تروریست‌ها برای سرزمین حجاز نقشه دارند

تلاش داعش برای وارد کردن عربستان به جنگ شیعه - سنی

۲۷ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۳۰۰۸ اخبار اصلی خاورمیانه
روشن است که داعش می‌خواهد از اختلاف‌های عربستان و ایران بر سر مسائل امنیتی و سیاسی در منطقه استفاده کند و از آن در تشدید افراط‌گرایی و شعله‌ور ساختن جنگ شیعه – سنی بهره ببرد.
تلاش داعش برای وارد کردن عربستان به جنگ شیعه - سنی

دیپلماسی ایرانی: شبکه داعش تلاش می کند عربستان سعودی را به جنگ طایفه ای شیعه – سنی بکشاند، برای همین در ماه های اخیر عملیات خود را بر حسینیه های شیعی چه در داخل عربستان چه در خارج از آن متمرکز کرده است.

این در حالی است که عربستان درگیر جنگ با حوثی های مرتبط با ایران در یمن شده و از لحاظ امنیتی به شدت آسیب پذیر شده است.

کاملا روشن است که داعش می خواهد از اختلاف های عربستان و ایران بر سر مسائل امنیتی و سیاسی در منطقه استفاده کند و از آن در تشدید افراط گرایی و شعله ور ساختن جنگ شیعه – سنی بهره ببرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بسیاری می پرسند چرا داعش بر انجام عملیات در عربستان متمرکز شده و تلاش دارد از خلاءهای امنیتی آن استفاده کند و علیه شیعیان در آن جا وارد عمل شود در حالی که در ایران تا کنون گزارش نشده است که عملیاتی را انجام داده باشد. در حالی که با ایران در عراق و سوریه به طور مستقیم می جنگد.

ناظران مسائل منطقه می گویند که سازمان های امنیتی مختلف خارجی در درون داعش نفوذ کرده اند و تلاش می کنند که عربستان را وارد جنگ مذهبی در داخل خاک خود کنند تا به این ترتیب نتواند به نقش آفرینی منطقه ای از یک سو در برابر نفوذ روز افزون ایران در منطقه و از سوی دیگر ایفای نقش و تاثیرگذاری در شورای همکاری خلیج فارس ادامه دهد.

در عملیات تروریستی که روز جمعه در مسجد شیعیان در شرق عربستان صورت گرفت پنج نفر کشته و 9 نفر دیگر زخمی شدند. این حادثه تروریستی توسط افراد مسلح و با شلیک گلوله به عزاداران شیعه در مراسم آنها در یک مسجد شیعی به وقوع پیوست. به گزارش وزارت کشور عربستان این عملیات توسط گروهی که نام "شبکه دولت اسلامی در بحرین" به خود داده یا همان شاخه داعش در بحرین صورت گرفته است.

عنوان "شبکه دولت اسلامی در بحرین" که در حقیقت عنوانی است که داعش برای خود به کار می برد شبهات بسیاری را به وجود آورده است. این بدان معنا است که داعش در بحرین فعال است و می خواهد دامنه جنگش با ایران را به بحرین نیز بکشاند. چرا که ایران مجبور می شود برای مبارزه با این شبکه تروریستی که همانند هر کشوری تهدیدی برای امنیت ملی آن محسوب می شود، در داخل بحرین نیز فعالیت هایی را آغاز کند.

رومان کایه، پژوهشگر و کارشناس امور اسلامی در این باره می گوید: «این برای نخستین بار است که بیانیه ای از سوی "دولت اسلامی – ولایت بحرین" می شنویم. این نشان می دهد که این شبکه تلاش دارد در شبه جزیره عربستان نفوذ کند و عملیات تازه ای را رقم بزند.»

کایه که با خبرگزاری فرانسه گفت وگو می کرد، همچنین می گوید: «این که داعش به بحرین پیشوند ولایت داده نشان می دهد که تصمیم دارد مرزهای خود را تا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گسترش دهد و طرحی جدید برای این منطقه دارد.»

وی درباره حادثه پیش آمده در شرق عربستان علیه شیعیان نیز می گوید: «این حادثه تهدیدی مستقیم برای مقامات عربستانی است. آنها مجبورند که تدابیر امنیتی خود را تقویت کنند تا از امنیت شهروندانشان در برابر این شبکه تروریستی حمایت بیشتری به عمل آورند.»

حادثه تروریستی در نزدیکی قطیف در استان الشرقیه دو روز بعد از آغاز مراسم یادبود عاشورا توسط شیعیان به وقوع پیوست.

در سال گذشته نیز افراد مسلح با حمله به نمازگزاران شیعه 7 نفر را به ضرب گلوله کشتند که در میان آنها کودکانی از روستای الدالوه در استان احساء شرق عربستان سعودی هم بودند.

از می گذشته بعد از آن که دو حادثه انتحاری به وقوع پیوست و جان دست کم 25 نفر را گرفت تدابیر امنیتی پیرامون مساجد شیعیان در عربستان بیش از پیش افزایش یافته است. در پی این اتفاق داعش مسئولیت این حادثه تروریستی را بر عهده گرفت.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: شیعیان بحرین ایران و عربستان عربستان سعودي داعش


( ۱ )

نظر شما :