ظریف: ایران در کنار مردم عراق است

۱۷ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۹۴۱۶۸۹ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای ما مردم عراق از شیعه، سنی، کرد و عرب همه برادرانی هستند که در یک مبارزه مشترک علیه یک دشمن مشترک گام برمی دارند گفت: جمهوری اسلامی ایران به خطر خشونت و افراطی گری در عراق از روز اول پی برده بود و در کنار مردم عراق حضور داشت و تا آخر مبارزه برای مقابله با افراط و ترور در کنار مردم عراق از سنی، شیعه و کرد و عرب خواهیم بود.
 
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف شامگاه یکشنبه در نشست مشترک خبری با ابراهیم جعفری همتای عراقی خود اظهار داشت: ما خواهان روابط سالم، مشترک و برادرانه با کل منطقه هستیم و اعتقاد داریم که تهدیدات موجود در منطقه یک تهدیدات جمعی است.
 
وی اظهار داشت: بالاخره دوستان ما در منطقه به این نتیجه رسیدند که گروه های تکفیری و افراطی همه منطقه را تهدید می کنند و ما امیدواریم بر اساس این درک جدید عمل جدیدی را شکل دهند.
 
وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره عراق را به عنوان پلی برای صلح و امنیت و دوستی و برادری در منطقه می شناسد و بسیار خشنودیم که عراق توانست نقش خوبی در مقابله با تروریست ها ایفا کند.
 
ظریف افزود: امروز دنیا به این واقعیت پی برده است که اولین کشوری که به کمک مردم عراق در مبارزه با افراط و ترور شتافت و عملا به کمک مردم عراق رسید، جمهوری اسلامی ایران بود که با این تهدید مشترک برخورد کرد.
 
وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه گفت: باعث افتخار است که میزبان دوستی قدیمی هستم که نه تنها وزیر خارجه عراق بلکه از مهمترین و قوی ترین رجال سیاسی و از مبارزین آزادی عراق است و در وحدت جامعه این کشور نقش بی بدیلی دارد.
 
ظریف افزود: آقای جعفری چه در دوران نخست وزیری و چه در نقش کنونی به عنوان وزیر خارجه بسیار موثر بوده و یقین دارم این نقش باعث نزدیک شدن مردم عراق و منطقه خواهد بود.
 
وی ادامه داد: ایران و عراق دو کشور دوست و برادر و دارای مشترکات فراوان سیاسی، اعتقادی و تاریخی و همچنین دارای چالش ها و فرصت های مشترک در روابط دوجانبه و منطقه ای هستند.
 
وزیر امورخارجه با بیان اینکه روابط خوب و گسترده جمهوری اسلامی ایران با همه طوایف عراق بر کسی در دنیا پوشیده نیست، گفت: خوشحالیم که جامعه بین الملل به خطر تروریسم پی برده و یک اجماع بین المللی در حال شکل گیری است.
 
ظریف با بیان این که موفقیت های دولت و مردم عراق در مقابله با داعش جای خوشحالی دارد، اظهار کرد: دولت و مردم عراق می دانند که دولت و ملت ایران در کنار آنها و برای پیشرفت عراق ایستاده است.
 
وی به مباحث مطرح شده در دیدار خود با همتای عراقی اش اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در این دیدار زمینه های مختلف همکاری دوجانبه را بررسی کردیم.
 
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت: امروز نزدیک به یک میلیون زائر ایرانی برای حضور در مراسم اربیعن حسینی وارد عراق شده اند که من لازم می دانم از کمک دولت عراق و مردم این کشور که با مهیمان نوازی از این زائران پذیرایی کردند، سپاسگزاری کنم و امیدوارم که مراسم اربیعن به عنوان نماد وحدت به خوبی برگزار شود.
 
ظریف همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درک جدید از خطر داعش نشانه خاصی در همکاری های منطقه ای و بین المللی در آینده خواهد بود یا خیر؟ اظهار کرد: برخی فکر می کردند در کوتاه مدت داعش و حمایت از گروه های تکفیری برای آنان منافعی دارد اما امروز آن ها به این درک رسیده اند که نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه خطری استراتژیک است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
 
وی ادامه داد: باید منتظر باشیم این درک و تحول اثرش را در عملکرد دوستان ما در منطقه و کشورهای دیگر بگذارد و زمانی که این تاثیر گذاشته شود می توان با حرکت افراطی گری و داعش در منطقه به طور ریشه ای برخورد کرد.
 
وزیر امورخارجه گفت: زمینه های خوش بینی در این خصوص وجود دارد و آن توقف داعش در برخی مناطق و شکست های پیاپی این گروه افراطی را شاهدیم که با حضور فداکارانه مردم عراق از جمله اهل سنت، شیعیان و کردها صورت گرفته است.
 
ظریف افزود: حضور مرجعیت و حضور موثر دولت عراق آینده خوبی را نوید می دهد که امیدواریم در آینده بتوانیم با این جریان به روش های نظامی، فرهنگی و سیاسی برخورد کنیم.

کلید واژه ها: مردم عراق


نظر شما :