بزرگترین دستاورد مذاکرات به روایت عراقچی

۱۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۴۶۰۲۰ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع
معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بیانیه مشترک هسته ای میان ایران و گروه 5+1 گفت: براساس این بیانیه اعتبار و رسمیت بین المللی به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران داده می شود و این بزرگترین دستاورد ماست.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، سید عباس عراقچی که به صورت تلفنی از لوزان سوئیس در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما سخن می گفت، در پاسخ به این پرسش که آیا از بیانیه ای که اعلام شده است رضایت دارد یا خیر؟ گفت: حتما این گونه است.
 
وی با اشاره به اینکه این بیانیه محصول حدود 16 ماه مذاکره است افزود: این بار به نقطه ای رسیدیم که از نظر رسیدن به خواسته های اساسی که در طول مذاکرات داشتیم دستاوردی مهم برای جمهوری اسلامی ایران است.
 
عراقچی با بیان اینکه رویکرد برد - برد را در مذاکرات دنبال می کردیم و طرف مقابل هم می خواست به خواسته هایش برسد، ادامه داد: خواسته طرف مقابل تنها اعتمادسازی بود از این جهت که حرکت ایران به سمت سلاح هسته ای نباشد و ما با تامین این خواسته ها، در مقابل، خواسته های اساسی و مشروع جمهوری اسلامی ایران را تامین کردیم که مهمترین آن ها شناسایی بین المللی و احترام بین المللی به برنامه هسته ای ماست.
 
معاون وزیر خارجه افزود: برنامه هسته ای که 6 قطعنامه شورای امنیت علیه آن وجود داشت و آن را بی اعتبار می دانست اکنون همه آن قطعنامه ها لغو خواهند شد و این در تاریخ شورای امنیت بی سابقه است که 6 قطعنامه به صورت یکجا لغو شود و به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشته شود.
 
وی اضافه کرد: غربی ها به مدت ده سال است که ما را تحریم کرده بودند و همه خواسته آنها این بود که غنی سازی باید متوقف شود اما اکنون بدون اینکه یک روز غنی سازی متوقف شده باشد به این برنامه احترام می گذارند و ادامه آن را تضمین می کنند.
 
عراقچی گفت: ضمن اینکه هیچکدام از تاسیسات ما تعطیل نخواهد شد و نطنز به کار خود ادامه خواهد داد و مرکز تحقیقات و توسعه که در نطنز وجود دارد با استفاده از ماشین های پیشرفته ای که اکنون در دستور کار ماست از جمله ماشین IR6 که توان آن ها 20 برابر ماشین های موجود است کار تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت و برای یک روز هم متوقف نخواهد شد.
 
وی افزود: مرکز فردو هم که یکی از مظاهر ستون های برنامه هسته ای ماست به عنوان یک مرکز هسته ای به کار خود ادامه خواهد داد و بیش از هزار دستگاه سانتریفیوژ در آنجا وجود خواهد داشت که یک پشتوانه بسیار مهم راهبردی و امنیتی برای برنامه هسته ای ایران است و اهمیت بسیار بالایی دارد.
 
عراقچی ادامه داد: در عین حال با همکاری های بین المللی ، تحقیقات هسته ای در فردو ادامه خواهد یافت.
 
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به اینکه راکتور آب سنگین اراک کماکان آب سنگین باقی می ماند، افزود: یکی از حساسترین قسمت های مذاکره، موضوع راکتور آب سنگین اراک بود که می خواستند برچیده شود اما این موضوع کنار گذاشته شد و راکتور آب سنگین اراک، مدرنیزه و بازسازی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: این راکتور با طراحی های جدیدتر به سمتی خواهد رفت که هم کارآیی و امنیت بالاتری خواهد داشت و هم تولید پلوتونیوم که می توانست موجب نگرانی باشد در آن کاهش پیدا خواهد کرد.
 
عراقچی افزود: این طراحی را دانشمندان ما در سازمان انرژی اتمی انجام دادند و توانستند اعتبار علمی این طراحی را در مقابل دانشمندان شش کشور بزرگ دنیا به اثبات برسانند و این یکی از افتخارات ماست.
 
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به بیانیه مشترک هسته ای گفت: در یک دوره زمانی برخی از محدودیت ها و نظارت های بیشتری پذیرفته شده است تا برنامه هسته ای با قدرت و اعتبار بیشتر و با شناسایی بین المللی و همکاری و حضور بین المللی و پشتوانه علمی دانشمندان ما به مسیر خود ادامه دهد.
 
وی افزود: همزمان در آن روی سکه که موضوع تحریم هاست اتفاقات خوبی خواهد افتاد که مهمترین آن این است که شش قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران لغو می شود و به جای آن یک قطعنامه جدید صادر می شود که این قطعنامه جدید توافقی را که ما به آن خواهیم رسید تایید و قطعنامه های گذشته را لغو می کند و تحریم های شورای امنیت رفع خواهد شد.
 
عراقچی گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا هم همزمان همه تحریم های اقتصادی و مالی علیه کشورمان را لغو خواهند کرد.
 
وی با اشاره به اینکه همه این مسایل زمانی اتفاق خواهد افتاد که به توافق برسیم افزود: ما هنوز به یک توافق نرسیدیم و آنچه که اکنون به آن رسیدیم و اعلام شد مجموعه راه حل هایی بود که به آن رسیدیم.
 
عراقچی گفت: اکنون در شرایطی هستیم که برای مشکلات موجود راه حل هایی داریم.
 
وی ادامه داد: اکنون درباره راکتور آب سنگین اراک و مراکز هسته ای فردو و نطنز، موضوع نظارت و شفاف سازی و چگونگی رفع تحریم ها راه حل و روش هایی را داریم که می دانیم چگونه به سمت حل و فصل برویم اما هنوز توافق نداریم.
 
معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: باید مکتوب کردن و نگارش این راه حل ها را با همه جزئیات آغاز کنیم و این کار را در نخستین فرصت انجام خواهیم داد.
 
عراقچی افزود: امیدواریم تا مهلت ده تیر بلکه زودتر به جمع بندی و متن توافق مکتوب برسیم و سپس تاریخ اجرای آن مشخص خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: هنوز توافق نداریم و هنوز تا روزی که تحریم ها شروع به رفع شدن شود فاصله داریم ابتدا باید به توافق برسیم تا این موارد اجرا شود.
 
عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا تا آخر تابستان امسال می توان روی لغو تحریم ها حساب کرد گفت: تقریبا این گونه خواهد شد.
 
وی افزود: اگر همه چیز خوب پیش برود و تا ده تیر بتوانیم به برنامه اقدام مشترک برسیم از روزی که این توافق حاصل شود دوره چندماهه ای را نیاز داریم تا دو طرف آماده اجرا شوند.
 
این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد: اجرایی شدن همه توافقات انجام شده به مقدماتی نیاز دارد و در روزی که به طور رسمی توافق اجرا می شود، تحریم ها لغو خواهد شد و اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران باید انجام دهد آغاز می شود.
 
وی در پاسخ به این گفته رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «ایران نمی تواند پلوتونیوم تولید کند» گفت: یکی از محدودیت هایی که ما به خاطر اعتمادسازی، آن را پذیرفتیم این است که پلوتونیوم را بازپروری نکینم.
 
عراقچی در توضیح این موضوع افزود: زمانی که سوخت مصرف شده راکتور آب سنگین خارج می شود می توان روی آن سوخت بازپروری و پلوتونیوم آن را استخراج کرد.
 
وی اضافه کرد: پلوتونیوم کاربردهایی دارد که اصلی ترین آن برای تولید سلاح هسته ای است.
 
عراقچی ادامه داد: ما نیت و برنامه ای برای تولید سلاح هسته ای نداریم و از طرفی راکتور آب سنگین هنوز راه اندازی نشده است و حتی اگر این راکتور حفظ شود با راه اندازی کامل فاصله زیادی دارد بنابراین حتی پسماند سوخت هم برای بازپروری پلوتونیوم نداریم لذا اینکه پذیرفتیم در این توافق در یک دوره زمانی این اقدام را انجام ندهیم خیلی چیز عجیب و غریبی نیست و نیازی هم برای این کار ندارم و با این کار، اعتمادسازی نیز صورت می پذیرد.
 
معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در این توافق اقدامات اعتمادسازی مانند موضوع فوق پیش بینی شده است و در مقابل آن خواسته های ما تامین می شود.

 

کلید واژه ها: راکتور آب سنگین پلوتونیوم آب سنگین اراک راکتور آب سنگین اراک اراک


نظر شما :