تجربه عراق تکرار می‌شود؟

پشت پرده انتشار اطلاعات غلط درباره پارچین

۲۶ مرداد ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۵۱۰۸۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
با توجه به مخاطرات عظیمی که در انتظار توافق ایران است، مقامات مسئول باید جلسات استماعی برگزار کنند تا معلوم شود چه افرادی و با چه نیتی این اطلاعات را به رسانه‌ها می‌دهند.
پشت پرده انتشار اطلاعات غلط درباره پارچین

نویسنده: رابرت کلی *

دیپلماسی ایرانی: جب بوش در 6 آگوست موجب شد تا ما به یاد آوریم که چگونه اطلاعات نادرست منجر به ورود ما به بحرانی استراتژیک در عراق شد که در نتیجه آن صدها هزار نفر از جمله 5 هزار آمریکایی کشته شدند. در واقع این اطلاعات نادرست نبودند، بلکه جهت دار و جعلی بودند و برای گمراه کردن سیاستمداران و افکار عمومی که عراق در حال تولید تسلیحات هسته ای است، طراحی شده بودند.

اطلاعات سیاسی شده ممکن است بار دیگر کار کند. در 5 آگوست مقاله ای به قلم جاش روگین و الی لیک با عنوان «ایران در حال پاکسازی سایت هسته ای است» در بلومبرگ منتشر شد. در این مقاله گفته می شود: «منابع اطلاعاتی ایالات متحده کنگره را در جریان شواهدی قرار داده اند که نشان می دهد ایران در روز روشن در حال پاکسازی سایت نظامی مشکوک پارچین است، آن هم چند روز پس از توافق هسته ای،.»

در این مقاله گفته شده است که «در جلسه استماع کمیته امور اطلاعاتی که روز 3 آگوست برگزار شد، دفتر مدیر اطلاعات ملی اعلام کرد که تصاویر ماهواره ای دولت ایالات متحده در اواسط و اواخر جولای نشان می دهد که ایران در سایت پارچین، از بولدوزر و ماشین آلات سنگین استفاده کرده است. این اطمینان وجود دارد که دولت ایران در حال پاکسازی این سایت قبل از بازرسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به این ادعا بیانیه ای صادر کرد و آن را به شدت محکوم و مضحک نامید : «تاسیسات نظامی پارچین منطقه بسیار گسترده ای است که شامل بخش های مختلف نظامی، صنعتی، اداری و مسکونی است. به این ترتیب ساخت و ساز در آن کاملاً طبیعی است.»

دیوید آلبرایت، رئیس موسسه علم و امنیت بین الملل کسی است که فرضیه لازم در این رابطه را در اختیار نویسندگان بلومبرگ قرار داده است. این موسسه سه عکس ماهواره ای منتشر کرده است که یک پارکینگ را نشان می دهد که در نزدیکی ساختمانی قرار دارد که ادعا شده است محل آزمایش های ممنوعه مربوط به سلاح هسته ای قبل از سال 2003 بوده است.

سه عکس در تاریخ های 12، 19 و 26 جولای گرفته شده اند که دو تای آنها پس از امضای توافق بوده اند. این عکس ها در روز روشن گرفته شده اند. اما این عکس ها چه چیزی را نشان می دهند؟

در دو عکس اول هیچ چیزی وجود ندارد. نه خودرویی، نه ماشین آلات راهسازی و نه هیچ گونه فعالیت استراتژیک گسترده ای. در عکس سوم، دو وسیله نقلیه در کنار یک ساختمان پارک شده اند. هر کدام از این وسایل نقلیه چهار متر طول دارند و به نظر می رسد خودروی سواری هستند. یکی سیاه و یکی سفید که معمولاً در اکثر عکس های ماهواره ای پارچین دیده می شوند.

جنگ عراق و بحران های ناشی از آن بر اثر اطلاعات سیاسی و گزینش شده رخ داد. این الگوها می تواند در اینجا هم تکرار شود. ریچارد بار، رئیس کمیته امور اطلاعاتی سنا، نگفته است که با این اطلاعات موافق است، بلکه گفته تنها از آنها اطلاع دارد.

با توجه به مخاطرات عظیمی که در انتظار توافق ایران است، مقامات مسئول باید جلسات استماعی برگزار کنند تا معلوم شود چه افرادی و با چه نیتی این اطلاعات را به رسانه ها می دهند. آنها همچنین باید یک ارزیابی جامع درباره بحث پارچین و تلاش ها برای پاکسازی در آن و هر آن چه مربوط به ادعای فعالیت های مربوط به سلاح هسته ای در این تاسیسات است، انجام دهند.

با توجه به شواهدی که توسط این عکس ها منتشر شده و این که معلوم است هیچ مسئله مشکوکی در این سایت وجود ندارد، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه ای که در کمیته روابط خارجی سنا داشت، درباره بحث پارچین به شدت سوال پیچ شد. اطلاعات نادرست می تواند بار دیگر منجر به جنگی شود که افراد بیشتری در آن کشته خواهند شد.

* رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: پارچین عراق تاسيسات هسته اي


نظر شما :