رویکرد رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا چیست؟

خط و نشان کشیدن جمهوری خواهان برای افزایش تحریم ها

۱۸ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۴۱۶۹۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
ما شانس تصویب یک لایحه واقعی را داریم و من فکر می کنم ما می توانیم جستجویی هوشمندانه انجام دهیم تا متوجه شویم بهترین راهی که کنگره می تواند برای فشار به ایران بیابد، چیست.
خط و نشان کشیدن جمهوری خواهان برای افزایش تحریم ها

دیپلماسی ایرانی: سناتور باب کورکر که ماه آینده به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا تعیین می شود، اعلام کرد که به آرامی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران بر سر برنامه هسته ای اش، اقدام خواهد کرد. این جمهوری خواه اهل تنسی می گوید هم حزبی هایش زمانی که اکثریت سنا را در دست گرفتند، باید با احتیاط عمل کنند. کورکر در مصاحبه ای که با چارلی رز از شبکه پی بی اس داشت، گفت: «شما باید ماهیت اوضاع را درک کنید و برای استفاده از این دوره باید گلوله های واقعی پرتاب کنید. منظورم این است که شما شانس تصویب یک لایحه واقعی را دارید و من فکر می کنم ما می توانیم جستجویی هوشمندانه انجام دهیم تا متوجه شویم بهترین راهی که کنگره می تواند برای فشار به ایران بیابد، چیست.»

سناتور رابرت منندز (دموکرات از نیوجرسی) رئیس فعلی و در حال خروج کمیته روابط خارجی سنا، تلاشی محوری برای افزایش فشار تحریم ها بر ایران به منظور مجبور شدن به انجام توافق با قدرت های جهانی داشته است. این مذاکرات ماه گذشته تا جولای تمدید شد و دولت اوباما هشدار داده است که هرگونه اقدام کنگره به منظور اعمال تحریم های جدید، منجر به تحریک تندروهای ایران، خطر شکست روند مذاکرات و به وجود آمدن شکافی بزرگ میان ایالات متحده و شرکایش در مذاکرات (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و روسیه) می شود.

هدف فعلی دستیابی به توافق چارچوب همکاری تا اواخر مارس و بعد از آن فرصتی سه ماهه برای کار بر روی جزئیات فنی است. سناتور کورکر می گوید: «ما در سال آینده سعی می کنیم فضای مذاکرات را درک کنیم و تصمیم بگیریم که کنگره چه نقشی می تواند ایفا کند.» منندز و سناتور مارک کرک (جمهوری خواه از ایلینوی) پیش نویس لایحه ای را آماده کردند که بر اساس آن اگر ایران با محدودیت های اعمال شده در توافق موقت یا توافق نهایی موافقت نکند، تحریم های جدید اعمال خواهند شد. توافق موقت فعالیت های هسته ای ایران را محدود کرد و زمان دستیابی ایران به سلاح هسته ای را طولانی تر کرد. در مقابل قسمتی از تحریم ها هم موقتاً لغو شد.

کورکر در این رابطه می گوید: «درک این که چرا این لایحه مشکل ساز بوده، دشوار است. هنر این لایحه این است که راهی مناسب را برای کنگره ترسیم می کند. به وضوح مشخص است که هیچ کس در کنگره نمی خواهد که مسئول شکست این گونه توافقی باشد.» به طور کلی کورکر از عملکرد دولت اوباما در زمینه سیاست خارجی بسیار مایوس است. وی می گوید «بدترین لحظه» زمانی بود که باراک اوباما از تهدید حمله نظامی به دولت سوریه به خاطر استفاده از سلاح های شیمیایی عقب نشینی کرد و در عوض با همکاری روسیه ذخایر شیمیایی سوریه را نابود کرد. کورکر معتقد است که این توافق منجر به تقویت بشار اسد و درسی برای پوتین شد.

کورکر همچنین با انتقاد از سبک جهان بینی جان کری می گوید: «او تلاش می کند خودش را وارد هر موضوعی کند و شما شاهد فردی هستید که در مدت زمان کوتاهی می خواهد تمام مشکلات جهان را حل کند. من فکر می کنم در بعضی از اوقات دیدگاه جان به جهان آن چیزی نیست که ما آروز داشتیم. من همچنین فکر می کنم وی بهتر می توانست به اولویت بندی موضوعات دست بزند. با این وجود من به تلاش های وی نمره «الف» می دهم.»

کورکر «ضعف در سیاست خارجی را ناشی از ضعف رئیس جمهور می داند و نقش اطرافیان وی را برای تصمیم سازی ها مورد انتقاد قرار می دهد. مهمترین مانع برای تصمیم گیری رئیس جمهور نیاز به بحث، بحث، بحث و بحث است. این گونه که من فهمیدم این بزرگترین دلیل است که مربوط به طبیعت خود رئیس جمهور است.»

منبع: بلومبرگ/ مترجم: حسین هوشمند   

کلید واژه ها: کورکر منندز تحریم های جدید سنا


نظر شما :