برنامه و طراحی یک تحول بزرگ ۱۰۰ ساله در کره

کره جنوبی چگونه تهدید ها را به فرصت تبدیل می کند

۰۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۴۴۴۰ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
مرتضی سلطانپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کره ای ها همزمان با طراحی نیون دیل بومی ابتدا برنامه کوتاه مدت مقابله با تهدید فزاینده ویروس کرونا را  طراحی کردند به گونه ای که بدون بستن کامل مرزهای کشور و نیز محدودیت شدید اقتصادی، قوانین شفافی را با همکاری مردم اجرا کردند که نتیجه آن آسیب کمتری به مردم و اقتصاد کشور در مقایسه با دیگر کشورها وارد آمد.
کره جنوبی چگونه تهدید ها را به فرصت تبدیل می کند

نویسنده: مرتضی سلطانپور ابیانه، کارشناس مسائل شبه‌جزیره کره

دیپلماسی ایرانی:

مقدمه 

تحولات سریع اجتماعی در زمینه ارتباطات، تهدیدهای ناشی از تخریب محیط زیست در سطح جهانی و تاثیر سریع آن بر تحولات اقتصادی و نیز فراگیری ویروس کرونا که مشخص نیست چه زمانی از بین خواهد رفت، مشکلات  بالقوه ای است که نه تنها جهان بلکه در چند سال اخیر ساختار کره جنوبی را نیز را بطور کاملا جدی مورد تهدید قرار داده است. کره ای ها دریافتند که نمی توانند  با روش ها سنتی سابق که اقتصاد این کشور را به اقتصاد پیشرفته ای تبدیل کرده است این توسعه را ادامه دهند و این اقتصاد پیشرفته  باید به یک اقتصاد پیشرو که از امنیت درازمدت و هماهنگ با تحولات پیشرفته جهان مدرن باشد تبدیل شود وگرنه دچار فرسایش خواهد شد. این نگاه کره جنوبی را بر آن داشت تا با شناسایی تهدیدهای بین المللی برای تبدیل تهدیدها به فرصت ها یک برنامه توسعه مدرن را تحت عنوان «نیو دیل» کره ای اجرا کند که بر دو پایه انقلاب دیجیتال و نیز انقلاب سبز استوار است. اجرای طرح نیو دیل با الگو برداری از طرح نجات اقتصاد امریکا از بحران در دوران ریاست جمهوری روزولت در امریکا در دهه 30 با ورژن کره ای طراحی شده است. نیو دیل، دخالت دولت در اقتصاد برای خروج از بحران وخیم سرمایه‌داری و دمیدن جان تازه به زیرساخت‌های این نظام بود. به همین دلیل بلافاصله پس از پیروزی روزولت در انتخابات سال ۱۹۳۲، دولت فدرال برنامه‌های اصلاحی خود را آغاز کرد که به تحولات عظیم اقتصادی و اجتماعی در امریکا انجامید.

کره ای ها همزمان با طراحی نیون دیل بومی ابتدا برنامه کوتاه مدت مقابله با تهدید فزاینده ویروس کرونا را  طراحی کردند به گونه ای که بدون بستن کامل مرزهای کشور و نیز محدودیت شدید اقتصادی، قوانین شفافی را با همکاری مردم اجرا کردند که نتیجه آن آسیب کمتری به مردم و اقتصاد کشور در مقایسه با دیگر کشورها وارد آمد.

رئیس جمهوری کره در تاریخ چهاردم ژوِئن 2020 طی یک سخنرانی اعلام کرد نیو دیل کره ای برنامه ای است که 100 سال آینده کره بر مبنای آن استوار خواهد شد که هدف آن تبدیل کره به یک کشور پیشرو خواهد بود. در نسخه کره ای این کشور از یک اقتصاد تعقیب کننده به یک اقتصاد پیشرو، از یک اقتصاد وابسته به کربن به یک اقتصاد کم کربن و از یک جامعه نابرابر و در استفاده از فرصت ها با کمک توسعه دیجتال به یک جامعه فراگیر و عدالت خواه با توسعه فن آوری دیجیتال که همه مردم از فرصت ها بتوانند استفاده کنند تبدیل خواهد شد.

کره ای ها معتقدند اقتصاد پیشرو، پاسخ فعال به تغییرات آب و هوایی و انتقال بزرگ به یک جامعه فراگیر در شرایط کنونی در سطح بین المللی است. در واقع کره ای ها  تهدیدهای جهانی را با همکاری نزدیک با جامعه بین الملل به فرصت تبدیل می کنند. کره ای ها معتقدند توانایی های دیجیتال این کشور در واقع  نقطه قوت کره در مقطع فعلی است که در برنامه تحول بزرگ به تمام بخش های کشور بصورت کاملا سیستماتیک متصل خواهد شد.

برای اجرای نیو دیل دولت  قصد دارد از بودجه دولت مبلغی بالغ بر 110 میلیارد دلار و بخش خصوصی و دولت های محلی (استان ها) مبلغی بالغ بر 35میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند که مجموعه این سرمایه گذاری بالغ بر 145میلیارد دلار خواهد شد. نتیجه این برنامه ریزی بزرگ علاوه بر تحول عظیم در ساختارها در طول پنج سال  یک میلیون 900 و هزار فرصت شغلی  پایدار و جدید ایجاد خواهد شد.

اهداف 

توسعه نوین ساختار کشور بر مبنای صنعت دیجیتال 

یکی از اهداف مهم نیو دیل بومی در کره جنوبی در زمینه توسعه صنعت دیجیتال است یعنی این که دیجیتال حرف اول و آخر را در تمامی بخش های کشور تا سال 2025 خواهد زد. 

از طرفی دیگر با بحران شدید تغییرات آب و هوایی در جهان، آنان معتقدند اگرچه در مجموع از کشورهای پیشرفته در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی عقب تر هستند. اما با اجرای این برنامه تحول دیجیتالی، انقلاب سبز بر مبنای این فناوری طراحی می شود و کشور به سمت کاهش شدید استفاده از کربن و استفاده بسیار دیگر از منابع تمیز و سازگار با محیط زیست حرکت خواهد کرد. 

نسخه بومی نیو دیل کره ای در 10 بخش از صنایع دیجیتالی متمرکز است که عبارت است 

1- Data Dam 

سرعت بخشیدن به اقتصاد داده ها با تقویت جمع آوری داده ها و پردازش آن برای استفاده از پایگاه  گسترش همگرایی ارتباطات از طریق تلفن همراه تقویت و گسترش هوش مصنوعی در تمام زمینه های صنعتی. توسعه پلت فرم داده های بزرگ به صورت میدانی به 30 مورد توسعه می یابد و 142000 داده عمومی به سرعت باز می شوند و 1300 نوع داده برای یادگیری هوش مصنوعی ایجاد می شود.  

2. دولت هوشمند Intelligent (AI) government.

تقویت زیرساخت های اجرای یک "دولت هوشمند" که عموم مردم بتواند به راحتی  از خدمات عمومی بهره مند شوند. برای رسیدن به این هدف استفاده از فن آوری دیجیتالی جدید از طریق تلفن همراه  تسریع خواهد شد.

رسیدگی به شکایات مدنی بر اساس شناسه های سیار مانند کارت های شناسایی کارمندان دولت، گواهینامه های رانندگی و کارت های ثبت معلولیت، مدیریت همپوشانی مزایای رفاهی و استفاده از فناوری بلاکچین در معاملات املاک و مستغلات و رأی گیری آنلاین، ایجاد شبکه ملی انتقال سیستم های اطلاعات عمومی برای کلیه ساختمان های دولتی و انتقال سیستم های اطلاعات عمومی به ابر مراکز  خصوصی و عمومی و غیره از مطالبات  اصلی این پروژه است. 

3. توسعه زیر ساخت های هوشمند سازی پزشکی Smart medical infrastructure

ایجاد زیرساخت های پزشکی هوشمند مبتنی بر دیجیتال برای محافظت از کادر پزشکی و بیماران در برابر خطر بیماری های عفونی و بهبود ی و راحتی  بیمار، پیاده سازی 18 بیمارستان هوشمند مبتنی بر دیجیتال با قابلیت نظارت بی درنگ بر بیماران وایجاد بستر مدرن برای همکاری بین  موسسات پزشکی تاسیس 1000 کلینیک تنفسی که می توانند علائم تنفسی و تب را پیش بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند. این برنامه قصد دارد نرم افزاری را که قادر به تشخیص دقیق و سریع  برای بیماری های از جمله بیماری کبد، سرطان ریه و دیابتی را نیز طراحی کند.

4. هوشمند سازی مدارس سبز Green Smart School.

برای ایجاد یک فضای سبز امن و دلپذیربرای کلیه مقاطع تحصیلی مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان سراسر کشور با ایجاد امکانات صرفه جویی در مصرف انرژی ایجاد می شود و یک محیط آموزش دیجیتال طراحی خواهد شد. در مدرسه هوشمند سبز استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهمترین اقدامات خواهد بود. همچنین پروژه مدرسه هوشمند سبز شامل نصب امکانات تولید انرژی خورشیدی برای همه مدارس قدیمی، تقویت مواد عایق سازگار با محیط زیست، ایجاد اینترنت پر سرعت در تمام مدارس و مقاطع  دبستان، راهنمایی و دبیرستان (380،000کلاس)، جایگزینی دویست هزار رایانه شخصی و لپ تاپ قدیمی معلمان، یک "پلت فرم یکپارچه آموزش آنلاین" که با استفاده از مطالب مختلف آموزشی و داده های وسیع، محتوای یادگیری را دگرگون و به روز خواهد کرد.

5. دیجیتال دوقلو Twin Digital

از فناوری دوقلوی دیجیتال برای شناسایی و حل مشکلاتی که ممکن است قبل از ساخت یک محصول واقعی از طریق آزمایش شبیه سازی رخ دهد، استفاده می شود. در همین راستا ایجاد "دوقلوی دیجیتال* برای توسعه فناوری پیشرفته دیجیتال برای آماده سازی راه های مواصلاتی جاده ها و مترو استفاده خواهد شد. برای ایجاد پایه و اساس صنایع جدید مانند وسایل نقلیه خودمختار و هواپیماهای بدون سرنشین و مدیریت ایمن در این بخش  استفاده بهینه خواهد شد.
 
6.دیجیتال سازی امنیت عمومی و سرمایه غیر مستقیم  اجتماعی.Digitalization of public safety and social overhead capital (SOC)

زیرساخت های اصلی را دیجیتالی کرده و یک سیستم کارآمد برای جلوگیری از حوادث آماده خواهد شد تا مردم از زندگی امنتر و راحتتری برخوردار شوند. بدین ترتیب کلمه حادثه جاده ای بی معنی خواهد شد. نسل جدید حمل و نقل هوشمند شبکه راه آهن نسل چهارم ایجاد می شود. یک سیستم غیر حضوری در 15 فرودگاه مهم کشور ایجاد می شود. طراحی مدیریت سیستم دیجیتال سراسری  برای محافظت از مخازن راهبردی با استفاده از دوربین مداربسته با سیستم جدیدتر، تمامی جاده های اصلی و فرعی تحت نظارت دقیق سیستم های بسیار پیشرفته دیجیتالی قرار خواهد گرفت. نصب سیستم هشدار زودرس در برابر بلاهای طبییعی مانند سیل از اقداماتی است که در این بخش دیده شده است.  

7. مجتمع های  صنعتی هوشمند سبز Smart green industrial complex

تبدیل مجتمع های صنعتی سنتی به فضاهای تولیدی هوشمند و سازگار با محیط زیست با هدف بهره وری بالا مبتنی بر دیجیتال (هوشمند) در زمینه انرژی و با هدف آلودگی کمتر. طبق طراحی جدید سه مکان برای شبیه سازی و برای آزمایش فرآیند تولید و سیستم نظارت از راه دور مبتنی بر هوش مصنوعی برای جلوگیری از نشت مواد خطرناک شیمیایی، ایجاد یک بستر هوشمند انرژی برای مدیریت تولید و مصرف انرژی، تاسیس کارخانه سازگار با محیط زیست هوشمند در (100 مکان) به منظور کاهش آلاینده ها، نظارت و کنترل آلاینده ها به منظور استفاده مجدد، تاسیس 1750 کارخانه تمیز باز یافت زباله، پشتیبانی از ارتباط 81 مجتمع صنعتی در زمینه بازیافت زباله برنامه های که در این بخش دیده شده است.

8. بازسازی سبز Green remodeling

ایجاد بهبود بهره وری انرژی در ساختمان های خصوصی، ساختمان های عمومی با نصب انرژی خورشیدی و جایگزینی عایق سازگار با محیط زیست، گسترش این برنامه به مراکزعمومی مانند مهدکودک ها، مراکز بهداشت عمومی و موسسات پزشکی، نصب پنل های جدید تولید برق خورشیدی، کار تعویض عایق با استفاده از تجهیزات انرژی با بازده بالا و مواد سازگار با محیط زیست،  کاهش مصرف انرژی با استفاده از سیستم های انرژی خورشیدی در برنامه بازسازی سبز دیده شده است.
 
9.انرژی سبز Green energy

گسترش تحقیق و توسعه پروژه های تأسیسات در مقیاس بزرگ برای توسعه اکوسیستم صنایع انرژی تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی در خشکی و دریا. در مورد انرژی بادی، یک مطالعه امکان سنجی در 13 نقطه کره جنوبی و ساخت گام به گام مجتمع های بادی در مقیاس بزرگ انجام می شود. در رابطه با انرژی خورشیدی، یک پروژه تقسیم منافع مشارکتی ساکنان معرفی می شود و برای تشویق مردم  جهت استفاده از این انرژی وام های ارزان قیمت برای تعاونی های روستایی و صنعتی در نظر گرفته شده  است.

توسعه فناوری برای کل چرخه تولید انرژی هیدروژنی با ایجاد سه شهر هیدروژنی. تا سال 2022 (اولسان ، جئونجو و آنسان) و گسترش آن به 6 شهر تا پایان برنامه در سال 2025.

10 ایجاد اقدامات موثر برای و سازگاربا  محیط زیست در آینده

برای کاهش گازهای گلخانه ای، ریزگردها، حضور پرقدرت در بازار جهانی خودروهای آینده، تأمین وسایل نقلیه برقی و هیدروژنی و تسریع در تبدیل خودروهای دیزلی و کشتی های قدیمی به وسایل سازگار با محیط زیست یکی از مهمترین اهداف این برنامه است.  تجهیز یک میلیون سیزده هزار وسایل نقلیه عمومی شهری ازجمله تاکسی، اتوبوس و اتومبیل های باری به وسایل نقلییه برقی، تجهیز و ساخت 150 هزار ایستگاه های  شارژ برقی سریع و  3هزار شارژ آهسته که بتواند بدون مشکل 200 هزار اتومبیل هیدروژنی (نقلیه عمومی) مانند اتومبیل های سواری، اتوبوس و بار را تأمین کند. تجهیز و ساخت 450 ایستگاه توزیع انرژی هیدروژنی برای وسایل نقلیه عمومی، تبدیل خودروهای دیزلی قدیمی به وسایل نقلیه با سوخت های پاک، تبدیل کشتی ها با سوخت قدیمی به کشتی های کشتی های با سازگار با محیط زیست از دیگر اقدامات مهم این بخش است. 

این برنامه 5 ساله بخشی از برنامه جامع کره جنوبی است که علاوه بر ارتقای جایگاه این کشور در سطح بین المللی کره جنوبی را به چهارمین کشور صادرکننده جهان با 700 میلیارد دلار تبدیل خواهد کرد.

کلید واژه ها: کره جنوبی دوران پساکرونا دیجیتال سئول


( ۳ )

نظر شما :

رضا ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۳
تمام این برنامه های اقتصادی ،صنعتی و....کره در ایران قابل اجرا است با مدت زمان کمتر اما فقط اراده و مسولیت پذیری میخواهد وگرنه هم سرمایه و نیروی انسانی و مادی و تکنولوژی در دسترس است ،اینقدر تکنولوژی کره آنهم با حمایت سنگین دولت کره و آمریکا را تابو نکنید ،ایرانی فقط خود باوری و اعتماد لازم دارد
فدوی ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۴
آقا رضا فرهنگ رو دسته کم نگیر . البته نمی خوام سوءمدیریت ، نقشهای شبانه روزی استعمارگرها ، همسایه ها ناجور و ... را ماست مالی کنم اما این را هم باید بدانیم که علاقۀ عجیبی داریم که پیشرفت ملتها رو بدون کار و زخمت اونها ببینیم . اصولا اغلب ما دنبال یک دکمه می گردیم تا با فشار دادن اون به خوشبختی برسیم . فرهنگ کار در کشور ما مخصوصا از زمان کشف نفت به این طرف ، سطح پایینی داشته و دارد . ریشه ها فرهنگی تا اصلاح نشود کار به جایی نخواهیم برد.