توافق ایران و قدرت های جهان یک دستاورد تاریخی است

۱۵ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۵ کد : ۱۹۴۶۰۶۵ سرخط اخبار

 مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ایران توافق با قدرت های جهان را یک دستاورد تاریخی و به طور قطع جاده ای در مسیر صلح خوانده است . چرا که عملا مانع از بروز جنگ تازه ای در خاورمیانه شده که می توانست برای امریکا و منطقه بسیار فاجعه بارتر از جنگ افغانستان و عراق باشد.

به گزارش ایرنا ، سید حسین موسویان در مصاحبه ای با برنامه خبری ( Democracy now ) در مورد توافقی که پس از هشت روز مذاکره در سوییس بین ایران و قدرتهای جهان صورت گرفت گفت : به عقیده من دیپلماسی کار ساز شده است . آنها به نتیجه ای عالی رسیده اند. آنها باید به تلاش خود برای نیل به یک توافق نهایی تا پایان ژوئن ادامه دهند.

سازمان مزبور خود را یک برنامه خبری ملی ، روزانه ، مستقل و برنده جایزه در امریکا معرفی می کند که از 1300 ایستگاه رادیو و تلویزیونی در امریکا و سراسر جهان پخش می شود.

سفیر سابق ایران در آلمان تاکید کرد که پس از آن ایران و امریکا نیز می توانند از طریق دیپلماسی اختلافاتشان را حل و فصل کنند.

موسویان که اکنون در اندیشکده نیوجرسی به فعالیت مشغول است در پاسخ به خوآن گونزالس خبرنگار این برنامه مبنی بر این که به نظر وی ابعاد کلیدی این چارچوب توافقنامه کدامند و کدام یک از آنها از اهمیت بیشتری برخوردارند، گفت : برای ایرانیان از همان روز اول دو نکته حائز اهمیت بود. نخست احترام به حقوق ایران برای برخورداری از فن آوری هسته ای صلح جویانه از جمله غنی سازی بر اساس پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای. این نکته ای کلیدی از همان روز اول شروع مذاکرات ما در سال 2003 بود. توافق به دست آمده این درخواستهای کلیدی را پوشش می دهد.

به گفته موسویان ، دومین مسئله کلیدی برای ایران لغو تحریم ها بود که توافق به دست آمده این مسئله را نیز در بر گرفته و در نهایت تحریم های یکجانبه و چند جانبه در ارتباط با فعالیت هسته ای لغو می شوند.

وی در ادامه تاکید کرد که این توافق هم یک توافق خوب برای ایران به دلیل تحت پوشش قرار دادن خواسته هایش و هم یک توافق خوب برای امریکا و قدرتهای دوران جنگ است که می خواستند اطمینان حاصل کنند که ایران به بمب اتمی دست نخواهد یافت. هرچند که ایران بمب هسته ای در اختیار ندارد ولی بی اعتمادی موجود بین امریکا و غرب با ایران باعث دریافت تضمین هایی در زمینه عدم انحراف به سمت فعالیت تسلیحاتی و تولید بمب شده است .

به گفته این اندیشمند ایرانی ، توافق به دست آمده دقیقا عنصر کلیدی مورد نظر امریکا را نیز در بر گرفته است چرا که ایران پذیرفته است حداکثر شفافیت را در طول تاریخ تکثیر هسته ای نشان دهد و باراک اوباما رییس جمهوری امریکا نیز در بیاناتش به این نکته اشاره کرده که ایران هرنوع تدابیری را برای اعتماد سازی پذیرفته است .

موسویان در پاسخ به سوالی در مورد محکوم شدن این توافق از سوی دولت اسرائیل برخلاف استقبال اکثر جهانیان و از جمله بان کی -مون دبیر کل سازمان ملل از حصول چنین توافقی گفت : به نظر من هیچ فرقی بین اسرائیل و کره شمالی نمی کند چرا که کره شمالی چند بمب هسته ای در اختیار دارد در حالی که اسرائیل صاحب حدود 400 بمب اتمی است . آنها هردو بمب اتمی دارند . آما بین ایران و تل اویو تفاوت زیادی وجود دارد. آنها متعلق به دوجنگ مختلف در مورد عدم تکثیر هستند.

سخنگوی دولت نتانیاهو این توافق را حرکت به سمت مسیری خطرناک خوانده و گفته بود که ایران به کره شمالی دوم تبدیل خواهد شد. ایران عضو پیمان منع گسترش است در حالیکه اسرائیل هرگز حاضر نشده است به این پیمان بپیوندد.

این کارشناس ارشد ایرانی در مصاحبه خود افزود : طی ده سال گذشته ، ایران بیش از هفت هزار ماموریت بازرسی آژانس بین المللی اتمی را پذیرفت که این در تاریخ آژانس بی سابقه است . هیچ کشور دیگری در جهان طی دهه گذشته اجازه چنین کاری را به آژانس نداده است . در حالی که تل اویو طی پنجاه تا شصت سال گذشته حتی اجازه یک مورد بازرسی را به آژانس نداده است . لذا ، به نظر من این جامعه بین الملل است که باید تشخیص دهد چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ .

موسویان در پاسخ به سوالی در مورد میزان تاثیر تحریم ها بر مردم و جامعه ایران و این که آیا تغییر دولت ایران و روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری تمایل غرب به توافق را بیشتر کرده است یا نه گفت : به عقیده من ، این یک سوال بسیار مهم نه به دلیل توافق هسته ای بلکه از حیث مذاکرات آتی بین ایران و امریکا است . در کنگره امریکا روایت این است که این توافق به دلیل تحریم های و فشارهای امریکا صورت گرفته است. ولی حقیقت این است توافقی که دیروز امضا شد دقیقا براساس اصول و چارچوبی است که ما در سال های 2003 و 2005 و در فواصل آنها به اروپاییها پیشنهاد کردیم. آن موقع تحریمی در کار نبود . اما امریکا پس از هشت سال مجبور به پذیرش همان اصول و چارچوب شد. چرا دستیابی به توافق ممکن شد ؟ تنها یک دلیل داشت و آن این که در آن زمان امریکا حقوق مشروع ایران در پیمان منع گسترش در مورد غنی سازی را به رسمیت نمی شناخت و معتقد بود که ایران نباید حتی یک سانتریفیوژ و یا غنی سازی داشته باشد.

اما موسویان در مورد تحریم ها گفت : این تحریم ها دو تاثیر متفاوت داشت . یکی روی مسئله هسته ای و دیگری روی اقتصاد. قبل ار تحریم ها ایران چند صد سانتریفیوژ داشت و پس از تحریمها ، سانتریفیوژهای ایران به 22 هزار دستگاه رسید. قبل از تحریم ها ، ایران چند صد کیلو گرم ذخایر غنی سازی اورانیوم داشت و پس از تحریم ها این مقدار به 9 هزار کیلوگرم رسید. پیش از تحریمها ، غنی سازی ایران پنج درصدی بود و پس از تحریم ها به بیست درصد افزایش یافت. لذا سیاست کنگره و تل اویو در مورد تحریم ها تنها به افزایش توان و ظرفیت هسته ای ایران منجر شد . پس از آن که امریکا تشخیص داد که ایران تنها سه ماه تا گریز هسته ای فاصله دارد آنگاه غنی سازی ایران را پذیرفت و تصمیم گرفت خط قرمز خود را از غنی سازی صفر به بمب اتمی صفر تغییر دهد .

به گفته این کارشناس ایرانی، هرچند که تحریم ها بی تردید به اقتصاد ایران لطمه زده ولی اگر هدف از تحریم ها محدود ساختن برنامه هسته ای ایران بود صد درصد غیر سازنده بود. این درس خوبی برای کنگره امریکا و اسرائیلی ها بود . فشار بیشتر تهدید بیشتر در پی دارد. ایران تهاجمی تر عمل خواهد کرد . ولی اگر منظور مذاکره بر مبنای احترام متقابل و مقررات و ضوابط بین المللی باشد ، می توان یک ایران برخوردار از حس تعاون و همکاری و انعطاف پذیر را یافت .

موسویان توافق هسته ای را یک تجربه عالی برای امریکا و ایران خواند و افزود: هرچند علایق مشترک زیادی بین دو طرف وجود دارد ولی مردم می پرسند که چرا امریکا خود گروه هایی چون طالبان و القاعده را بوجود آورده و از آنها و همچنین تروریستها در سوریه حمایت و پشتیبانی کرده ولی اکنون قصد از بین بردن آنها را دارد. سوالات زیادی از این دست بی پاسخ مانده است .

کلید واژه ها: بمب اتمی


نظر شما :