کره‌جنوبی درصدد ازسرگیری گفتگو با کره شمالی

۲۶ تیر ۱۳۹۴ | ۱۰:۴۰ کد : ۱۹۵۰۱۴۱ سرخط اخبار

پس از توافق هسته ای بدست آمده میان ایران و کشورهای 1+5، کره جنوبی بسیار امیدوار است که کره شمالی نیز با توجه به تحولات مختلف بین المللی، حاضر به بازگشت به میز مذاکرات شود تا مسائل و مشکلات کهنه و قدیمی دو کشور پس از سالها حل و فصل شود.

به گزارش ایرنا، مقامات دولت سئول که از توافق هسته ای وین بسیار خرسندند و خوشحالی خود را با صدور بیانیه های مختلف طی روزهای اخیر نشان داده اند، اینک مایلند مشکلات قدیمی میان خود و همسایه شمالی را با الگو گرفتن از مذاکرات وین به پایان برسانند.

کره جنوبی بر این باور است که ماهیت مساله هسته ای کره شمالی با موضوع هسته ای ایران متفاوت است اما این کشور می تواند با تاسی از روندی که ایران و شش قدرت بزرگ جهانی در پیش گرفتند، درصدد رفع مشکلات موجود بر آید.

کارشناسان کره ای خاطرنشان می کنند که چنانچه کره شمالی واقع بین باشد می داند که شرایط خوبی برای بهبود روابط این کشور با دنیا فرا رسیده و می تون با محور قرار دادن «گفت و گو»، شرایط را به حالت عادی بازگرداند.

اگرچه کره شمالی سه بار آزمایش اتمی انجام داده است اما سئول می خواهد این کشور به هر شکل ممکن برای مذاکره آمادگی نشان دهد.

با این حال رسانه های کره ای همچون «کوریا هرالد» بارها نوشته اند که در این میان آمریکا هم باید سیاست های نادرست خود را در قبال کره شمالی تغییر داده و بیش از این پیونگ یانگ را تحت فشار نگذارد.

به نوشته این رسانه کره ای، شاید اگر این فشارها نبود کره شمالی احساس تهدید نمی کرد و دست به آزمایش اتمی نمی زد.

«پارک لیوم لین» از دانشگاه «یون سی» کره جنوبی در این باره می گوید : آمریکا روابط خود با ایران و کوبا را به سمت عادی سازی به پیش می برد و وقت آن رسیده است که واشنگتن به این نقطه از جهان هم چشم دوخته و عادی سازی روابط با کره شمالی را هم آغاز کند.

استاد دانشگاه «یوی سی» سئول می گوید: مذاکرات با ایران به یک توافق تاریخی رسید که دنیا را تکان داد و به همه جهانیان ثابت کرد که هر مساله دشواری را می توان با گفت وگوهایی که با درایت در هم آمیخته است، حل و فصل کرد.

به گفته این کارشناس کره ای، آمریکا بیش از هر زمان دیگری آماده حل مشکلاتش با کشورهای مختلف است و توافق با ایران ثابت کرد که زمان برای حل مساله هسته ای کره شمالی نیز فرا رسیده است.

با این وصف روزنامه «هرالد کوریا» می نویسد: درست نیست که بین مساله کره شمالی و برنامه هسته ای ایران قیاس صورت بگیرد. ایران برنامه صلح آمیز هسته ای دارد و بیشترین بازرسی های آژانس را در تاریخ این سازمان قبول کرده و دست به آزمایش اتمی هم نزده است.

این رونامه می افزاید: ایران هرگز رابطه اش را با آژانس قطع نکرده است، حال آنکه کره شمالی تسلیحات هسته ای دارد و آنها را آزمایش می کند و تاکید دارد که برنامه هسته ای این کشور تسلیحاتی است.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در مصاحبه ای با یونهاپ، خبرگزاری کره جنوبی گفت: ما با ایران توافق کردیم و می خواهیم با کشورهایی که مدت هاست با آنها اختلاف داریم تعامل کنیم و از در گفت و گو وارد شویم.

«نه کوانگ ایل» سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی نیز روز گذشته - چهارشنبه - اعلام کرد که سئول پس از توافق هسته ای ایران با گروه 1+5، خواستار انجام توافقی مشابه با پیونگ یانگ است.

او ابراز امیدواری کرد که توافق وین بر سر برنامه هسته ای ایران بتواند منجر به انجام یک توافق هسته ای میان سئول با پیونگ یانگ نیز بشود تا از این طریق کره شمالی در مساله تسلیحات اتمی خود تجدید نظر کند.

کره جنوبی، ژاپن، چین، روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد از سال 2003 مذاکراتی را با هدف عاری ساختن شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای آغاز کردند اما این مذاکرات پس از آزمایش های هسته ای کره شمالی در سالهای 2006 ، 2009 و 2013 به تعلیق در آمد.

تلاش برخی کشورها جهت برطرف کردن تنش ها میان پیونگ یانگ با جامعه جهانی و از سرگیری این مذاکرات نیز چند سالی است بدون نتیجه مانده است.

کره شمالی به دلیل اعلام پیش شرط هایی از سوی آمریکا، حاضر به شرکت در دور جدید این مذاکرات نیست.

پیونگ یانگ در سال 2005 میلادی خود را به عنوان یک قدرت هسته ای معرفی کرد و سال 2006 نخستین آزمایش هسته ای خود را انجام داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به دلیل آزمایش ها هسته ای کره شمالی،تاکنون چندین قطعنامه علیه پیونگ یانگ صادر کرده است.
 

کلید واژه ها: سئول پیونگ یانگ کره جنوبی


نظر شما :