نحوه لغو تحریم‌ها، مذاکرات هسته‌ای را با مانع مواجه کرده است

۰۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۳:۰۸ کد : ۱۹۴۵۵۴۳ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته ای، به نقل از یک مقام غربی نوشته است که نحوه برداشته شدن تحریم های ایران به یکی از اصلی ترین موارد مورد اختلاف میان ایران و گروه 1+5 بدل شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که اختلاف بر سر نحوه و زمانبندی لغو تحریم های ایران به یکی از اصلی ترین موانع حصول توافق هسته ای منجر شده است.

در حالی که ایران از ابتدا اعلام کرده بود خواستار لغو تمامی تحریم ها است، کشورهای غربی اعلام کرده اند که تنها به صورت مرحله بندی شده و طی یک روند تدریجی حاضر به کاهش تحریم ها هستند.

به نوشته وال استریت ژورنال، دیپلمات ها می گویند مذاکره کننده های ایرانی در این دور از گفت وگوها موضع خود را مبنی بر اینکه تحریم های سازمان ملل علیه ایران باید در ابتدای روند لغو تحریم ها، برداشته شود، سخت تر کرده اند. 

این در حالی است که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور می گویند تحریم های سازمان ملل باید طی یک دوره زمانی چند ساله به مرور تعلیق یا لغو شوند. بنا بر این گزارش، این کشورها می گویند تحریم های سازمان ملل باید تنها در صورتی لغو شود که سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد سابقه برنامه هسته ای ایران پاسخ داده شوند.

یک دیپلمات اروپایی که در مذاکرات جاری در لوزان سوئیس دخیل است، می گوید ایرانی ها عنوان کرده اند که این مسئله «بر هم زننده توافق است. آن ها اصلا این مسئله را نمی خواهند... اما ما به هیچ وجه از این مسئله کوتاه نمی آئیم.»

این مقام اروپایی همچنین می گوید که لغو تحریم های سازمان ملل بسیار بیشتر از یک یا دو سال زمان می برد. وی مانند همتایان آمریکایی خود، می گوید: «اگر داریم در مورد این صحبت می کنیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کند که برنامه هسته ای ایرانی ها بی نقص است، فکر می کنم هر طور حساب کنیم، چند سالی زمان می برد.»

به نوشته وال استریت ژورنال، با این حال در برخی موارد نیز اختلافات کاهش یافته است، از جمله اینکه تقریبا این توافق وجود دارد که تعلیق بخش اعظم تحریم هایی که به صورت یکجانبه از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا وضع شده، باید اگر نه طی چند هفته، دستکم ظرف چند ماه پس از توافق، آغاز شود.

با این حال، آنطور که وال استریت ژورنال نوشته، آمریکا و کشورهای غربی تحریم های شورای امنیت را ستون فقرات تلاش هایشان علیه ایران می دانند و می گویند حذف این تحریم ها می تواند موجب شود تا دیگر تحریم های وضع شده نیز تضعیف شوند.

یک مقام اروپایی می گوید ایرانی ها «از تحریم های (مربوط به) اشاعه هسته ای متنفر هستند. ما خیلی منطقی هستیم. می گوئیم تنها وقتی آن ها را برمی داریم که آژانس راضی شود.»

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه های اخیر گفته است که روند حل پرونده هسته ای ایران یک «روند نامحدود» نبوده و می توان آن را در یک «زمان معقول» حل و فصل کرد.

منابع غربی می گویند این «زمان معقول» که آمانو از آن صحبت می کند، بیش از یک یا دو سال زمان می برد و در این مدت هم 1+5 حاضر به لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران نخواهد بود.

این در حالی است که در ماه های اخیر اسنادی منتشر شده که صحت اظهارات ایران در مورد مجعول بودن اسناد آژانس ادعایی را تائید می کند. از جمله این اسناد، مدارکی است که طی دادگاه مربوط به لو رفتن عملیات مرلین منتشر شد. در این عملیات سازمان سیا قصد داشته است تا اسناد ساختگی مربوط به تولید تسلیحات هسته ای را در برنامه ایران جاگذاری کند، اما ایرانی ها هرگز این اسناد را نپذیرفته و این عملیات شکست خورده است. 

کلید واژه ها: وال استریت ژورنال تحریم های سازمان ملل


نظر شما :