پايان اجلاس سه روزه مجمع جهانى اقتصاد

در دومین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شرم الشیخ چه گذشت؟

۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۲ کد : ۱۹۵۳ اقتصاد و انرژی
دومين نشت مجمع جهانى اقتصاد در روزهاى ۱۶ تا ۱۸ ماه مى در شرم الشيخ مصر برگزار شد. در اين اجلاس ۱۵۰۰ نفر از اعضاى جامعه جهانى شرکت داشتند.
در دومین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شرم الشیخ چه گذشت؟
 

دومین نشست مجمع جهانی اقتصاد در سال 2008 میلادی در فاصله روزهای 16 تا 18 ماه می در شرم الشیخ برگزار شد. مقر اصلی این مجمع که در سال 1971 میلادی برای اولین بار به جهان معرفی شد در ژنو سوئیس است.

 

 

مجمع جهانی اقتصاد یک سازمان بین المللی مستقل است که هر ساله در ماه ژانویه با گردهم آیی سران اقتصادی و سیاسی کشورهای مختلف در سوئیس و سپس در بخشهای مختلفی از خاورمیانه و آمریکای لاتین تشکیل جلسه می دهند تا به بررسی مشکلات اقتصادی دنیا بپردازند و جریان مدیریت دنیا را کنترل کنند.

 

در اجلاس سال جاری این مجمع در افرادی شرکت داشتند که می توانند نقش بزرگی در عرصه اقتصاد دنیا بازی کنند. از جمله این افراد می توان به پاسکال لامی رییس سازمان تجارت جهانی، محمد البرادعی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، عمر موسی دبیر کل انجمن کشورهای عرب،  خلیفه بن زید ال نهیان رییس جمهور امارات متحده عربی و شماری از رهبران تجاری جهان در این اجلاس شرکت داشتند. از مطرح ترین آنها می توان به به رییس خط هوای خلیج یا gulf air و رییس شرکت مخابراتی امارات(اتصالات) در کنار رییس بانک مرکزی کویت اشاره کرد.

 

در این اجلاس با محوریت بررسی مسایل خاورماینه و برقراری صلح در این منطقه برگزارشده است و بیشتر مباحث مطرح شده در ان در مورد مشکلات سیاسی خاورمیانه و برقراری صلح در این منطقه بوده است جای ایران و نمایندگان اقتصادی وسیاسی  این کشور خالی است.این در حالیست که نه تنها نمایندگانی از کشورهای همسایه ایران از قبیل افغانستان ، پاکستان ، ترکیه و عراق در این کشور حضور داشتند بلکه سران سیاسی و اقتصادی  تمامی کشورهای حاشیه درای خزر و دیگر کشورهای عربی در مجمع جهانی اقتصاد در شرم اشیخ حضور فعال داشتند.

 

"از آینده بیاموزیم"

  شعار  انتخاب شده برای این اجلاس سه روزه " از آینده بیاموزیم " بود. در این اجلاس مجموعه هایی از حوادث مختلف ایجاد شده در مناطق مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفت تا تاثیر این حوادث در روابط جهانی و وضعیت خاورمیانه در دراز مدت مشخص شود. به عبارت بهتر در این اجلاس سعی شد تا با مطالعه حوادث سیاسی و اقتصادی گذشته در دنیا وضعیت آینده اقتصاد دنیا پیش بینی شود و به تعبیر بوش از بروز مشکلات بیشتر در اقتصاد جلوگیری به عمل آید.

 

  از جمله موضوعات بسیار با اهمیتی که در این سه روز مورد توجه سردمداران اقتصادی و سیاسی جهان قرار گرفت می توان به توریسم در بخشهای مختلف جهان، منابع آبی، توسعه پایدار، افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش نرخ تورم در خاورمیانه اشاره کرد که نه تنها بخش خاصی از دنیا را هدف قرار نداد بلکه هم اکنون تمام دنیا را مبتلا کرده است. 

 در این اجلاس سه روزه که بیشتر از 1500 نفر از سردمداران سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف و نمایندگان رسانه های  60 کشور جهان حضور داشتند، در مورد مسائل اقتصادی مبتلا به دنیای امروز و مشکلات موجود در کشورهای خاورمیانه به خصوص فلسطین و لبنان بحث شد.

 

  حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، که میزبانی این اجلاس را بر عهده داشت در سخنرانی افتتاحیه اجلاس به سر فصل های مورد بحث در این اجلاس سه روزه اشاره کرد. وی د رمورد مشکلات اقتصادی امروز دنیا گفت :" تمام جهان باید برای ممانعت از وقوع رکود در اقتصاد جهانی با یکدیگر همکاری کنند. زیرا رکود مشکلات زیادی را در اقتصاد جهانی ایجاد خواهد کرد. از طرف دیگر مد نظر قرار دادن مسائل کنونی اقتصاد دنیا از قبیل افزایش قیمت مواد غذایی، تغیییرات جوی، کمبود آب، کمبود انرژی و راهکارهای آن از دیگر مسائلی است باید در این اجلاس سه روزه مورد بررسی قرار بگیرد."

 

 وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد:" جامعه جهانی باید هزینه استفاده از فرآورده های کشاورزی برای تولید انرژی را تخمین بزند و با توجه به این هزینه تصمیم گیری نماید." در روز اول اجلاس، جورج بوش، رئیس جمهور ایالات متحده نیز یک سخنرانی داشت. وی در سخنرانی خود که پس از حسنی مبارک انجام داد به موقعیت موجود در خاورمیانه، به خصوص وضعیت فلسطین اشاره کرد و گفت:" مشکلات فلسطین باید هر چه سریعتر حل شود زیرا مردم این سرزمین شایستگی زندگی بهتری را دارند."

 

ایران و مساله هسته ای

طی مدتی  که از ارسال پرونده  هسته ای ایران به  شورای امنیت سازمان ملل و افزایش فشارهای جهانی می گذرد، رییس جمهوری امریکا از هر فرصتی برای تکرار ادعاهای خود علیه ایران و محکوم کردن فعالیتهای هسته ای این کشور بهره می گیرد.

 

 

این بار نیز جورج دبلیو بوش رییس جمهور امریکا که در حال پشت سر گذاشتن آخرین سال ریاست خود است در شرم الشیخ  مصر ،ایران را به دلیل تلاش برای بر خورداری از انرژی هسته ای محکوم کرد. این اتهام در شرایطی از رف رییس جمهور امریکا مطرح شد که  وی  تنها راه حل شدن معضل کنونی بازار نفت را بهره گیری از انرژی های جایگزینی از قبیل انرژی هسته ای می داند.

 

 

در این اجلاس بوش  مدعی شد:" ایران بزرگترین حامی تروریست در جهان است. اجازه دادن به ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای خیانتی است به نسل های آینده." این ادعاها و اتهامات در شرایطی عنوان شد که نه تنها بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز مدرکی دال بر غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشورایران  پیدا نکرده اند بلکه ایران نیز همواره به تلاش خود برای استفاده صلح آمیز از این منبع تاکید دارد.

 

 او در این اجلاس با تکرار ادعاهای کذب خود خواستار مقابله با حماس، ایران و سوریه شد و ادعا کرد ایران تامین کننده منابع مالی حماس است و باید از این کار دست بکشد. رییس جمهوری امریکا اذعان داشت که باید مشکل فلسطین واسراییل تا پایان سال جاری میلادی حل شود . 

 

 

طبق گزارشهای موجود، صلح در خاورمیانه کلیدی ترین موضوع مورد بررسی در اجلاس شرم الشیخ بود و شمار زیادی از افراد حاضر در این اجلاس در مورد راههای برقراری صلح در این منطقه از جهان بحث کردند. شایان ذکر است بوش در این جلسه با افراد مختلفی از قبیل حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان، و ملک عبدالله، پادشاه اردن، دیدار و گفت و گو کرد. در این اجلاس وی با شاه عربستان و شمار دیگری از سران سیاسی کشورهای منطقه نیز دیدار کرد تا راهی بریا افزایش تولید نفت جهان و کاهش قیمت این منبع انر‍ژی بیابد.

 

 

نفت

مهمترین موضوع اقتصادی مطرح شده در اجلاس شرم الشیخ قیمت نفت و درخواست امریکا برای چندمین بار از کشور عربستان مبنی بر افزایش تولید این کشور بود.

 

امریکا که کمتر بودن تولید و عرضه نفت نسبت به تقاضای آن  را دلیل بر قیمت بالای نفت می داند در شرم الشیخ برای چندمین بار از شاه عربستان درخواست کرد که تولید نفت خود را افزایش دهد. این در حالیست که مطالعات همگی حاکی از تاثیر عوامل غیر بازاری روی قیمت نفت است و هیچ یک دلیل قیمت بالای این منبع انرژی را کمبود عرضه نمی داند.

 

 

اما با وجود تمامی این مطالعات هنوز امریکا از موضع خود عقب نشینی نکرده است و همواره در صدد متقاعد کردن دوست دیرین خود عربستان برای افزایش تولید است.وی به همین منظور در روز اول اجلاس با شاه عربستان دیدار و گفتگو کرد و توانست آقای نفت دنیا را به نشان دادن عکس العملی همسو با خواست این کشور وا دارد.

 

  در این اجلاس عربستان که تولید نفت خود را در ماه اوریل 300 هزار بشکه در روز افزایش داده است و در ملاقات قبلی خود با بوش این را اعلام کرده بود به وی اطمینان داد در صورتیکه مشکلی از جانب عرضه بازار نفت را تهدید کند این کشور به سرعت وارد عمل می شود و با افزایش تولید مانع از بروز بحران در اقتصاد جهانی به خصوص کشورهای مصرف کننده خواهد شد.

 

 البته بوش راههای دیگری برای کمتر کردن اثر افزایش قیمت نفت روی اقتصاد امریکا هم عنوان کرد . وی گفت:" امریکا برای حل کردن مشکل قیمت بالای نفت در کشورش باید راهکارهایی را در پیش گیرد. از جمله این راهکارها می توان به پیدا کردن سوختهایی جایگزین نفت اشاره کرد. امریکا برای حل مشکل خود باید فعالیتهای اکتشاف نفت خود را گسترش دهد.امریکا باید ظرفیت پالایشگاهی خود را بیشتر کند و انرژی هسته ای را جایگزین نفت و فرآورده های نفتی نماید. "

 

 


نظر شما :