کره شمالی ششمین موشک هسته ای خود را آزمایش کرد

زنگ خطر هسته ای در بحران شبه جزیره کره

۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۱۳۸۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
کره شمالی در حالی دیروز ادعا کرد که کلاهک هیدروژنی قابل نصب روی موشک قاره‌پیما در اختیار دارد که هنوز منابع مستقل این قابلیت را از سوی کره شمالی تایید نکرده اند.
زنگ خطر هسته ای در بحران شبه جزیره کره

دیپلماسی ایرانی: در حالی که سایه جنگ و تهدید بر شبه جزیره کره سنگینی می کند و متحدان امریکایی تلاش دارند واشنگتن را راضی کنند از اقدامات ایذایی علیه کره شمالی خودداری کند و آتش جنگی را در آن نقطه شعله ور نکند، کره شمالی در بیانیه ای که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، انجام ششمین آزمایش هسته ای را تایید کرد و آن را موفقیت آمیز خواند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ در این بیانیه آمده است: کره شمالی با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است. بر اساس اعلام مقامات پیونگ یانگ این بمب هیدروژنی قابلیت بارگذاری روی موشک های جدید بالستیک بین قاره ای را دارد. تلویزیون کره شمالی گفت آزمایش این بمب هیدروژنی به دستور کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی انجام شد و یک "موفقیت کامل" و "گامی معنادار" در جهت تکمیل برنامه تسلیحات هسته ای کشور بوده است. ساعاتی قبل از آزمایش هسته ای دیروز، کره شمالی اعلام کرد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، از یک کلاهک هسته ای هیدروژنی قابل نصب روی موشک قاره پیما بازدید کرده بود. خبرگزاری رسمی حکومت کره شمالی (کی سی ان ای) گفت: «همه اجزای بمب هیدروژنی در داخل کشور تولید شده است.» کره شمالی تا پیش از این پنج آزمایش هسته ای انجام داده بود.

کره شمالی در حالی دیروز ادعا کرد که کلاهک هیدروژنی قابل نصب روی موشک قاره پیما در اختیار دارد که هنوز منابع مستقل این قابلیت را از سوی کره شمالی تایید نکرده اند. بمب هیدروژنی حجم زیادی ندارد و در کلاهک موشک های بالستیک جای می گیرد. هفته گذشته کره شمالی دست به یک آزمایش موشکی زده بود که طی آن یک فروند موشک بالستیک از فراز خاک ژاپن عبور کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا آن اقدام را محکوم کرد.

واکنش کره جنوبی

در پی این امر کره جنوبی ضمن محکوم کردن این آزمایش موشکی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا جلسه ای فوری تشکیل دهد. کره جنوبی همچنین اعلام کرد در پی انجام این آزمایش هسته ای، زلزله ای به بزرگی 5.6 ریشتر آن منطقه را لرزاند. ژاپن نیز اعلام کرد در پی این اتفاق مناطقی از این کشور لرزیده است. آژانس آب و هوایی کره جنوبی با تایید "بسیار قوی" بودن این آزمایش هسته ای اعلام کرده، احتمالا قدرت این انفجار ۵۰ تا ۶۰ کیلو تن یعنی پنج تا شش برابر قوی تر از پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی در سپتامبر گذشته بوده است. سئول اعلام کرده که در صدد اجرای شدیدترین تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی برای انزوای کامل این کشور است. کره جنوبی همچنین گفت که در نظر دارد قوی ترین سلاح های تاکتیکی آمریکا را برای دفاع از خود مستقر کند. مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی گفته است که کشورش هرگز اجازه نخواهد داد کره شمالی به پیشبرد تکنولوژهای موشکی و هسته ای خود ادامه دهد. 

واکنش چین و روسیه

چین انجام این آزمایش را به شدت محکوم و سازمان ملل نیز ابراز تاسف خود را اعلام کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: کره شمالی مخالفت های گسترده جامعه بین الملل را نادیده گرفت و بار دیگر یک آزمایش هسته ای انجام داد. دولت چین مخالفت قاطع و محکومیت جدی و محکم خود را در قبال این اقدام اعلام می کند. در ادامه این بیانیه آمده است: ما جدا از کره شمالی می خواهیم خواست محکم جامعه بین الملل برای غیرهسته ای شدن را جدی بگیرد و قطع نامه های شورای امنیت را اجرا کند، دست از اقدامات اشتباه که شرایط را وخیم تر کرده و در جهت منافع منطقه نیست بردارد و به مسیر حل و فصل این مشکل از طریق گفتگو برگردد. چین قطعنامه های شورای امنیت را بطور کامل به اجرا می گذارد. چین تاکید کرده است که غیرهسته ای شدن شبه جزیره کره و عدم تولید و تکثیر سلاح های هسته ای و حفظ صلح و امنیت در شمال شرق آسیا موضع جدی و قاطع پکن است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد، روسیه شدیدا آزمایش هسته ای جدید کره شمالی را محکوم می کند. این وزارتخانه افزود، آزمایش هسته ای جدید کره شمالی صلح  و امنیت منطقه را تهدید می کند.

واکنش ژاپن

در توکیو نیز شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن قول داد که ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی را نادیده نگیرد. وی گفت: «توسعه برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی تهدیدی جدی و فوری برای امنیت کشور ماست. این اقدام صلح و امنیت در منطقه و جامعه بین المللی را  به خطر می اندازد. ما این اقدام کره شمالی را به شدیدترین و قوی ترین وجه محکوم می کنیم. ژاپن به همکاری خود با آمریکا، چین و روسیه و دیگر کشورها برای بررسی نوع پاسخ به کره شمالی از جمله اقدامات بیشتر شورای امنیت سازمان ملل ادامه خواهد داد.» ژاپن اعلام کرده لرزه هایی که پس از این آزمایش در کره شمالی ثبت شده نشان دهنده این است که این آزمایش حداقل ۱۰ بار قوی تر از آزمایش های قبلی بوده است. آزمایش هسته ای قبلی بنا به تخمین کارشناسان حدود ۱۰ کیلوتن قدرت داشت. تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن نیز در اظهاراتی که پس از یک جلسه اضطراری ایراد می کرد، گفت: «پس از انجام بررسی های لازم، به این نتیجه رسیده ایم که آن لرزه ها ناشی از یک آزمایش هسته ای بوده است.» همچنین گزارش شده است که نخست وزیر ژاپن با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از طریق تلفن تماس گرفته است.

واکنش اروپایی ها

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت که جامعه بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل باید به سرعت و قاطعانه به آزمایش کره شمالی واکنش نشان دهد. وی از اعضای شورای امنیت خواست هر چه سریعتر به نقض قوانین بین المللی توسط کره شمالی پاسخ دهند. در بیانیه ماکرون آمده است: جامعه بین المللی باید با قاطعیت هر چه تمامتر به این تحرکات جدید پاسخ دهد تا کره شمالی مجبور شود بدون قیدو شرط به مذاکره بیاید و برنامه های موشک های بالستیک و هسته ایش را بطور کامل برچیند.

واکنش آژانس

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز برنامه هسته ای کره شمالی را "نگرانی جدی" دانست. یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «آزمایش امروز هسته ای کره شمالی اقدامی به شدت تاسف بار بود، بار دیگر قویا اجرای کامل قطعنامه های مرتبط را خواهانم. این آژانس تحولات در برنامه های هسته ای کره شمالی را که موجب نگرانی جدی است از نزدیک زیرنظر دارد.»

اقدام نابه هنگام ترامپ

در حالی که تنش در کره شمالی روز به روز در حال افزایش است رئیس جمهوری آمریکا می گوید این هفته تکلیف توافق تجاری واشنگتن – سئول (KORUS) را مشخص می کند؛ اظهارنظری که نشان از تمایل وی برای خروج از یک پیمان تجاری دیگر دارد. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می خواهد این هفته در جلسه ای با حضور مشاورانش، تکلیف توافق آزاد تجاری واشنگتن – سئول را مشخص کند، اقدامی که می تواند به منزله قصد وی برای عقب نشینی از این پیمان باشد. ترامپ پیشتر توافق کوروس (KORUS) را ناعادلانه توصیف و کسری تراز تجاری با کره جنوبی را ۲۸ میلیارد دلار اعلام کرده بود. گفته می شود احتمالا ترامپ خروج از کوروس را روز سه شنبه به کره جنوبی اعلام خواهد کرد. این اقدام می تواند در بحبوحه بحران کره شمالی، بحرانی جدید میان سئول با واشنگتن به وجود آورد. ترامپ در حالی قصد دارد از این معاهده خارج شود که هفته گذشته قراردادی میان سئول و واشنگتن برای خرید سلاح های سنگین منعقد شد. این در حالی است که تا لحظه تهیه این گزارش هیچ اظهار نظری از سوی دولت ترامپ نسبت به آزمایش هسته ای دیروز کره شمالی منتشر نشده است.

کلید واژه ها: آزمایش هسته ای کره جنوبی ژاپن سئول شورای امنیت سازمان ملل بمب هیدروژنی کره شمالی


نظر شما :