واکنش نتانیاهو به انتقادات اردوغان

۲۵ دی ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۴۳۱۱۱ سرخط اخبار

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه سخنان انتقاد آمیز اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، را شرم آور دانست.

 
به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس جمهور ترکیه از حضور نتانیاهو در تظاهرات ضدافراط گرایی و ضدتروریستی روز یکشنبه در پاریس به شدت انتقاد کرده است.
 
نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه در حضور مسئولان بلندپایه آیپک، اصلی ترین لابی اسرائیل در آمریکا، که به اسرائیل سفر کرده اند، تاکید کرد: این اظهارات شرم آور باید توسط جامعه بین المللی محکوم شود چرا که جنگ بر ضد تروریسم تنها زمانی با موفقیت و پیروزی همراه خواهد شد که اصول اخلاقی روشنی آن را هدایت کند. 
 
بنیامین نتانیاهو و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به همراه حدود پنجاه تن از نخست وزیران ، روسای جمهور و مسئولان بلند پایه کشورهای مختلف جهان در تظاهرات گسترده ای که روز یکشنبه در واکنش به حملات خونین اخیر افراط گرایان به دفتر شارلی ابدو در پاریس و محکومیت افراط گرایی و تروریسم برگزار شد، شرکت کردند.
 
افراد مسلح ناشناس روز چهارشنبه به دفتر تحریریه هفته نامه
 
طنز شارلی ابدو در پاریس حمله کردند و دوازده نفر از جمله دو مامور پلیس را کشته و یازده نفر دیگر را نیز زخمی کردند. همچنین در ماجرای گروگانگیری در یک فروشگاه متعلق به یهودیان در پاریس، چهار مشتری یهودی این فروشگاه نیز کشته شدند.
 
رجب طیب اردوغان روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه محمود عباس تاکید کرد: برای من قابل درک نیست که چگونه نتانیاهو که خود با اجرای تروریسم دولتی دو هزار و پانصد نفر را در غزه به خاک و خون کشیده، به خود جرات شرکت در تظاهرات ضدافراط گرایی پاریس را داده است. 
 
نخست وزیر اسرائیل در واکنش به این سخنان انتقاد آمیز در بیانیه ای تاکید کرد: او ( اردوغان) گفته است که اسرائیل نباید در تظاهرات ضدافراط گرایی پاریس شرکت می کرد. وی برای توجیه حرفهای خود به اقداماتی که ما در دفاع از شهروندان خود در برابر هزاران راکت شلیک شده توسط تروریست های حماس از نوار غزه به شهرهای اسرائیل اتخاذ کردیم، اشاره می کند. 
 
رئیس جمهور اسلامخواه محافظه کار ترکیه که از سال دو هزار و سه بدون تقسیم قدرت زمام امور ترکیه را در دست دارد، چند وقت یک بار از رژیم اسرائیل انتقاد می کند. اردوغان ژوئیه گذشته انتقادهای خود را از رژیم اسرائیل به اوج رساند و گفت این رژیم در وحشیگری روی هیتلر را سفید کرده است.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس، نزدیک به دو هزار و دویست فلسطینی که اکثر آنان غیرنظامی بودند در تهاجم گسترده ارتش اسرائیل در ماههای ژوئیه و اوت گذشته به نوار غزه تحت کنترل حماس جان خود را از دست دادند. اسرائیل به بهانه پایان دادن به حملات موشکی و راکتی مبارزان فلسطینی از نوار غزه به این منطقه محصور فلسطینی حمله کرد. در این مناقشه بیش از هفتاد اسرائیلی نیز که اکثرشان نظامی بودند، کشته شدند.
 
روابط میان اسرائیل و ترکیه پس از حمله کماندوهای ارتش اسرائیل به یک کشتی کمکهای بشردوستانه در سال دو هزار و ده رو به تیرگی نهاد. یک سازمان غیردولتی ترکیه این کشتی را اجاره کرده بود و قصد داشت با کمک رساندن به ساکنان نوار غزه محاصره این منطقه پرجمعیت فلسطینی را بشکند اما کماندوهای اسرائیل به آن حمله کردند و ده تبعه ترک را کشتند.

کلید واژه ها: پاریس نوار غزه نتانیاهو


نظر شما :