کالاهای آمریکایی در انتظار تغییرشرایط ورود به ایران

۱۰ آبان ۱۳۹۴ | ۰۴:۰۴ کد : ۱۹۵۳۳۷۱ سرخط اخبار

امریکا می خواهد در دوران پساتحریم راه ورود برخی کالاهای ایرانی نظیر پسته و فرش و... به بازار امریکا را باز کند.

به گزارش اعتماد، امریکا در حالی این روزها نظاره گر رفت و آمد هیات های تجاری اروپایی، آسیایی و آفریقایی به ایران است که شرکت های امریکایی و فعالان تجاری این کشور علاقه مندی خود برای حضور در بازار ایران را اعلام کرده اند. این در حالی است که بنا به توصیه مقام معظم رهبری، ایران تغییر تعرفه واردات کالا از امریکا را در دستور کار خود قرار داده و می خواهد در شرایط پساتحریم تدابیری را برای عدم ورود کالاهای مصرفی امریکایی به ایران اتخاذ کند.

روابط تجاری ایران و امریکا در سه دهه اخیر، به دلیل اتخاذ سیاست هایی از سوی این کشور به تیرگی نهاد و همین امر سبب شده است ایران و امریکا روابط تجاری اندکی داشته باشند. امریکا می خواهد در دوران پساتحریم راه ورود برخی کالاهای ایرانی نظیر پسته و فرش و... به بازار امریکا را باز کند.
بررسی ها نشان می دهد حجم واردات کالا توسط ایران از امریکا بسیار اندک است به طوری که در نیمه اول سال جاری ایران تنها ٣٧ میلیون دلار کالا از امریکا وارد کرده است. بخش عمده ای از واردات ایران از کشورهای آسیایی صورت می گیرد و آسیایی ها مهم ترین شرکای تجاری ایران هستند.

برآوردها حاکی از آن است که با برقراری روابط عادی تجاری، سهم اروپایی ها از بازار ایران افزایش یابد. مقامات دولتی می گویند در دوران پساتحریم، ایران بنا ندارد افزایش واردات کالاهای مصرفی را در دستور کار قرار دهد از این رو پیش بینی می شود واردات کالاهای واسطه ای سهم بزرگ تری را از افزایش واردات از آن خود کنند.

هرچند حجم واردات کالا از امریکا بسیار اندک است اما برآوردها نشان می دهد از سال ١٣٩٠ تاکنون میزان صادرات کالاهای ایرانی در حدود یک میلیون دلار بود که با تشدید تحریم ها این رقم به کمتر از ٤١٩ میلیون دلار کاهش یافت. ایران در سال ١٣٩٠ در حدود ٩٥ میلیون دلار کالا از امریکا وارد کرد که این نیمه اول سال جاری به ٣٧ میلیون دلار کاهش یافته است.

ایران پیش از این بارها اعلام کرده است که در فضای تازه کشورهایی که در دوران تحریم ایران را تحت فشار قرار داده اند مد نظر قرار خواهد داد. اگرچه بخش عمده ای از واردات ایران از این کشور مربوط به کالاهای واسطه ای و سرمایه ای مورد نیاز برای بخش های مختلف صنعت، پزشکی، کشاورزی، دامپروری و معدن می شود اما کالاهای مصرفی نیز از این کشور به ایران وارد می شوند.

در سال ١٣٩١ کالاهای مصرفی امریکایی وارداتی شامل کره، ماهی قزل آلا، آب آناناس، مکمل های غذایی و دارویی برای انسان، فرآورده های آرایشی برای لب، چشم و ناخن، پودرهای آرایشی، شامپو، میخ، قایق تفریحی (JET-SKI)، چرخ و فلک و تاب و سیرک سیار و فرچه های آرایشی می شود. در سال ١٣٩٣ اما ایران از امریکا کالاهایی مانند گاو شیری، کره، برنج، روغن های خوراکی مختلف، مکمل های غذایی و دارویی، عطر، لوازم آرایش و پودرهای آرایشی و فرآورده های زیبایی، شامپو، نخ دندان، میخ، ابزار مانیکور و پدیکور، یخچال، فریزر، کامپیوتر، تبلت، صفحه کلید، لامپ و مسواک خریداری کرده است. 

کلید واژه ها: پساتحریم


نظر شما :