منابع آگاه به ایلاف گفتند:

معلم با پیشنهاد تازه برای حل بحران در تهران

۱۸ آذر ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۴۱۷۰۵ اخبار اصلی خاورمیانه
بر اساس اطلاعاتی که به دست پایتخت‌های عربی و دیگر کشورهای جهان رسیده است تلاش‌های تازه‌ای برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه آغاز شده و معلم که هفته پیش در مسکو بوده قصد دارد در این رابطه با طرف‌های ایرانی نیز به مذاکره و گفت‌وگو بنشیند.
معلم با پیشنهاد  تازه برای حل بحران در تهران

دیپلماسی ایرانی: ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در حالی به تهران سفر کرده است و می خواهد در نشست " دنیای عاری از خشونت و افراطی گری" شرکت کند که صحبت هایی درباره ارائه پیشنهادهای جدید برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه زده می شود. گفته می شود وی که ساعاتی بعد از سفر ابراهیم جعفری، همتای عراقی اش وارد تهران شده است، قصد دارد این موضوع را با طرف های ایرانی در میان بگذارد به ویژه که درباره همین موضوع با روس ها در مسکو نیز مذاکرات مفصلی انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان های لیبرال مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، به گفته دیپلمات های ایرانی معلم قرار است در نشست تهران درباره چگونگی مبارزه با تروریسم سخنرانی کند.

نخستین کنفرانس بین المللی "دنیای عاری از خشونت و افراطی گری" روزهای سه شنبه و چهارشنبه با حضور وزرای امور خارجه ایران، عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان و مقام ها و نمایندگان 36 کشور دیگر جهان در تهران برگزار خواهد شد.

بر اساس اطلاعاتی که به دست پایتخت های عربی و دیگر کشورهای جهان رسیده است تلاش های تازه ای برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه آغاز شده و معلم که هفته پیش در مسکو بوده قصد دارد در این رابطه با طرف های ایرانی نیز به مذاکره و گفت وگو بنشیند.

سفر هفته پیش او به مسکو و دیدارش با مقام های ارشد روسی بسیار مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفت.

منابع دیپلماتیک گفتند که سفر معلم به روسیه با این هدف صورت گرفت که او بتواند حمایت روسیه را از سوریه برای اولویت دادن به مبارزه با تروریسم هم زمان با پیشبرد راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه جلب کند.

در مذاکرات معلم در مسکو، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که باید وضعیت مناسبی به وجود آید که در چارچوب آن دمشق و تمامی گروه های سیاسی مخالف سوریه بتوانند پشت میز مذاکره بنشینند در حالی که به موازات آن مبارزه با تروریسم ادامه یابد. لاوروف همچنین گفت: «روسیه تلاش گروه های افراطی برای تغییر حکومت و نظم در سوریه را محکوم می کند.»

لاوروف همچنین گفت که آن چه مسکو و دمشق را در کنار هم قرار می دهد خطر تروریسم است که عامل اصلی در کیفیت تحولات و دگرگونی های جاری در منطقه است. وی همچنین برگزاری کنفرانس بین المللی گسترده ای برای حل بحران سوریه در چارچوب کنفرانس ژنو و در امتداد آن را رد کرد اما تاکید کرد که مسکو با حکومت سوریه و مخالفان سوری به طور جداگانه تعامل خواهد کرد تا بتوانند به درک مشترکی برای مصالح کشور و مردمشان برسند.

در همین رابطه وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو و دمشق از طرح استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه مبنی بر پیشرفت تدریجی برای حل بحران سوریه و اعلام آتش بس در مناطق بی طرف حمایت می کنند. لاوروف همچنین به پیشنهاد آتش بس دی میستورا در شهر حلب برای آغاز عملیات آشتی محلی اشاره کرد و در این باره گفت: «من اطمینان دارم که موفقیت در این زمینه می تواند مانع از کشته شدن انسان های بی گناه بیشتر شود و هزاران نفر را به زندگی طبیعی شان باز می گرداند.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: وليد معلم سوريه ايران و سوريه روسيه و سوريه


نظر شما :