وزارتِ دروغ!
دولت ولادیمیر پوتین کمپین تبلیغاتی بزرگی به راه انداخته تا با سردرگم کردن کشورهای دیگر بتواند از قدرت و نفوذ غرب بکاهد. کمپین جهانی تبلیغاتی پوتین آنقدر گسترده است که به آن لقب «کمپین جرج اورولی» را نسبت داده اند.
به گزارش فرادید به نقل از ویک، روسیه همواره فعالیت های خود را به صورت آشکارا و پنهانی دنبال می کند و در آن یکی از بهترین ها است.
روسیه چه فعالیت هایی دارد؟
پس از شروع ماجرای کریمه در سال گذشته، روسیه یک کمپین دروغ پراکنی را در جبهه های مختلف به راه انداخته است. شبکه های خبری بین المللی و وب سایت هایی نظیر RT و اسپاتنیک که مدیریت دولتی هم دارند به کرملین قدرت داده تا آن ها بتوانند اخبار واقعی را تحریف کنند و در روز روشن دروغ بگویند و نظریه های تبانی کشورهای دیگر خود را گسترش دهند. آژانس های خبری دولتی و همچنین شرکت های خصوصی گروهی از بلاگرها را استخدام کرده تا سایت های خبری روسیه و کشورهای غربی را زیر نظر داشته باشند تا بدین وسیله آن ها تمام اخبار مربوط به روسیه و اوکراین را بیایند و در راستای منافع کرملین، نظرات و اخبار خود را منعکس کنند. آژانس های خبری دولتی همچنین چندین وبسایت خبری را به زبان کشورهای شرق اروپا به راه انداخته اند. اما فرمان این دسته از فعالیت ها از کجا صادر شد؟ مستقیم از بالا؛ شخص ولادیمیر پوتین دستور آن را صادر کرد و کرملین سالانه 600 میلیون دلار برای آن هزینه می کند.
پوتین در سال 2012 گفت: «روسیه مجموعه ای از ابزار و وسایل را به کار خواهد گرفت تا بدون مداخله نظامی و با تزریق اطلاعات به اهداف سیاست خارجی خود دست یابد.» نظام تبلیغاتی روسیه نیز در مسیر گمراهی قدم برداشته و موفق هم بوده است. ریک استنگل پیش تر ویراستار تایم بوده و اکنون نیز در دولت فدرال پست دارد. او می گوید: «به روزنامه نگاران باید آموزش داده شود که از هر دو سو گزارش دهند. اما زمانی که کرملین گفت که در کریمه هیچ سربازی ندارد، روزنامه نگارانشان هم مجبورند که آن را تکرار کنند. اگر کسی مطابق خواسته آن ها عمل نکند، چه به سر او می آید؟»
کرملین چه ابزاری را در اختیار دارد؟
یکی از ابزار اولیه آن شبکه تلویزیونی RT است که قبلا به آن راشاتودی گفته می شد. مقامات نام آن را تغییر دادند تا رابطه آن با دولت کمی دچار ابهام شود. آر تی چندین شبکه مجزا داخلی و ماهواره ای به زبان انگلیسی هم دارد، مانند آر تی امریکا که تعداد بیننده های بالقوه ی آن به 85 میلیون نفر می رسد. این شبکه بر روی اتفاقات حال حاضر ایالات متحده، خشونت پلیس، اعتراضات و فقر تمرکز دارد و علاوه بر آن بر روی گزارش های دیگری نیز مانور می دهد، مثلا اینکه سازمان سیا «ابولا» را به وجود آورده است. تعداد اندکی از آمریکایی ها شبکه آر تی را تماشا می کنند، زیرا آر تی با دروغ هایی که در مورد درگیری های اوکراین گفت وجهه عمومی خود را از دست داد. اما وبسایت RT.com همچنان تاثیرگذاری خود را حفظ کرده است. این وبسایت اولین وبسایت یک شبکه خبری بود که آمار بازدیدکنندگانش در یوتیوب به یک میلیارد نفر رسید. در سال گذشته، محور اصلی فعالیت این وبسایت این بوده که مثلا گروه های شبه نازی و فاشیسم در اوکراین شکل گرفته و جدایی طلبان طرفدار روسیه همان طرف خوب درگیری ها هستند.
حقیقت را چگونه تحریف می کنند؟
گروهی از دانشجویان روزنامه نگاری در اوکراین مجموعه به نام StopFake را به راه انداخته اند که هم در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند و هم یک وبسایت با همین نام دارند. این دانشجویان در وبسایت خود صدها عکس جعلی که توسط رسانه های اجتماعی و وبسایت های خبری روسیه کار شده بود را منتشر کرده اند. پیتر پومِرانتسف از مقامات عالی کمپین تبلیغاتی روسیه می گوید که گروه های فاشیستی اوکراینی که توسط ناتو آموزش دیده اند چندین کودک را کشته اند. آن ها در اوایل سال 2014 عکس های فراوانی را از این اتفاقات منتشر کردند، درست همان زمانی که روسیه بر سر مسئله کریمه مذاکره می کرد و به ناآرامی های شرق اوکراین دامن می زد. «استاپ فیک» نیز منشا این عکس ها را پیدا کرد و مشخص شد که برخی از آن تصاویر مربوط به درگیری های پیشین اوکراین بوده و برخی دیگر نیز به جرائم کشورهای دیگر تعلق داشته و حتی تعدادی از آن عکس ها مربوط به فیلم ها بوده است. حتی مشخص شد که در اخبار روسیه از بازیگران استفاده شده تا نقش قربانیان زخمی یا گریان را بازی کنند و از خشونت های دولت اوکراین بگویند. روسی ها به این نوع فعالیت های «بالماسکه» جنگ اطلاعاتی می گوید که باید همراه با جنگ واقعی صورت گیرد.
پس از شروع ماجرای کریمه در سال گذشته، روسیه یک کمپین دروغ پراکنی را در جبهه های مختلف به راه انداخته است. شبکه های خبری بین المللی و وب سایت هایی نظیر RT و اسپاتنیک که مدیریت دولتی هم دارند به کرملین قدرت داده تا آن ها بتوانند اخبار واقعی را تحریف کنند و در روز روشن دروغ بگویند و نظریه های تبانی کشورهای دیگر خود را گسترش دهند. آژانس های خبری دولتی و همچنین شرکت های خصوصی گروهی از بلاگرها را استخدام کرده تا سایت های خبری روسیه و کشورهای غربی را زیر نظر داشته باشند تا بدین وسیله آن ها تمام اخبار مربوط به روسیه و اوکراین را بیایند و در راستای منافع کرملین، نظرات و اخبار خود را منعکس کنند. آژانس های خبری دولتی همچنین چندین وبسایت خبری را به زبان کشورهای شرق اروپا به راه انداخته اند. اما فرمان این دسته از فعالیت ها از کجا صادر شد؟ مستقیم از بالا؛ شخص ولادیمیر پوتین دستور آن را صادر کرد و کرملین سالانه 600 میلیون دلار برای آن هزینه می کند.
پوتین در سال 2012 گفت: «روسیه مجموعه ای از ابزار و وسایل را به کار خواهد گرفت تا بدون مداخله نظامی و با تزریق اطلاعات به اهداف سیاست خارجی خود دست یابد.» نظام تبلیغاتی روسیه نیز در مسیر گمراهی قدم برداشته و موفق هم بوده است. ریک استنگل پیش تر ویراستار تایم بوده و اکنون نیز در دولت فدرال پست دارد. او می گوید: «به روزنامه نگاران باید آموزش داده شود که از هر دو سو گزارش دهند. اما زمانی که کرملین گفت که در کریمه هیچ سربازی ندارد، روزنامه نگارانشان هم مجبورند که آن را تکرار کنند. اگر کسی مطابق خواسته آن ها عمل نکند، چه به سر او می آید؟»
کرملین چه ابزاری را در اختیار دارد؟
یکی از ابزار اولیه آن شبکه تلویزیونی RT است که قبلا به آن راشاتودی گفته می شد. مقامات نام آن را تغییر دادند تا رابطه آن با دولت کمی دچار ابهام شود. آر تی چندین شبکه مجزا داخلی و ماهواره ای به زبان انگلیسی هم دارد، مانند آر تی امریکا که تعداد بیننده های بالقوه ی آن به 85 میلیون نفر می رسد. این شبکه بر روی اتفاقات حال حاضر ایالات متحده، خشونت پلیس، اعتراضات و فقر تمرکز دارد و علاوه بر آن بر روی گزارش های دیگری نیز مانور می دهد، مثلا اینکه سازمان سیا «ابولا» را به وجود آورده است. تعداد اندکی از آمریکایی ها شبکه آر تی را تماشا می کنند، زیرا آر تی با دروغ هایی که در مورد درگیری های اوکراین گفت وجهه عمومی خود را از دست داد. اما وبسایت RT.com همچنان تاثیرگذاری خود را حفظ کرده است. این وبسایت اولین وبسایت یک شبکه خبری بود که آمار بازدیدکنندگانش در یوتیوب به یک میلیارد نفر رسید. در سال گذشته، محور اصلی فعالیت این وبسایت این بوده که مثلا گروه های شبه نازی و فاشیسم در اوکراین شکل گرفته و جدایی طلبان طرفدار روسیه همان طرف خوب درگیری ها هستند.
حقیقت را چگونه تحریف می کنند؟
گروهی از دانشجویان روزنامه نگاری در اوکراین مجموعه به نام StopFake را به راه انداخته اند که هم در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند و هم یک وبسایت با همین نام دارند. این دانشجویان در وبسایت خود صدها عکس جعلی که توسط رسانه های اجتماعی و وبسایت های خبری روسیه کار شده بود را منتشر کرده اند. پیتر پومِرانتسف از مقامات عالی کمپین تبلیغاتی روسیه می گوید که گروه های فاشیستی اوکراینی که توسط ناتو آموزش دیده اند چندین کودک را کشته اند. آن ها در اوایل سال 2014 عکس های فراوانی را از این اتفاقات منتشر کردند، درست همان زمانی که روسیه بر سر مسئله کریمه مذاکره می کرد و به ناآرامی های شرق اوکراین دامن می زد. «استاپ فیک» نیز منشا این عکس ها را پیدا کرد و مشخص شد که برخی از آن تصاویر مربوط به درگیری های پیشین اوکراین بوده و برخی دیگر نیز به جرائم کشورهای دیگر تعلق داشته و حتی تعدادی از آن عکس ها مربوط به فیلم ها بوده است. حتی مشخص شد که در اخبار روسیه از بازیگران استفاده شده تا نقش قربانیان زخمی یا گریان را بازی کنند و از خشونت های دولت اوکراین بگویند. روسی ها به این نوع فعالیت های «بالماسکه» جنگ اطلاعاتی می گوید که باید همراه با جنگ واقعی صورت گیرد.
وبسایت های کشورهای شرق اروپا چه فعالیتی دارند؟
چندین وبسایت خبری طرفدار روسیه در کشورهای جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و بلغارستان فعالیت می کنند. این وبسایت ها به زبان محلی خبر منتشر می کنند و بر روی همان عکس ها و اخبار جعلی در مورد گروه های فاشیست اوکراینی کار می کنند. آن ها کاملا حرفه ای تحلیل می کنند، به شکلی که اهداف خیرخواهانه روسیه پررنگ تر شود. سازمان ضد جاسوسی چک ریشه یکی از همین سایت ها به نام aeronet.cz را زده است و اعلام کرده که این سایت یکی از ابزارهای کمپین تبلیغاتی خطرناک طرفدار روسیه است. برای نمونه چند ماه پیش یک محموله ناتو از خاک چک عبور کرد و تعدادی از سایت های خبری فعال در چک نوشتند که خشم مردم محلی از ورود گروه های «خارجی» به سر آمده است. در حالی که ورود محموله با پرچم ایالات متحده پیش تر با چک هماهنگ شده بود.
بلاگرهای کرملین چه می کنند؟
روسیه به صورت شبانه روزی در سن پترزبورگ فعال است. در آنجا، صدها نفر در شیفت های 12 ساعته مشغول به کار هستند. این افراد در میان سایت های خبری بین المللی به دنبال اخبار مربوط به روسیه و غرب می گردند و زیر اخبار نظر خود را منتشر می کنند. آن ها داستان جعلی خود را زیر آن نوشته و عکس و فیلم برای آن ها ارسال می کنند. همچنین از طریق حساب های جعلی فیس بوک و توییتر در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده فعالیت می کنند. آن ها با نظرات خود سایت هایی مانند بی بی سی و سی ان ان را بمباران می کنند.
مارات بورخارد از کارکنان سابق این مجموعه می گوید: «یک روز تکلیف آن ها این است که بیایند و بنویسند که نیروهای ناتو فعالیت خاصی دارند. روزی دیگر همه آن ها می آیند و می نویسند که اوباما یک میمون بی فرهنگ است، زیرا او در سفرش به هند آدامس جویده است.» بورخارد به کنایه از این وبسایت های خبری می گوید: «شما در "وزارت حقیقت" کار می کنید که در واقع "وزارت دروغ" است و هر شخص به شکلی این حقیقت را می داند. درست مانند اورول.»
چندین وبسایت خبری طرفدار روسیه در کشورهای جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و بلغارستان فعالیت می کنند. این وبسایت ها به زبان محلی خبر منتشر می کنند و بر روی همان عکس ها و اخبار جعلی در مورد گروه های فاشیست اوکراینی کار می کنند. آن ها کاملا حرفه ای تحلیل می کنند، به شکلی که اهداف خیرخواهانه روسیه پررنگ تر شود. سازمان ضد جاسوسی چک ریشه یکی از همین سایت ها به نام aeronet.cz را زده است و اعلام کرده که این سایت یکی از ابزارهای کمپین تبلیغاتی خطرناک طرفدار روسیه است. برای نمونه چند ماه پیش یک محموله ناتو از خاک چک عبور کرد و تعدادی از سایت های خبری فعال در چک نوشتند که خشم مردم محلی از ورود گروه های «خارجی» به سر آمده است. در حالی که ورود محموله با پرچم ایالات متحده پیش تر با چک هماهنگ شده بود.
بلاگرهای کرملین چه می کنند؟
روسیه به صورت شبانه روزی در سن پترزبورگ فعال است. در آنجا، صدها نفر در شیفت های 12 ساعته مشغول به کار هستند. این افراد در میان سایت های خبری بین المللی به دنبال اخبار مربوط به روسیه و غرب می گردند و زیر اخبار نظر خود را منتشر می کنند. آن ها داستان جعلی خود را زیر آن نوشته و عکس و فیلم برای آن ها ارسال می کنند. همچنین از طریق حساب های جعلی فیس بوک و توییتر در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده فعالیت می کنند. آن ها با نظرات خود سایت هایی مانند بی بی سی و سی ان ان را بمباران می کنند.
مارات بورخارد از کارکنان سابق این مجموعه می گوید: «یک روز تکلیف آن ها این است که بیایند و بنویسند که نیروهای ناتو فعالیت خاصی دارند. روزی دیگر همه آن ها می آیند و می نویسند که اوباما یک میمون بی فرهنگ است، زیرا او در سفرش به هند آدامس جویده است.» بورخارد به کنایه از این وبسایت های خبری می گوید: «شما در "وزارت حقیقت" کار می کنید که در واقع "وزارت دروغ" است و هر شخص به شکلی این حقیقت را می داند. درست مانند اورول.»
هدف نهایی آن ها چیست؟
با این روش، قدرت تکذیب کرملین از اعمال خشونت آمیز خود بالا رفته و آن ها می تواند به راحتی احساس همدردی خود نسبت به بلوک شوروی سابق را نشان دهند. رسانه های روسی در شرق اوکراین توانستند به چندین مورد مدنظر خود رنگ واقعیت دهند: فاشیست ها قدرت را در کیِف به دست گرفته اند، خطر جدی قومیت های روس تبار شرق اوکراین را تهدید می کند و در نهایت اینکه سازمان سیا برای جنگ با مسکو برنامه ریزی کرده است. روسیه اخیرا در کشور استونی نیز چنین کمپینی را به راه انداخته است. در این کشور، قومیت های روسی فراوانی زندگی می کنند. شبکه روسی زبان استونی در ماه مارس ویدیو جعلی را منتشر کرد که در آن دولت استونی از نازیسم حمایت می کرد. این اقدام تلاشی آشکار برای آغاز کردن شورش طرفدار روسیه است. پومرانتسف می گوید: «مفهوم جدید جنگ این است. یک جنگ اطلاعاتی – روانی.»
با این روش، قدرت تکذیب کرملین از اعمال خشونت آمیز خود بالا رفته و آن ها می تواند به راحتی احساس همدردی خود نسبت به بلوک شوروی سابق را نشان دهند. رسانه های روسی در شرق اوکراین توانستند به چندین مورد مدنظر خود رنگ واقعیت دهند: فاشیست ها قدرت را در کیِف به دست گرفته اند، خطر جدی قومیت های روس تبار شرق اوکراین را تهدید می کند و در نهایت اینکه سازمان سیا برای جنگ با مسکو برنامه ریزی کرده است. روسیه اخیرا در کشور استونی نیز چنین کمپینی را به راه انداخته است. در این کشور، قومیت های روسی فراوانی زندگی می کنند. شبکه روسی زبان استونی در ماه مارس ویدیو جعلی را منتشر کرد که در آن دولت استونی از نازیسم حمایت می کرد. این اقدام تلاشی آشکار برای آغاز کردن شورش طرفدار روسیه است. پومرانتسف می گوید: «مفهوم جدید جنگ این است. یک جنگ اطلاعاتی – روانی.»
نظر شما :