امریکا به اسرائیل حق السکوت می دهد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۲:۱۰ کد : ۱۹۴۷۷۶۱ سرخط اخبار
در حالی که مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای از سر گرفته شده و در جریان است، برخی منابع از رویکرد جدید رژیم اسرائیل در قبال توافق هسته ای ایران سخن می گویند. در پی انتشار گزارش های اولیه در این زمینه، یک روزنامه صهیونیستی، جزئیات بیشتری از این موضوع و شروط رژیم اسرائیل را مطرح کرده است.
 
به گزارش «تابناک»، روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در مطلبی به رویکرد جدید رژیم اسرائیل در قبال توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد، بنا بر ارزیابی جامعه اطلاعاتی رژیم اسرائیل و لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک)، کنگره آمریکا نخواهد توانست، جلوی امضای توافق هسته ای را بگیرد و اکنون زمان آن رسیده که مسیر متفاوتی در پیش گرفته شود.

بر این اساس، مقامات اسرائیلی اکنون به این نتیجه رسیده اند که به جای ادامه تلاش در یک نبرد از پیش باخته، بهتر است روش دیگری برای تضمین منافع خود در پیش گیرند که عبارت است از درخواست از آمریکا برای دریافت تسلیحات بیشتر و دیگر انواع امتیازات. به این ترتیب، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل می تواند به جای ادامه مبارزه خود علیه توافق هسته ای، درخواست های جدیدی را از واشنگتن مطرح نماید.

یک مقام ارشد اسرائیلی در این زمینه به یدیعوت آحارانوت گفته: «در مقطع کنونی، کاخ سفید مایل است بهای سنگینی را به عنوان حق السکوت به اسرائیلی ها بپردازد. ما تعجب می کنیم چرا این درخواست هنوز مطرح نشده است».

به نوشته این روزنامه، مخالفان توافق هسته ای ایران، از جمله شخص نتانیاهو، به طرحی که پیشتر برای نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران از سوی رابرت منندز ارائه شده بود دلخوش بودند، زیرا وی به عنوان یک چهره سر شناس دموکرات، می توانست نقش مهمی در این زمینه ایفا کند؛ اما اتهامات فسادی که اخیراً علیه منندز مطرح شد، جلوی ادامه کار وی را گرفت و طرحی که طی روزهای اخیر برای نظارت کنگره بر توافق هسته ای به تصویب رسید، عملاً متفاوت با آن چیزی است که مقامات اسرائیلی انتظار داشتند.

در همین حال، یک خبرنگار نزدیک به کاخ سفید می گوید لحن مقامات ارشد آمریکایی نسبت به نتانیاهو طی یکی دو هفته اخیر تغییر کرده است. با این حال، به گفته وی این به دلیل برقراری روابط صمیمانه میان دو طرف نیست، بلکه به این دلیل است که از دید مقامات آمریکایی، برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای با ایران باید هر کاری کرد.

در همین راستا، مقامات آگاه می گویند کاخ سفید آماده است موضوع پرداخت نوعی «غرامت» به رژیم اسرائیل در ازای توافق هسته ای با ایران را مدنظر قرار دهد؛ اما مشروط به اینکه این رژیم از دامن زدن به مخالفت ها به توافق هسته ای خودداری کند.

به گفته این منابع، در جریان یک جلسه مشترک میان مقامات وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا، گزینه های مختلفی که می تواند مورد پذیرش اسرائیلی ها قرار گیرد، مورد بحث قرار گرفته و در حال حاضر، محتمل ترین گزینه، افزایش فروش جنگنده های «اف ۳۵» به رژیم اسرائیل است. ایالات متحده حاضر است این جنگنده ها را از تخفیف ویژه در اختیار تل آویو قرار دهد.

یکی دیگر از گزینه های محتمل، توسعه سامانه دفاع موشکی رژیم اسرائیل، به نام «گنبد آهنین» توسط آمریکاست.

منابع اسرائیلی می گویند به عقیده آن ها، ایالات متحده مایل است بهای زیادی را در ازای سکوت رژیم اسرائیل پرداخت کند؛ اما طرف اسرائیلی عجله ای در طرح درخواست های خود ندارد. یکی از این منابع می گوید: «اگر ما در این مقطع درخواست هایی ارائه کنیم، بدان معناست که مخالفت خود با توافق هسته ای را کنار گذاشته ایم. اما در حال حاضر، بحث بر سر این است که این کار به چه قیمتی انجام گیرد».

به گفته وی، اگر اسرائیل بر این باور است توافقی که هم اکنون بر روی آن مذاکره صورت می گیرد، توافقی بد است، نخواهد توانست به گونه ای رفتار کند که برداشت تسلیم شدن در پایان کار از آن استنباط شود.
 

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران


نظر شما :