آمریکا می‌داند که ایران فناوری ساخت پهپاد را دارد

۲۸ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۹ کد : ۱۹۴۰۹۷۵ سرخط اخبار

پرواز پهپاد RQ170 ایرانی به همان اندازه به زمین نشاندن RQ170 آمریکایی خبر ساز شد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه مراسم بزرگداشت شهید تهرانی مقدم به خبرنگاران گفت که پهپاد RQ170 ایرانی به پرواز درآمده است. پس از آن فیلم پرواز این پهپاد نیز به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه در زمینه ساخت RQ 170 ایرانی طراحی معکوس صورت گرفت اظهار کرد که طراحی معکوس با مهندسی معکوس تفاوت دارد به این معنا که در ساخت RQ 170 ایرانی با استفاده از برخی زیرمجموعه ها و ایده های اصلی هواپیمای آمریکایی، ایده های بومی نیز در فرایند تولید RQ 170 ایرانی بکار گرفته شد.

وی با تشریح مختصات و قابلیت های پهپاد RQ 170 ایرانی عنوان کرد: هواپیماها از بدنه، بال عمودی و بال افقی و بال اصلی تشکیل شده اند ولی در این نوع هواپیما همه این چهار جزء در بال خلاصه شده اند و این به کاهش وزن کمک می کند و با کاهش سرعت واماندگی و مصرف سوخت، مداومت پرواز را افزایش داده و کمک می کند این هواپیما ماموریت های خود را نسبت به هواپیماهای هم اندازه خود و یا در مقایسه با هواپیما های سنتی که بال افقی، عمودی و دمی دارند بهتر اجرا کند.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در تبیین نوع کاربری و مأموریت های پهپاد RQ 170 ایرانی بیان داشت: اولین نمونه های ساخته شده این هواپیما رزمی است و با توجه به نوع موتور جت، موتور پیستونی، در اندازه های مختلف در بخش های مراقبت، شناسایی و رزمی و انواع و اقسام مأموریت های مرتبط مورد بهره برداری قرار می گیرد، البته این امکان توسط متخصصین فراهم شده تا نمونه های دیگر این هواپیما نیز ساخته شود.

اما سرهنگ «استیو وارن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به اضهارات سردار حاجی زاده، گفت: «بدل بهترین واژه ای است که می توان به کار برد. امکان ندارد که این پهپاد با فناوری آمریکا انطباق داشته باشد.

با این وجود شبکه خبری روسی راشاتودی در گزارش خود به نقل از کاوه افراسیابی نویسنده و کارشناس سیاسی نوشت که آمریکا باید این حقیقت تلخ که ایران توانسته یک پهپاد رادارگریز بسازد را بپذیرد. آمریکا باید بپذیرد که ایران یک قدرت در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین محسوب می شود و نباید آن را دست کم بگیرد.

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست نیز در این باره نوشت: فیلم ویدئویی منتشر شده از سوی ایران نشان می دهد مهندسی معکوس هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 آمریکا احتمالا موفقیت آمیز بوده است.

کریستین ساینس مانیتور نیز افزود: پهپادی که در این فیلم بر فراز ابرها در حال پرواز است شباهت بسیار زیادی به هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی دارد که سه سال پیش در خاک ایران فرو نشانده شد.

سردارحسین علایی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسنا درباره توانمندی فنی ایران برای ساخت پهپاد اظهار کرد که آمریکا می داند که ایران فناوری ساخت پهپاد را دارد.

متن اظهارات سردار علایی به شرح زیر است:

ایران از زمان جنگ ساخت پهپادها را آغاز کرد. در یک دوره ای از جنگ عراق به برتری هوایی دست یافت و امکان استفاده از هواپیماهای RF-4 برای ما خیلی کم شد پس ما به دنبال استفاده از پهپاد بودیم و در اواخر جنگ از پهپاد های صنایع تولید ایران استفاده می کردیم . پس از پایان جنگ ساخت پهپاد یکی از برنامه های جمهوری اسلامی ایران بود و حداقل دو صنعت مجزا برای ساخت پهپادها ایجاد شد. من زمانی رئیس سازمان صنایع هوایی بودم در آن دوره تعداد زیادی از انواع پهپادها با فناوری ایرانی ساخته شد. بنابراین ایران سابقه ساخت پهپاد را از زمان جنگ دارد. در واقع بیش از دو دهه است که ایران پهپاد می سازد. اما فناوری پهپادها مثل همه محصولات صنعتی درجات مختلفی دارند. آمریکا و اسرائیل در این صنعت پیشرفت زیادی کرده و تقریبا محصولات درجه اول را می سازند. حتی پهپادهای روسیه به پیشرفتی پهپادهای آمریکایی نیست.

ما برای ساخت پهپادها به نمونه نیاز داریم. در دوره جنگ هم ما پهپادها را از نمونه های آمریکایی که در اختیار داشتیم می ساختیم. در حال حاضر نیز به دنبال پهپادهای پیشرفته هستیم که خداوند عنایت کرد و پهپادی را که برای کسب اطلاعات به فضای ایران وارد شده بود به دست نیروهای مسلح کشورمان افتاد و فرصت مناسبی را ایجاد کرد تا پهپاد را مهندسی معکوس کرده و بسازیم.

ساخت این هواپیمای بدون سرنشین در ایران به دلیل اینکه فناوری آن از قبل در اختیار ما بوده امکان پذیر است اما این پهپاد ساخته شده الزاما همانند پهپاد آمریکایی نیست. زیرا در آمریکا خط تولید این هواپیما وجود دارد اما در ایران این هواپیما نمونه سازی شده و اگر نیاز باشد خط تولید آن ایجاد می شود بنابراین ممکن است تفاوت هایی بین این دو هواپیما وجود داشته باشد. حتی ممکن است ایران از فناوری های جدیدی برای ساخت این هواپیما استفاده کرده باشد.خود آمریکایی ها می دانند توانمندی فناوری ایران برای ساخت پهپاد ایجاد شده و رو به توسعه است . ایران اکنون موفق شده با استفاده از مدل آمریکایی این هواپیما را بسازد.

اکنون تکنولوژی هایی که در صنعت هوایی به کار می رود این امکان را می دهد که بدنه پهپادها سبک تر ساخته شود به همین دلیل از کامپوزیت بسیار پیشرفته برای ساخت پهپاد استفاده می شود تا وزن هواپیما را کاهش دهد و هواپیما بتواند مسافت بیشتری را طی کند.

در واقع مفهوم ساخت این پهپاد این است که فناوری هایی که آمریکا در اختیار دارد به صورت انحصاری تلقی نمی شود و کشورهایی مثل ایران که با شدت به دنبال استفاده از فناوری های جدید است، از این فناوری ها استفاده می کنند.

همانطور که از طریق اینترنت اطلاعات زیادی در اختیار همه قرار می گیرد، اطلاعات صنعت هوایی نیز در اختیار همگان قرار می گیرد. ایران اکنون قادر است تجهیزات نظامی مورد نیاز خود را بسازد. در این بخش بحث تولید اقتصادی مطرح نیست بلکه نفس تولید اهمیت دارد. ممکن است ساخت برخی از محصولات نظامی به صرفه اقتصادی نباشد اما اگر این فناوری ها در اختیار نباشد می تواند اینها را در داخل کشور ساخت.

کلید واژه ها: پهپاد ساخت پهپاد rq 170


( ۱ )

نظر شما :