تل‌آویو در جریان پیشرفت گفتگوها با ایران قرار نمی‌گیرد

نگرانی آمریکا از درز اطلاعات مذاکرات هسته‌ای

۲۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۰ کد : ۱۹۴۴۳۵۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
آمریکایی‌ها از این مسئله نگران هستند که بنیامین نتانیاهو از اطلاعات دریافتی برای منافع شخصی و سیاسی خود استفاده و برای تحت تاثیر قرار دادن گفتگوها تلاش کند.
نگرانی آمریکا از درز اطلاعات مذاکرات هسته‌ای

نویسنده: باراک دیوید

دیپلماسی ایرانی: در نتیجه تنش های اخیر بین آمریکا و اسرائیل، واشنگتن حجم، کیفیت و عمق اطلاعاتی را که با تل آویو در مورد پیشرفت گفتگوها با تهران بر سر برنامه هسته ای به اشتراک می گذاشت، کاهش داده است.

یک منبع آگاه اسرائیلی در گفتگو با روزنامه هاارتص اعلام کرد کاخ سفید ظاهرا به این نتیجه رسیده است که منافع آمریکا و اسرائیل در مسئله هسته ای ایران با یکدیگر مغایرت دارد. در حالی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پی تمایلات سیاسی شخصی همه تلاش خود را برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران به کار گرفته است، نتانیاهو در جهت عکس و برای جلوگیری از حصول توافق تلاش می کند.

یکی از دلایل اصلی تصمیم گیری کاخ سفید در مورد محدودسازی اطلاع رسانی به تل آویو در مورد گفتگوهای هسته ای، نگرانی از درز اطلاعات است. آمریکایی ها از این مسئله نگران هستند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از اطلاعات دریافتی برای منافع شخصی و سیاسی خود استفاده و برای تحت تاثیر قرار دادن گفتگوها تلاش کند.

آمریکایی ها در هفته های اخیر به این نتیجه رسیدند که نتانیاهو در تلاش برای خارج کردن گفتگوها از مسیر، از اطلاعات دریافتی از آمریکا در مورد مذاکرات استفاده کرده است؛ چرا که در نهایت رسانه های اسرائیلی به این اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا و آنها را منتشر کردند.

مقام ارشد اسرائیلی تصریح کرد آمریکایی ها همچنان با همتایان اسرائیلی خود دیدار می کنند و آنها را در جریان امور قرار می دهند، اما اطلاع رسانی در مورد روند پیشرفت مذاکرات «در مقیاس کوچکتری» نسبت به گذشته صورت می گیرد.

آمنون آبراموویچ خبرنگار کهنه کار اسرائیلی اولین کسی بود که در مورد وخامت روابط اسرائیل و آمریکا در مسئله هسته ای ایران، مطلبی منتشر کرد. طبق گزارش این خبرنگار که از کانال 2 (شبکه تلویزیونی اسرائیل) پخش شد، کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم گرفتند ارتباطات با اسرائیل را در زمینه گفتگوهای هسته ای به طور کلی قطع کنند و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا که ریاست گروه مذاکره کنندگان این کشور را برعهده دارد، اطلاع رسانی به همتای اسرائیلی خود را در مورد گفتگوهای هسته ای متوقف کرده است.

کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا خیلی سریع هر گونه تصمیم گیری برای خدشه دار کردن روابط آمریکا و اسرائیل را بر سر مسئله ایران رد، اما از هر گونه اشاره ای به میزان اطلاع رسانی خودداری کردند. آلیستر بسکی معاون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد ارتباطات رایس با یوسی کوهن همتای اسرائیلی وی در خصوص مسئله ایران همچون گذشته است و اواخر این هفته در واشنگتن با کوهن دیدار خواهد کرد. بسکی افزود فلیپ گوردن هماهنگ کننده امور خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس در دولت اوباما نیز روز دوشنبه در بیت المقدس با کوهن دیدار می کند.

به گفته یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا، رایزنی های این کشور با اسرائیل در خصوص ایران همچنان ادامه دارد. این مقام همچنین اعلام کرد وندی شرمن هفته گذشته در مونیخ با کوهن و با یووال اشتینیتز وزیر اطلاعات اسرائیل دیدار کرده است. این مقام همچنین از ادامه گفتگوهای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با نتانیاهو در مورد ایران خبر داد.

منابع آگاه در دفتر نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه اعلام کردند: «روابط راهبردی میان اسرائیل و آمریکا عمیق تر شده است و همگام با صمیمانه شدن روابط، یوسی کوهن مشاور امنیت ملی با سوزان رایس همتای خود در کاخ سفید و با وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدار خواهد کرد.»

محدودسازی اطلاع رسانی (در مورد ایران) در میانه افزایش تنش ها میان کاخ سفید و دفتر نخست وزیری اسرائیل صورت می گیرد و این در حالی است که تنش ها در پی برنامه نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، تشدید شده است. جان بینر رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه با اظهاراتش در مصاحبه با فاکس نیوز، آتش درگیری ها را شعله ورتر کرد. بینر در این مصاحبه گفت از ران درمر سفیر اسرائیل در واشنگتن خواسته است که کاخ سفید را در جریان ارتباطات برای هماهنگ سازی برنامه سخنرانی نتانیاهو در جلسه مشترک کنگره قرار ندهد تا بدین ترتیب از مداخله کاخ سفید در این برنامه ریزی جلوگیری کرده باشد.

بینر در گفتگو با شبکه فاکس نیوز تصریح کرد: «می خواستم مطمئن شوم که هیچ مداخله ای صورت نمی گیرد. دشمنی کاخ سفید با نتانیاهو از هیچ کسی پنهان نیست و من نمی خواستم که آنها با مداخله خود آنچه را که من یک فرصت عالی می دانم، بر هم زنند.»

اظهارات روز یکشنبه بینر با ادعاهای پیشین وی و کارمندانش در مورد اخطار به کاخ سفید در خصوص دعوت از نتانیاهو، مغایرت داشت. در واقعیت، بینر و کارمندانش تنها یک ساعت پیش از اینکه مسئله را به خبرگزاری ها اعلام کنند، کاخ سفید را از دعوت از نتانیاهو مطلع کرده بودند.

روون ریولین رئیس جمهور اسرائیل نیز روز یکشنبه به منتقدان از برنامه سخنرانی نتانیاهو در جلسه کنگره پیوست. ریولین گفت: «اگر لازم باشد که در مورد شرایط بین المللی مرتبط با خود و در مورد مخاطرات و تهدیدهای پیش رو سخنرانی کنیم، این سخنرانی می بایست به طور مستقیم، شفاف و به زبان عبری باشد و مخاطبان این سخنرانی اسرائیلی ها باشند.»

منبع: هاارتص / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای اسرائيل ایران و آمریکا


نظر شما :