جب بر سر دوراهی سیاست خارجی پدر و برادر

سایه ای که جنگ عراق بر کمپین انتخاباتی جب بوش انداخته است

نویسنده خبر: پل پیلار
پل پیلار در یادداشتی می نویسد: در رابطه با جنگ عراق، نه تنها جب بوش باید به این سوال پاسخ دهد، بلکه هیلاری کلینتون هم که در سال 2002 به لایحه حمله به عراق رای مثبت داده باید در این رابطه اظهار نظر کند.
سایه ای که جنگ عراق بر کمپین انتخاباتی جب بوش انداخته است

دیپلماسی ایرانی: سخنرانی جب بوش در زمینه سیاست خارجی در شورای روابط خارجی شیکاگو چندان مورد توجه قرار نگرفت و چرایی آن چندان دشوار نیست. بوش تلاش می کند تا از دولت اوباما انتقاد کند، البته بیشترین انتقاد وی از سیاست های مربوط به خاورمیانه مشکل ساز است، اما شنوندگان سخنرانی وی به سختی می توانستند تشخیص دهند که وجه تمایز سخنرانی وی چیست.

این عدم اطمینان خودش را در قسمت پرسش و پاسخ نشان داد و آن زمانی بود که بحث درباره جنگ عراق به وجود آمد. در این رابطه مسائلی همچون علاقه به برادر هم دخیل است و نباید انتظار داشت که وی به طور مستقیم و به صراحت بزرگترین اقدام دوره ریاست جمهوری برادرش را زیر سوال ببرد. اما درباره ریاست جمهوری پدرش چطور؟ آیا جب بوش در سخنرانی اش به این مسئله هم ابراز علاقه کرد؟ جورج دبلیو بوش جنگ عراق را به عنوان انکار حمله جورج اچ دبلیو بوش (پدر) و مشاورانش در حمله به عراق در سال 1991 که منجر به تغییر رژیم نشد، راه انداخت. البته تحولات بعدی نشان داد که تصمیمی که در سال 1991 گرفته شد، عاقلانه بوده است.

به طور کلی سیاست خارجی بوش پدر (شامل مدیریت ماهرانه ایالات متحده در پایان جنگ سرد) موفقیت آمیز تر از سیاست خارجی بوش پسر بود. به نظر می رسد علاقه خانوادگی در تصمیم سازی مربوط به سیاست خارجی در این زمینه دخیل باشند و جب بوش علاقه دارد تا بیشتر با نام پدرش شناخته شود تا برادرش.

اذعان جزئی جب بوش به این که برخی از اقدامات در ارتباط با جنگ عراق اشتباه بوده است، حس خوبی منعکس نمی کند و تنها به رواج برخی تصورات غلط کمک می کند. این جمله بوش که گفته «اشتباهاتی در عراق صورت گرفته است» همانند صدای فرد منفعلی است که می داند فاجعه ای در حال رخ دادن است اما برای جلوگیری از وقوع آن هیچ کاری انجام نمی دهد.

البته بوش در توجیه این اشتباه می گوید که دلیل آن گزارش های اطلاعاتی غلط درباره سلاح های کشتار جمعی بوده است. اما این فریب افکار عمومی برای حمایت از جنگ بوده است و دلیل اصلی آن نئو محافظه کاران بوده اند. اگر بوش هیچ گونه شکی درباره این که از پل ولفوویتز یکی از حامیان پرشور جنگ بخواهد در اظهار نظرها و مصاحبه هایش درباره جنگ عراق، تأمل کند، نداشت، اینک جب بوش، ولفوویتز را در لیست مشاوران سیاست خارجی اش قرار داده است.

بوش می گوید یکی از اشتباهاتی که در عراق انجام شد «عدم ایجاد فضایی امنیتی برای دوران پس از سقوط صدام بود» در پاسخ به مروجین عزیز جنگ باید گفت که اشتباه اول آغاز جنگ بوده است و نکته ی دوم این که با وجود این همه تلاش و هزینه های زیاد چگونه نتوانسته اید یک محیط امنیتی به وجود بیاورید. برای قضاوت در این رابطه باید به نظرات اریک شینسکی، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش اشاره کرد که از دولت بوش اخراج شد.

جب بوش اقدام برادرش در افزایش مجدد شمار نیروها در عراق در سال 2007 را مورد تحسین قرار داده و گفته بود «این عمل یکی از قهرمانانه ترین شجاعت های سیاسی است که یک رئیس جمهور انجام داده است.» افزایش نیروها باعث شد که خشونت های داخلی در عراق تا حدی کاهش پیدا کند که زمانی که بوش دفترش را ترک می کرد بتواند ادعا کند که شعله های آتش در عراق پس از حمله آمریکا به این کشور افزایش نیافته است.

این درحالی است که جنگ داخلی در این کشور همچنان ادامه دارد و اوضاع سیاسی و وضعیت توافق میان جناح های سیاسی عراق و عملیات های گروه های افراطی همچنان ادامه دارد. علاوه بر این تشکیل داعش هم یکی از نتایج حمله آمریکا به عراق است.

جنگ عراق نه تنها بزرگترین اقدام دولت جورج دبلیو بوش، بلکه یکی از پرهزینه ترین اقدامات سیاست خارجی ایالات متحده در طول چند دهه اخیر است. رای دهندگان آمریکایی حق دارند که نظر کسی را که می خواهد به بلندپایه ترین سمت کشور دست یابد، در این رابطه جویا شوند. نه تنها جب بوش باید به این سوال پاسخ دهد، بلکه هیلاری کلینتون هم که در سال 2002 به لایحه حمله به عراق رای مثبت داده باید در این رابطه اظهار نظر کند.

منبع: نشنال اینترست/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: سه شنبه 5 اسفند 1393 / انتشار مجدد: یکشنبه 10 اسفند 1393

پل پیلار

نویسنده خبر

پل آر. پيلار استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (CIA) است كه 28 سال در اين نهاد خدمت كرده است. وي اكنون عضو ارشد ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جب بوش جنگ عراق پل پيلار انتخابات 2016


نظر شما :