تصاویر: تاریخ‌سازی ظریف

۲۳ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۶ کد : ۱۹۵۰۰۱۰ سرخط اخبار عکس نوشته
تصاویر: تاریخ‌سازی ظریف

دیپلماسی ایرانی: تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پس از 23 ماه مذاکره در بازه های زمانی مختلف و 18 روز مذاکره پرفشار شبانه روزی در وین در نهایت توانست به توافقی با گروه 1+5 متشکل از 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان دست یابد.

رییس هیات مذاکراتی ایران با 1+5 در کنفرانس قرائت بیانیه با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اکنون به یک لحظه تاریخی رسیده ایم. آن چیزی که امروز به دست آمد برای همه یک توافق کامل و جامع نیست ولی بهترین چیزی است که می توانست به دست آید و این یک دستاورد برای همه است. امروز می توانست فصل پایان امید باشد اما ما فصل جدیدی از امید را آغاز کردیم و این دستاورد متعلق به همه است و ان شاءالله بر اساس آن آینده را بنا می کنیم.

موگرینی نیز پیش از صحبت های ظریف اظهار داشته بود: تصمیماتی که ما امروز می گیریم فقط مربوط به برنامه هسته ای ایران نیست و خیلی بیشتر از آن است که می تواند راه را برای فصل جدیدی در روابط بین الملل باز کند و نشان دهد دیپلماسی همکاری و هماهنگی میتواند بر دهه ها تنش و رودررویی فایق شود که این نشانه امید برای همه جهانیان است.

همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا در سخنرانی خود پس از اعلام توافق این توافق را "فرصتی برای حرکت در مسیری جدید دانست که باید آن را غنیمت شمرد."

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز این روز را روز "توافق" اعلام و اظهار داشت: "در واقع امروز روز بیانیه مشترک بود؛ چند روز بعد آن زمانی که سازمان ملل تصویب می کند می شود روز نهایی شدن. بعد از حدود بیش از ۲ ماه به روزی می رسیم که روز توافق است."

 

کلید واژه ها: تصاوير مذاكرات مذاكرات هسته اي ايران پرونده هسته ای ایران محمدجواد ظریف جان كري باراک اوباما حسن روحانی


نظر شما :