«رضا ضراب» به 5 سال جبس محکوم شد

۲۳ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۲۶ کد : ۱۹۴۸۷۲۶ سرخط اخبار

روزنامه شرق- رضا ضراب، تاجر ایرانی الاصل مقیم ترکیه، به جرم پول شویی به پنج سال زندان محکوم شد.  

روزنامه حریت در مطلبی اعلام کرده: «ضراب که با شرکت های وابسته به بدهکار نفتی هم همکاری داشته، سال ۲۰۱۳ دستگیر شده بود، آن هم در جریان یک پرونده مهم اقتصادی که به برکناری برخی اعضای کابینه ترکیه منجر شد».

اعلام حکم پنج سال زندان برای ضراب حالا فرصت تازه ای برای بازخوانی پرونده همتای او در ایران به وجود آورده است.  درهمین حال رضا ضراب، در گفت وگوهایی جداگانه، هرگونه ارتباط با بابک زنجانی را تکذیب کرده و آن را صرفا بازی برخی رسانه های ترکیه دانسته است.  
 
او پیش از این تأکید کرده بود که خودش از فعالیت های زنجانی احساس نگرانی کرده و آدرس او را به برخی مسئولان داده است و سند آن نیز موجود است.

به نوشته حریت، ضراب در سال ٢٠١٢ و در جریان توقیف یک محموله طلا که قرار بود برای شرکت سورینت، متعلق به بابک زنجانی، به ایران منتقل شود، توسط پلیس مورد بازجویی قرار گرفت.

ضراب درباره بابک زنجانی گفته: «نمی دانم چطور این داستان درست شده که بابک زنجانی رئیس یا همکار یا شریک من است. این را ابتدا یکی از روزنامه های ترکیه با هدف خاص سیاسی مطرح کرد و بعد هم در ایران منعکس شد. زنجانی هیچ وقت رئیس من نبوده. آقایان خودشان یک اشتباه مرتکب شدند و حالا هم نمی دانند باید چه بکنند».

بااین حال امیرعباس سلطانی، از نمایندگان پیگیر پرونده زنجانی در ایران، نیز تأکید دارد که سرنخ هایی از پرونده زنجانی در ترکیه هست و پیش از این نیز از احتمال سفر هیأت پارلمانی ایران به ترکیه برای جست وجوی ابعاد بیشتر این پرونده خبر داده بود. برخی منابع نیز خبر داده اند که ضراب همکاری های اقتصادی گسترده ای با شرکت سورینت، متعلق به بابک زنجانی، داشته است. در محافل سیاسی ترکیه از رضا ضراب به عنوان چهر ه ای نزدیک به رجب طیب اردوغان نام برده می شود.

اردوغان در واکنش به آزادی رضا ضراب و چهار متهم دیگر پرونده فساد مالی بزرگ ترکیه، گفته بود: «حق به حق دار رسید». اما حالا با اجرای حکم پنج سال زندان برای ضراب معلوم نیست که اردوغان دوباره چنین جمله ای را تکرار خواهد کرد یا نه؟ به ویژه اینکه تحولات سیاسی اخیر در ترکیه حال وروز چندان خوشی برای اردوغان باقی نگذاشته است.

در جریان ماجرای بحران فساد مالی ترکیه در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی، «واحد جرائم سازمان یافته پلیس ترکیه» طی عملیاتی رضا ضراب و حدود ۵۰ نفر از افراد مرتبط با او را دستگیر کرد. رضا ضراب متهم است که در جریان انتقال یک محموله طلا به ایران، به انتقال غیرقانونی پول از طریق یک بانک متعلق به دولت ترکیه و پرداخت رشوه به نزدیکان مقامات دولتی اقدام کرده است.

مطبوعات ترکیه با افشای انتقال غیرقانونی طلا از ایران به ترکیه و سپس دوبی، پای شرکت سورینت ایران را به این پرونده باز کردند.

با بالاگرفتن دعوای سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه میان جناح وابسته به فتح الله گولن و رجب طیب اردوغان و افشای پی درپی فسادهای مقامات و آقازاده های دولتی، پای سورینت ایران هم به این پرونده باز شد.

کلید واژه ها: ضراب زنجانی رضا ضراب بابک زنجانی اردوغان سورینت


نظر شما :