ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از هشدارهای اقتصادی امیر کویت تا فشارهای ضد ایرانی پوتین به دمشق

۰۷ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۳۳۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ادعای تقاضای 60 میلیاردی ایران از سوریه و ناراحتی بشار اسد، اختلاف ارتش سوریه با حزب الله لبنان در فرماندهی عملیات میدانی، هشدار اقتصادی امیر کویت و ادامه اعتصاب‌های اساتید دانشگاه‌های عراق از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از هشدارهای اقتصادی امیر کویت تا فشارهای ضد ایرانی پوتین به دمشق

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

یاران مالکی از حیدر العبادی سلب اعتماد کردند

شاخه وابسته به نوری مالکی در ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که از دولت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، سلب اعتماد خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری الحدث، این ائتلاف طی بیانیه ای رسمی تأکید کرد که از آغاز تشکیل دولت حیدر العبادی از آن حمایت کرده اما متأسفانه العبادی اصل اداره مشورتی دولت و مشاوره با تشکل های سیاسی و اعضای ائتلاف دولت قانون را نادیده گرفته و این باعث مشکلات جدی در اداره کشور خواهد شد.

در این بیانیه تأکید شده که بسته اصلاحاتی حیدر العبادی شامل لغو بعضی وزارت خانه و مقامات معاونت ریاست جمهوری و نخست وزیری بدون هماهنگی با ائتلاف دولت قانون ارائه شد و اعضای این ائتلاف مانند دیگر شهروندان از طریق رسانه ها از آن مطلع شده اند.

این بیانیه افزوده که این اقدامات خلاف قانون اساسی بود و مرجعیت نیز در فراخوان خود به اصلاح اوضاع خواستار پایبندی به قانون اساسی شده بود.

اعضای ائتلاف دولت قانون تأکید کرده اند که ترتیب پلکانی جدید در پرداخت حقوق ماهانه کارکنان دولت که در بودجه 2016 عراق پیش بینی شده تهدید تازه ای برای طبقه متوسط در عراق است که باز بدون توجه به نظر دیگر گروه های سیاسی طراحی شده است و افزوده اند که در این وضعیت «پافشاری نخست وزیر بر بی توجهی به اصل مشورت با تشکل های سیاسی» اعضای ائتلاف دولت قانون اعلام می کنند که دیگر مسئولیتی در تصمیمات نخست وزیر و نتایج این تصمیمات ندارند و رأی خود به اصلاحات نخست وزیر در مجلس را پس می گیرند.

 

تقاضا برای خرید زمین در سوریه از سوی ایران!

روزنامه العرب، چاپ لندن که مواضع آن به عربستان سعودی نزدیک است، در تازه ترین ادعای ضد ایرانی خود مدعی شد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از ایران به شدت ناخرسند است چرا که ایران از دولت اسد خواسته که در ازای کمک های مالی سال های اخیر ایران به سوریه زمین هایی در اطراف دمشق، لاذقیه و مناطق ساحلی سوریه به ارزش 60 میلیارد دلار را به نام ایران بزند و به تهران اجازه دخل و تصرف در آن زمین ها را بدهد.

العرب همچنین مدعی شده است که ایران قصد دارد در این زمین ها آزادانه ساخت و ساز کند و پایگاه هایی دائمی برای خود در آنها بسازد.

به ادعای این روزنامه این مساله یکی از دلایل اصلی رویگردانی اسد از ایران به روسیه شده است.

 

اختلاف فرماندهی ارتش سوریه با حزب الله

روزنامه العرب، چاپ لندن، در ادعای دیگری گفته است که میان ارتش سوریه با حزب الله لبنان بر سر فرماندهی عملیات زمینی علیه تروریست ها و مخالفان بشار اسد اختلاف پیش آمده است.

به نوشته این روزنامه، حزب الله و برخی گروه های شیعی عراقی حاضر در سوریه بر فرماندهی عملیات توسط نیروهای خود تاکید دارند در حالی که ارتش سوریه بر فرماندهی عملیات توسط فرماندهان خود پافشار می کند.

به ادعای العرب شدت این اختلافات به جایی رسیده که خبر آن به گوش بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه رسیده و او از این بابت بسیار ناراحت شده است.

 

فشار پوتین به اسد برای انحلال گروه شبه نظامی وابسته به ایران

روزنامه الاهرام، چاپ مصر ادعا کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مسکو از وی خواسته است که گروه شبه نظامی داوطلب مردمی وابسته به ایران را منحل اعلام کند.

به نوشته الاهرام این گروه شبه نظامی توسط شهید سردار همدانی تشکیل شده بود و فرماندهی آن نیز بر عهده شهید سردار همدانی بود.

الاهرام همچنین می نویسد بعد از سفر اسد به مسکو فشارهای روسیه به اسد برای انحلال این گروه شبه نظامی بیش از پیش افزایش یافته است.

 

بی خبری ایران از محتوای مذاکرات پوتین با اسد

روزنامه لبنانی النهار، نزدیک به جریان 14 مارس می نویسد که ایران از محتوای مذاکرات بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خبر ندارد.

به ادعای این روزنامه پوتین اصرار داشته است با اسد تنهایی و انفرادی به دور از هر گونه شخص دیگری صحبت کند مبادا که محتوای گفت وگوهایش به گوش تهران برسد.

 

ناخرسندی ولادیمیر پوتین از کندی پیشروی های اخیر در سوریه

روزنامه لبنانی النهار، ادعا کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از کندی پیشروی های اخیر ارتش سوریه به همراه نیروهای حزب الله و نیروهای ایرانی در مناطق مورد منازعه ابراز ناخرسندی کرده است.

به نوشته النهار پوتین انتظار پیشروی های بیشتر و سریعتری در سوریه به ویژه در حلب داشته و از این که پیشروی ها کند بوده، ابراز ناخرسندی کرده است.

گفته می شود پوتین اولتیماتوم داده است که ظرف چهار ماه و نیم آینده باید تمامی مناطق و شهرهای مورد هدف پاک سازی شوند و ارتش سوریه بر تمامی آنها مسلط شوند در غیر این صورت مسکو دست به اقدامات دیگری خواهد زد.

 

جانشینی وزرای جدید به جای وزرای گروه تغییر

نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق وزرای تازه ای را به جای وزرای مستعفی گروه تغییر منصوب کرد.

به گزارش شبکه خبری الفرات، نخست وزیر اقلیم کردستان اعلام کرده است که وزارت خانه هایی که وزرای وابسته به گروه تغییر از آنها استعفا داده اند، نمی توانند بیش از این خالی و بدون وزیر بمانند و این مساله به ضرر امنیت ملی اقلیم کردستان تمام خواهد شد.

تنش های سیاسی در اقلیم کردستان به دلیل پافشاری مسعود بارزانی به حفظ کرسی ریاست اقلیم به شدت افزایش یافته است.

 

هشدار اقتصادی امیر کویت

شیخ صباح احمد الصباح، امیر کویت نسبت به اختلالات اقتصادی که کشورش در پی کاهش قیمت نفت با آن مواجه شده است، هشدار داد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، وی در افتتاح دور جدید مجلس کویت همچنین گفت: «درآمدهای نفتی کشور 60 درصد کاهش یافته که این مساله کسری بودجه به وجود آورده و تراکم آن می تواند مشکلات بسیاری را برای کشور به وجود آورد.»

وی همچنین نسبت به تاثیرات روانی و اقتصادی ناامنی در کشور با اشاره به دو حادثه خونین اخیر تروریستی در کویت هشدار داد و از مسئولان امنیتی کشور خواست توجه بیشتری به مسائل امنیتی کشور کنند.

 

تکذیب انتصاب رئیس جدید دبیرخانه هیئت وزیران

دولت عراق خبر انتصاب عماد الخرسان، به ریاست دبیرخانه هیئت وزیران را تکذیب کرد.

به گزارش شبکه خبری عراقی الشرقیه، عماد الخرسان از نیروهای عراقی وابسته به امریکا است که تابعیت امریکا دارد و سال ها در امریکا ساکن بوده و اخیرا گفته می شود تحت فشار امریکایی ها به ریاست دبیرخانه هیئت وزیران منصوب شده است. این انتصاب با اعتراض گروه های سیاسی عراقی از جمله ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و فراکسیون الاحرار به رهبری مقتدا صدر مواجه شده است.

اکنون دولت عراق می گوید که این خبر صحبت ندارد و همچنان رئیس سابق این دبیرخانه به کار خود ادامه می دهد.

ائتلاف دولت قانون تکذیبیه دولت عراق را رد کرده و آن را صرفا جهت ساکت کردن مخالفان دانسته است.

 

ادامه اعتصاب دانشگاه های عراق

روز یکشنبه کارمندان و اساتید دانشگاه های عراق در اعتراض به نصف شدن حقوقشان دست به اعتصاب زدند و از حضور در کلاس های درس خودداری کردند.

به گزارش شبکه خبری الحره عراق، معترضان این کار را اجحاف در حق خود و دانشگاهیان دانسته اند و اعلام کرده اند این کار می تواند باعث ایجاد فسادهای اداری و مالی شود و بسیاری از اساتید دانشگاه را مجبور به ترک کشور کند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در پاسخ به اعتراض کارکنان و اساتید دانشگاه گفته است که کاهش قیمت نفت باعث کاهش شدید درآمدهای کشور شده و معترضان باید به دولت کمک کنند تا بتواند از این وضعیت بحرانی عبور کند.

بنا به گزارش ها اعتصاب اساتید و کارکنان دانشگاه های عراق همچنان ادامه دارد.

 

دیپلماسی ایرانی صحت و سقم هیچ کدام از این اخبار را تایید نمی کند و صرفا جهت آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی از آن چه در رسانه ها می گذرد اقدام به انتشار آنها کرده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ائتلاف دولت قانون ارتش سوریه اقلیم کردستان رئیس جمهوری سوریه بشار اسد حیدر العبادی ولادیمیر پوتین


نظر شما :