سعودی دو فعال حقوقی را در 10 روز اول سال جاری میلادی بازداشت کرده اند. به گفته این دو سازمان دولت عربستان سعودی به تازگی بازداشت گسترده مخالفان سیاسی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش بابل 24، این دو نفر عصام الکوشک در مکه و احمد المشیخص در شهر دمام، شرق عربستان هستند که هفته گذشته برای بازجویی احضار شدند اما تا کنون آزاد نشده اند. الکوشک به دلیل نوشتن مطالبی در تویتر در ارتباط با امور حقوق بشر و المشخیص به دلیل نمایندگی امور خانواده های عده ای از کسانی که در الشرقیه بازداشت شده اند، احضار شده اند.

این دو سازمان همچنین اعلام کردند که دولت عربستان موج تازه ای از دستگیری های سیاسی را آغاز کرده است و قصد دارد تا حداقل پایان ماه جاری میلادی شماری از فعالان سیاسی عربستانی را دستگیر کند.

 

حیدر العبادی خروج نیروهای ترکیه ای را شرط عادی سازی روابط دانست

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تا زمانی که نیروهای ترکیه ای از خاک عراق خارج نشده اند امکان عادی سازی روابط با ترکیه وجود ندارد.»

به گزارش روزنامه الحیات، وی گفت: «بعشیقه جزئی از خاک عراق است و به هیچ وجه نمی توانیم بر سر آن کوتاه بیاییم. برای همین هیچ گونه توافقی را بر سر این موضوع نمی پذیریم. استقلال قابل معامله نیست.»

عبادی این اظهارات را در واکنش به حرف های بنعلی ایلدریم، نخست وزیر ترکیه بیان کرد که به محض بازگشت از سفرش به عراق در توجیه حضور نیروهای ترکیه ای در خاک عراق به خبرنگاران گفت: «حضور نیروهای حزب کارگران کردستان در سنجار (شمال غرب موصل) امنیت ملی ترکیه را تهدید می کند و ما این مساله را به اطلاع مقامات عراقی رساندیم.»  

 

کاهش تقاضای مهاجرت به آلمان

توماس دی میزییر، وزیر کشور آلمان اعلام کرد که کشوش در سال 2016 در حدود 280 هزار تقاضای پناهندگی داشته که در مقایسه با سال 2015 که در حدود 890 هزار تقاضا بوده نزدیک به یک سوم کاهش را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی همچنین گفت تعداد تقاضای پناهندگی سوری ها از ژانویه تا دسامبر 2016 در حدود 36 درصد از کل مطالبات بوده است. این رقم برای افغانستانی ها 17 درصد و برای عراقی ها 13 درصد بوده که به ترتیب در رده های دوم و سوم تقاضاها جای می گیرند.

 

امریکا یک گروه داعشی در اندونزی را وارد فهرست تروریستی خود کرد

ایالات متحده امریکا اعلام کرد که یک گروه اندونزیایی مرتبط با داعش را در فهرست گروه های تروریستی خود وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه امریکا «جماعت انصار الدوله» که یک مجموعه شبه مسلح در اندونزی است و در سال 2015 تاسیس شده را وارد فهرست گروه های تروریستی خود کرد. این گروه جزء تقریبا 20 گروه تروریستی دیگر در اندونزی است که با داعش ارتباط دارند. جماعت انصار الدوله در 14 ژانویه سال گذشته یک عملیات تروریستی در جاکارتا انجام داد که باعث کشته شدن چهار شهروند عادی شد. داعش مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بعشیقه نیروهای ترکیه دونالد ترامپ عربستان


نظر شما :