سفر اردوغان به اروپا یک کمپین انتخاباتی است

نگرانی اروپا از وضعیت آزادی بیان در ترکیه

۱۶ مهر ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۲۷۱۶ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
در شش ماهه اول امسال، تقریباً 60 درصد درخواست‌ها از توییتر برای حذف پست‌ها در سراسر جهان، از سوی ترکیه بوده است. این میزان بیش از 10 برابر کشوری همانند روسیه است. در سه ماهه اول امسال، ترکیه بیش از 6000 وبسایت را فیلتر کرده است.
نگرانی اروپا از وضعیت آزادی بیان در ترکیه

نویسنده: مارک چمپیون

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این هفته در بروکسل موضوعات زیادی برای بحث از هجوم آوارگان که کشور وی را به سوی اروپا ترک کرده اند تا ورود روسیه به جنگ سوریه، داشته است. اروپا و ترکیه بر سر این موضوعات نیاز به یکدیگر دارند اما نکته زننده ای که وجود دارد این است که باید به اردوغان برای پایان دادن به سرکوب آزادی بیان فشار وارد شود.

در شش ماهه اول امسال، تقریباً 60 درصد درخواست ها از توییتر برای حذف پست ها در سراسر جهان، از سوی ترکیه بوده است. این میزان بیش از 10 برابر کشوری همانند روسیه است. در سه ماهه اول امسال، ترکیه بیش از 6000 وبسایت را فیلتر کرده است. پس از آن که دولت از صاحبان رسانه ها به دلیل نحوه پوشش اخبار شکایت کرده بود، ده ها تن از رونامه نگاران شغل خودشان را از دست دادند. این درحالی است که ترکیه یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار محاکمه روزنامه نگاران را دارد. این اوضاع بعد از انتخابات فوری 1 نوامبر می تواند بدتر هم شود.

احمد هاکان، یکی از محبوب ترین تحلیلگران سیاسی تلویزیون (چند روزنامه نگار در جهان وجود دارند که 3.6 میلیون دنبال کننده در توییتر داشته باشد؟) هفته گذشته توسط چهار مرد که سه نفر از آنها عضو حزب عدالت و توسعه بودند، در مقابل خانه اش به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

هیچ مدرکی دال بر این که اردوغان یا حزبش دستور این حمله را داده باشند، وجود ندارد. -با این حال روز جمعه حزب عدالت و توسعه اعلام کرد که سه نفر از ضاربین عضو این حزب بوده اند- با این وجود آنها فضایی سیاسی به وجود آورده اند که در آن تشویق به حمله به روزنامه نگاران می شود. حمله به هاکان پس از دو حمله به دفتر روزنامه وی یعنی حریت در ماه گذشته بوده است. در همین رابطه یکی از نمایندگان پارلمان از حزب عدالت و توسعه فیلمی را نشان داده است که در آن گفته می شود یک گروه از مردان جوان به اشتباه به هاکان و سدات ارگین، سردبیر روزنامه حریت حمله کرده اند.

یک روز قبل از حمله به هاکان، خود اردوغان با تکرار اتهامات علیه آیدین دوگان، بنیانگذار گروه رسانه های مخالف که شامل حریت می شود، آتش این جنجال ها را روشن کرد. رویکرد اردوغان به رسانه ها به شدت مختص خود وی است. روز دوشنبه، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه از کسانی که روز دوشنبه عکس های نیروهای امنیتی که جنازه یک نیروی شبه نظامی کرد را به ماشین بسته بودند و روی زمین می کشیدند را در توییتر منتشر کردند، انتقاد کرد.

ترکیه به عنوان عضوی از ناتو که خواهان ادغام بیشتر در اتحادیه اروپا است، با سرکوب آزادی رسانه ها و سایر نهادهای دموکراسی، به مشکل برخواهد خورد. سفر اردوغان به اروپا، اولین و مهمترین اتفاق در کمپین وی برای انتخابات 1 نوامبر است. تصاویر مهاجران ترکی که در بروکسل و استراسبورگ اردوغان را ملاقات کردند (جایی که طرفداران وی برای روز یکشنبه محلی با گنجایش 12 هزار نفر رزرو کرده اند) تصاویری عالی برای رسانه های طرفدار دولت در ترکیه به وجود می آورد تا آنها را پخش کنند.

دیدار با رهبران اروپایی امتیاز بسیار خوبی در کمپین انتخاباتی است، اما اگر اردوغان خواهان استفاده از اروپا برای مقاصد سیاسی است، نمی تواند از رهبرانی که به درخواست های وی عمل نمی کنند، شکایتی داشته باشد. ترکیه نیاز دارد تا صدای دیگر نقاط جهان را وقتی که می گویند سرکوب صداهای مخالف و رسانه های مستقل برای دموکراسی و همچنین برای روند ادغام با اروپا مخرب است را بشنود.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: اردوغان تركيه اروپا انتخابات تركيه


( ۱ )

نظر شما :