اخبار مذاکرات وین- یکشنبه 21 تیر

ظریف: فردا هم کار داریم، تمدید نداریم

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران: خدا را شکرگزارم، به وعده‌ای که در انتخابات راجع به حل و فصل مسئله هسته‌ای دادم عمل کردم. حتی اگر همین جا هم که در قدم‌های آخر مذاکرات هستیم کار متوقف شود ما به وظیفه‌مان عمل کردیم.
ظریف: فردا هم کار داریم، تمدید نداریم

22:38- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از بالکن هتل کوبورگ به خبرنگاران گفت: فردا کار داریم، باید کار بیشتری انجام داد. به گزارش ایسنا، او درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت که تمدید نداریم. خبرگزاری نسیم هم نوشت، ظریف در پاسخ به این سوال که آیا شیر هستید یا روباه؟ عنوان کرد: ما همیشه شیر هستیم.

22:00- حسن روحانی، رئیس جمهور ایران: خدا را شکرگزارم، به وعده ای که در انتخابات راجع به حل و فصل مسئله هسته ای دادم عمل کردم. حتی اگر همین جا هم که در قدم های آخر مذاکرات هستیم کار متوقف شود ما به وظیفه مان عمل کردیم.

21:48- جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا 40 دقیقه با یکدیگر مذاکره کردند.

20:24- جان کری در مذاکرات اتمی وین: ۱۶ روز، ۵۴ دیدار، ۲۹۲۱ دقیقه، ۳ بیانیه، ۱ نیایش در کلیسا

20:17- خبرنگار بی بی سی در وین: اگر توافق به دست بیاید به طور رسمی در یک نشست رسانه ای توسط محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به زبان های انگلیسی و فارسی اعلام می شود. بر اساس توافق های قبلی، توافق نهایی - در صورت دستیابی - قرار است در قالب یک قطعنامه به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد برسد.

20:10- به گزارش خبرگزاری فرانسه فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا محل مذاکرات را ترک کرده و فردا (دوشنبه) صبح به هتل کوبورگ بازخواهد گشت. رادیو فردا هم خبر داد وزیر خارجه فرانسه قرار است روز دوشنبه سفری دیپلماتیک به آفریقا داشته باشد. اما برخی گزارش ها حاکی است او برنامه سفر برای بامداد دوشنبه را لغو کرده تا در وین بماند.

19:32- علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به سایت امید هسته ای گفته است: مذاکرات فنی عملا پایان یافته است. رآکتور اراک به یک رآکتور چندوجهی با قابلیت بالا تبدیل می شود. تقریبا در مسائل فنی متن توافق و ضمائم، موضوع خاصی باقی نمانده است و صرفا در حال مرور نوشته ها و انطباق آن با مذاکرات شفاهی هستیم.

19:19- فارس: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه وارد وین شد. تنها وزیر خارجه چین باقی مانده که گفته می شود او هم امشب به وزرا می پیوندد.

18:44- یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر امروز در هتل کوبورگ، با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد.

18:42- خبرنگار بی بی سی: یک دیپلمات آمریکایی می گوید تا به حال به حدس و گمان دامن نزده ایم و حالا هم نمی زنیم. چند مساله کلیدی هنوز باقی است.

18:39- به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از وین، یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایرانی گفت: توافق به لحاظ شرایط لجستیکی و فراهم کردن مقدمات کار برای امشب امکان پذیر نیست و کار همچنان سخت ادامه دارد. این منبع افزود: متن توافق جامع هسته ای به یکصد صفحه رسیده است.

18:15- آسوشیتدپرس: دو دیپلمات غربی: توافق هسته ای احتمالا امروز به دست می آید و به پایتخت ها می رود و فردا اعلام می شود.

17:20- یک منبع خبری نزدیک به مذاکرات به خبرگزاری فرانسه گفت 98 درصد توافق تکمیل شده است.

17:09- ایرنا: وزیران و معاونان 1+5 بعدازظهر یکشنبه نشست داخلی 1+5 را برای بررسی آخرین وضعیت مذاکرات و هماهنگ کردن مواضع برگزار کردند. همزمان با این نشست، معاونان وزیر امور خارجه با وندی شرمن همتای امریکایی خود تشکیل جلسه داده اند و ممکن است پس از این جلسه، با هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد مذاکره شوند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در راه است تا به مذاکره کنندگان در کوبورگ بپیوندد. ساعتی پیش فابیوس به کوبورگ امده بود.

17:00- یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد وین شد.

16:59- خبرنگار ایرنا در وین: لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفت برای حل مسائل باقیمانده به وین بازگشته و «خیلی خیلی امیدوار» است که توافق حاصل شود.

16:41- خبرنگار ایسنا  در وین: وزیران خارجه 1+5 به همراه فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ناهار کاری به بررسی آخرین جمع بندی ها در چارچوب توافق جامع هسته ای پرداختند.

16:30- جان کری، وزیر خارجه آمریکا: به اتخاذ تصمیمات واقعی نزدیک می شویم.

16:16- خبرنگار بی بی سی: لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفت: موضع فرانسه مبتنی بر گفتگوی سازنده اما قاطعانه است که به ما امکان دهد همین حالا به یک نتیجه رضایت بخش برسیم. امیدوارم که به مرحله آخر مذاکرات رسیده باشیم.

15:52- ایرنا: برای اینکه مشخص شود آیا مذاکرات به ساعات پایانی رسیده، لازم است جلسه معاونان به پایان برسد. از ظهر، همه خبرنگاران منتظر شروع جلسه سه جانبه ظریف- موگرینی و کری هستند ولی این جلسه هم تا زمانی که کار معاونان تمام نشود، تشکیل نخواهد شد. نشست معاونان هم گویا پایانی ندارد. سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی از هشت صبح یکشنبه جلسه خود را با وندی شرمن همتای امریکایی شان شروع کردند، پس از آن با رابرت مالی دستیار ویژه اوباما وارد جلسه شدند. جلسه معاونان تا ساعت 13 و 30 طول کشید. اکنون قرار است این دو با سی دقیقه تنفس بار دیگر به میز مذاکره برگردند. ابتدا با وندی شرمن و سپس هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا. انتظار همچنان ادامه دارد.

15:49- توئیتی از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: تمام تیم اتحادیه اروپا در حال کار روی مذاکرات است. ساعات سرنوشت ساز در این مذاکرات فرارسیده است.

15:44-ایسنا: سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی از آمادگی پلیس برای حضور در کنار شهروندان در جشن توافق احتمالی هسته ای خبر داد.

14:48- یک مقام ایرانی به خبرگزاری رویترز گفت: توافق هسته ای امروز یکشنبه در دسترس است و مسائل باقی مانده نیازمند تصمیم گیری از سوی وزرای خارجه است.

14:16- منابع آگاه در تهران به روزنامه الحیات گفتند که بعضی از اعضای تیم مذاکره کننده غربی در مذاکرات وین خواستار دریافت ضمانت های سیاسی و امنیتی از ایران مبنی بر عدم حمایت تهران از حزب الله لبنان و جنبش فلسطینی حماس شدند. به گزارش دیپلماسی ایرانی برخی کشورهای غربی این دو جریان مورد حمایت ایران را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده اند. به نوشته الحیات طرف های غربی همچنین از ایران خواسته اند که با گروه هایی نظیر انصار الله، وابسته به الحوثی ها نیز بر اساس تصمیم های شورای امنیت برخورد کند.

14:05- دیدار کری، ظریف و موگرینی شروع شد. کری به خبرنگاران گفت دیشب دیدار خیلی خوبی داشتیم. چند مساله سخت مانده. من هنوز امیدوارم.

13:38- خبرنگار بی بی سی: معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه خانم اشمید از اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستند.

13:01- یک منبع حاضر در مذاکرات ایران و 1+5 به سایت عصر ایران گفته است: کلیه تحریم های اقتصادی، بانکی و مالی مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری در روز اجرای برجام، بطور قطعی لغو خواهند شد. ایران از این پس تحت تحریم های تسلیحاتی نخواهد بود و طبق قطعنامه شورای قطعنامه که قرار است بعد از حصول به توافق صادر گردد، این تحریم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت های موقت برای زمانی محدود اعمال می شود.

12:58- روزنامه نیویورک تایمز نوشته ایرانی ها، آمریکایی ها و اروپایی ها همه از پایان بازی سخن می گویند.

12:54- خبرها حاکی از آنست که وانگ ئی، وزیر خارجه چین به زودی به وین می رسد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم قرار است امروز به همتایانش در هتل کوبورگ وین بپیوندد.

12:15- خبرنگار تسنیم: با وجود تصمیم شب گذشته، جلسه وزرا هنوز شروع نشده. معاونین و کارشناسان مشغول مذاکرات و کار بر روی متون هستند. ساعت جلسه وزرا با توجه به نتایج کار معاونین تعیین خواهد شد.

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای توافق هسته ای


نظر شما :