۱۰ توصیه سیدحسین موسویان به ناتو

۲۲ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۹:۲۴ کد : ۱۹۴۸۶۷۷ سرخط اخبار

سید حسین موسویان، با حضور در دانشگاه دفاع ناتو در رم 10 توصیه به ناتو ارائه کرد.

به گزارش سایت صدای ایران، سید حسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین مذاکره کنندۀ هسته ای، سفیر اسبق ایران در آلمان و معاون پیشین سیاست خارجی شورایعالی امنیت ملی با حضور در دانشگاه دفاع ناتو در رم 10 توصیه به ناتو ارائه کرد.

در این مراسم که جمعی از ژنرالها و افسران عالیرتبه از کشورهای آمریکا، اروپا، عربستان، قطر، امارات، اردن، عراق، کانادا، تونس، مصر، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه و آفریقا حضور داشتند، موسویان 10 توصیه به ناتو در مورد سلاح های کشتار جمعی و ثبات در خاورمیانه را تشریح کرد.

اهم مطالب ایراد شده در سخنرانی موسویان به شرح ذیل است: 

1-قدرتهای جهان بیش از 40 سال است که از انجام تعهد خود برای نابودی سلاح های اتمی شان طفره رفته اند و معاهدۀ ان.پی.تی را نقض کرده اند. 5 قدرت جهانی عضو دائم شورای امنیت باید به تعهدات خود در قالب معاهدۀ ان.پی.تی گردن نهاده و حدود 22 هزار سلاح هسته ای موجود خود را نابود کنند. در این مورد هیچ تبعیضی قابل قبول نخواهد بود.

2- قدرتهای شرقی و غربی باید به استاندارهای دوگانه در زمینه خلع سلاح خاتمه دهند. قدرتهای جهانی با کشورهای هند و پاکستان و اسراییل رابطۀ استراتژیک برقرار کرده، در حالیکه آنها معاهده ان.پی.تی را نپذیرفته اند و صدها بمب هسته ای هم ساخته اند. متقابلاً آنها به مقابله با برنامه هسته ای ایران برخاسته و بدترین تحریمها را اعمال کرده اند، در حالیکه ایران عضو ان.پی.تی است و بمب هسته ای ندارد و انحرافی هم به سمت ساخت بمب نداشته است.

3- قدرتهای غربی باید به استراتژی مونوپولیزه کردن تکنولوژی صلح آمیز هسته ای خاتمه دهند. طبق مادۀ 4 معاهدۀ ان.پی.تی همه کشورهای عضو معاهده باید دسترسی برابر با تکنولوژی صلح آمیز داشته باشند. غرب از سال 1979 که انقلاب ایران به وقوع پیوست بدون توقف در صدد محرومیت ایران از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای گان برداشته است.

4- حق مشروع کشورها برای دسترسی به تکنولوژی صلح آمیز در چارچوب معاهدۀ ان.پی.تی نباید گروگان اختلافات سیاسی کشورهای گردد. آمریکا و غرب حقوق مشروع ایران را به گروگان گرفته اند به خاطر اختلافات سیاسی با ایران. گروگانگیری سیاسی حقوق مشروع کشورها نهایتاً موجب قربانی شدن معاهدۀ ان.پی.تی خواهد شد.

5-قدرت های جهانی به ویژه قدرت های غربی باید یک اهتمام ویژه و صداقت بیشتری جهت تحقق طرح خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی به خرج دهند. ایران و همه کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله اعراب همه با این طرح موافق و آماده اند. اسرائیل تنها کشوری است با 400 بمب هسته ای که مانع تحقق این طرح است و همزمان هم مورد حمایت آمریکا و غرب و شرق است.

6- "چند جانبه گرایی جهانی در امر غنی سازی" راه برون رفت جهان از خطر اشاعه سلاح های هسته ای است. قدرت های جهانی باید این این آژانس بین المللی انرژی اتمی را جدی گرفته و غنی سازی در سطح کل جهان به صورت چند جانبه انجام شود.

7- اصول هسته ای مورد توافق با ایران بهتر است شامل کل منطقه خاورمیانه گردد. ایران پذیرفته است که:

الف- بازفراوری پلوتونیوم نداشته باشد.
ب- غنی سازی سطح بالا نداشته باشد.
ج-حداکثر شفافیت را داشته و همه پروتکل های جهانی راستی آزمایی در چهرچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجرا کند.
د-غنی سازی در حد نیاز مصرف داخلی داسته باشد.

اینگونه اصول برای دوره ای موقت خواهد بود، اما اگر کل منطقه بپذیرد و منطقه ای شود می تواند یک قدم بزرگ به سمت عاری سازی خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی باشد.

8- اجماع دینی علیه سلاح های کشتار جمعی: فتوا رهبر ایران علیه کلیه سلاح های کشتار جمعی می تواند آغاز یک حرکت دینی علیه این نوع سلاح ها باشد. علمای شیعه و سنی و علمای جهان مسیحیت و یهودیت با حمایت از فتوای مذهبی رهبر ایران می توانند یک اجماع دینی علیه تولید و گسترش سلاح های کشتار جمعی ایجاد کنند که بدون شک موثر و کارآمد خواهد بود.

9-روابط ایران و غرب در آستانه تحولات بزرگی است. این تحولات می تواند مثبت یا منفی باشد. مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در ایجاد این تحول نقشی تعیین کننده ای خواهد داشت. اگر توافق هسته ای انجام شود منافع ایران و غرب در منطقه ایجاب می کند که در جهت صلح و ثبات و امنیت منطقه همکاری نمایند. مقابله با تروریسم های تکفیری و مدیریت بحران های جاری در منطقه بدون همکاری ایران و قدرت های جهانی امکان پذیر نخواهد بود.

10- ایران و منطقه: منطقه در آشوب و بحران می سوزد و خاورمیانه تا سقوط کامل فاصله ندارد. حل بحران هسته ای ایران از طریق دیپلماسی راهگشای گفتگو و همکاری کشورهای منطقه در کنترل بحران های جاری در سوریه، عراق و یمن و لیبی و افغانستان خواهد بود. تا زمانیکه کشورهای منطقه و ایران همکاری نداشته باشند، بحران های جاری نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه روند گسترشی خواهد داشت.

کلید واژه ها: ان.پی.تی خاورمیانه ناتو معاهدۀ ان.پی.تی سلاح های کشتار جمعی تکنولوژی صلح آمیز موسویان تکنولوژی


نظر شما :