کویت؛ پل عبور ایران به سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس

۰۳ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۹ کد : ۱۹۴۲۲۶۲ سرخط اخبار

یک پایگاه خبری-تحلیلی مصری از احتمال آغاز دوباره میانجی گیری کویت و مسقط برای حل اختلافات ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و در مقدمه آنها عربستان خبر داد.

به گزارش فارس، منابع آگاه در حوزه صنعت نفت کویت از گفت وگو و نشست هایی که از ماه های گذشته بین کویت و تهران با هدف احیای طرح صدور گاز ایران به کویت از طریق خطوط لوله های دریایی خلیج فارس برگزار شده، خبر دادند.

وبگاه خبری «البدیل» ضمن اشاره به این مطلب نوشت: همزمان با وساطت ها برای حل سیاسی مسئله سوریه، روابط ایران و خلیج (فارس) نیز در برهه اخیر و در سایه سخن از مقدمه چینی برای دیدارهایی دیپلماتیک میان ریاض و تهران، بهتر شده است.

قرارداد گاز میان کویت و تهران

البدیل در ادامه اعلام کرد که قرار شده است که خط لوله انتقال گاز از ایران به کویت از زیر آب های خلیج فارس کشیده شود و صدور گاز از ایران یکی از جایگزین های در دسترس برای وزارت نفت کویت با هدف تامین نیازهای گازی این کشور برای راه اندازی نیروگاه های برق است.

این کار پس از به بن بست رسیدن اقدامات برای انتقال خطوط از قطر به رغم تلاش ها برای متقاعد کردن کشورهای معترض صورت گرفت.

کویت و مسئله سوریه

بر اساس این گزارش، علی رغم اینکه کویت همیشه سعی کرده است خودش را از وارد کردن به یک جبهه در مسئله سوریه دور نگه دارد ولی روابط میان این کشور و سوریه در زمانی به حد صفر رسید. جز اینکه اخیرا تحولاتی دیپلماتیک در این موضوع دیده شد و تفاهماتی جدی میان طرف سوری و کویتی به وجود آمد.

کویت به سه دیپلماتیک سوری روادید داد تا مقدمات بازگشایی سفارت این کشور در کویت را انجام دهند و سفارت سوریه امروز چهارشنبه (3 دیماه) از بازگشایی این سفارت در هفته آینده خبر داد.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که این اقدام پس از سفر امیر کویت به ایران و دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری صورت گرفته است.

سفر امیر کویت به تهران

بری اولین بار پس از سال 1976، امیر کویت خردادماه امسال (1393) به تهران سفر کرد. حسن روحانی و شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، پس از گفت وگو با یکدیگر و بررسی روابط دو کشور و راهکارهای توسعه و تعمیق مناسبات ایران و کویت در مراسم امضای اسناد همکاری مشترک حضور یافتند.

در این مراسم شش سند همکاری در بخش های مختلف به امضای وزرا و مقام های عالی رتبه دو کشور رسید. موافقت نامه حمل و نقل هوایی، موافقت نامه همکاری های گمرکی، موافقت نامه امنیتی، یادداشت تفاهم همکاری های ورزشی، یادداشت تفاهم همکاری های گردشگری و یادداشت تفاهم همکاری های زیست محیطی، شش سندی بود که در این مراسم به امضای مقام های بلند پایه ایران و کویت رسید.

بازتاب این سفر

سفر شیخ صباح الاحمد، امیر کویت به تهران از چند روز قبل از آن، مورد توجه رسانه های مختلف منطقه ای قرار گرفت و مهم تلقی شد. کارشناسان منطقه ای نیز به این سفر توجه جدی داشته و آن را نقطه عطفی در روابط ایران و کویت ارزیابی نمودند.

وزیر امور خارجه ایران نیز سفر امیر کویت به تهران را آغازگر فصل جدیدی در توسعه روابط تجاری سیاسی و فرهنگی دو کشور دانست و حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه جمهوری این سفر را نقطه عطفی در روابط بین کویت و تهران توصیف کرد.

وی اعلام کرد: سفر امیر کویت به جمهوری اسلامی ایران فرصتی تاریخی برای توسعه روابط بین دو کشور و فعال سازی همکاری های مشترک بین دو کشور و مبادله دیدگاه ها و نظرها در خصوص مسائل مهم منطقه ای است.

در همین جهت روزنامه «الشرق» قطر، سفر امیر کویت به تهران را نقطه عطف مهمی در منطقه خواند. این روزنامه به سخنان سفرای دو کشور کویت و ایران اشاره کرده و آورده است: موضوع هایی همچون برقراری امنیت و ثبات منطقه و همکاری های تجاری و فرهنگی در این سفر مورد توجه قرار می گیرند.

روزنامه «الحیاة» نیز، با اشاره به سفر امیر کویت به تهران در گزارشی با این عنوان آورده است: امیر کویت امیدوار است تا همکاری ها تقویت شود و روحانی آماده گسترش روابط  با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) باشد.

این گزارش، سفر امیر کویت به ایران پس از انقلاب اسلامی را نخستین سفر وی برشمرد و از باز شدن «صفحه جدیدی» در روابط دو طرف خبر داد. دیدار امیر کویت با مقام معظم رهبری از دیگر موضوع های پرداخته شده در این گزارش است.

کویت؛ پلی برای عبور ایران به سمت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

پس از این سفر امیر کویت به تهران، عُمان و کویت دو کشوری بودند که بر پایان اختلافات تهران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تاکید داشتند .

«عبدالحمید دشتی» عضو مجلس کویت دو هفته پیش از احتمال آغاز دوباره میانجی گری دوباره کویت و عُمان برای پایان اختلافات عربستان و ایران خبر داد.

وی افزود نظر به روابط خود مسقط و پادشاه آن «سلطان قابوس» و از سوی دیگر نقش موثر کویت در بهبود روابط میان ایران و عربستان انتظار می رود این تلاش ها برای نزدیکی بیشتر میان ایران و سعودی بار دیگر آغاز شود.

کلید واژه ها: کویت امیر کویت


نظر شما :