روحانی: تحریم، سلاح زنگ‌زده و بی‌حاصلی است

۲۲ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۰ کد : ۱۹۴۰۷۶۲ سرخط اخبار

روسای جمهور ایران و آذربایجان بر ایجاد شتاب و تحرک روزافزون در روابط دو کشور تأکید کردند.

 

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از امضای اسناد و یادداشت تفاهم های همکاری بین تهران و باکو در نشست مشترک خبری با بیان اینکه روابط دو ملت ایران و آذربایجان شایسته تحرک بیشتری است، اظهار داشت: مردم ایران و جمهوری آذربایجان یک روح واحد در دو جسم و کالبد هستند و از فرهنگ، اعتقادات، دین و مذهب و تاریخ مشترکی برخوردار هستند، لذا پایه اصلی برای توسعه روابط بین دو ملت کاملاً فراهم است و باید از این پایگاه مستحکم به نفع منافع دو ملت بهره برداری کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه بدون تردید ارتباط نزدیک بین دو دولت منفعت بالاتر دو ملت و دو کشور را به ارمغان خواهد آورد، اظهارداشت: اقتصاد دو کشور می تواند مکمل و در کنار هم قرار بگیرد، لذا باید کاری کنیم که تجار و سرمایه گذاران دو کشور هر چه بیشتر به هم نزدیک تر شوند.

روحانی افزود: ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه انرژی، تجارت، ارتباطات، علم و فناوری و در بخش فرهنگی ظرفیت های فراوانی برای همکاری دارند و امروز اراده جدی در دو دولت برای فعال کردن این ظرفیت ها و ایجاد روابط نزدیک تر بین دو کشور وجود دارد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در جایگاه جغرافیایی خود می توانند به عنوان پل ارتباطی یکدیگر تعریف شده و مکمل کریدوری از دریای عمان و خلیج فارس تا دریای سیاه باشند.

وی در ادامه استفاده از ظرفیت های دریاچه خزر و صیانت از آن را مورد تأکید قرارداد و گفت: خزر دریاچه صلح و دوستی و توسعه ملت هایی است که در طول قرن ها در کنار آن با هم زندگی کرده اند و امروز باید از ظرفیت های آن به نفع منافع ملت های خود استفاده کنیم.

رئیس جمهور با تأکید بر گسترش روابط توریستی بین دو کشور گفت: روابط توریستی را به نفع اقتصاد، فرهنگ، امنیت و ثبات همدیگر تلقی کرده و از گسترش روابط دو کشور در این زمینه حمایت می کنیم.

روحانی با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه امنیت و ثبات منطقه به دنبال مشارکت و همکاری با یکدیگر هستند، اظهار داشت: ایران خواستار و حامی صلح، ثبات و دوستی در منطقه است و در این راستا هر نوع کمکی که لازم باشد را انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز مصیبت های بزرگی دامنگیر منطقه شده است،گفت: افراطی گری و تروریسم، معضلات بزرگ منطقه هستند که باید با آن مقابله کرده و آن را کنار زد و ما خواهان حاکم شدن اعتدال و صلح و دوستی در منطقه هستیم.

وی تصریح کرد: ایران و جمهوری آذربایجان به دنبال روابط نزدیک و صمیمی با یکدیگر بوده و به صراحت اعلام می کنیم که اجازه نخواهیم داد، کشور ثالثی بخواهد مشکلی در روابط دو ملت ایجاد کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایران مسیر دوستی صلح، همزیستی، برادری و اتحاد را در رابطه با کشورها و ملت های منطقه دنبال می کند.

روحانی در ادامه با قدردانی از حمایت های جمهوری آذربایجان در مجامع بین المللی از حقوق صلح آمیز هسته ای ایران گفت: ایران هم حامی حقوق جمهوری آذربایجان در مجامع بین المللی است.

وی گفت: معتقدیم همه کشورها در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی و ان پی تی باید از فناوری های صلح آمیز هسته ای استفاده کنند و نباید اجازه دهیم که برخی کشورها فناوری های نوین را در انحصار خود قرار دهند.

روحانی تصریح کرد: معتقدیم سلاح های زنگ زده ای مثل تحریم دیگر کارساز نیست و باید برای توسعه و برقراری صلح و ثبات در جهان دست به دست هم دهیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه رود ارس مرز دوستی بین دو کشور است، گفت: مرزی را که بخواهد بین دو ملت فاصله ایجاد کند، هرگز نمی پذیریم و رودخانه ارسی را قبول داریم که موجب شکوفایی دو کشور و دو ملت باشد.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه رابطه دوستی و برادرانه بین ایران و جمهوری آذربایجان برقرار است، اظهارداشت: در روابط ریشه دار دو کشور دوستی و برادری نهفته است و این اساس و پایه مهمی است که می تواند روابط دو کشور را تقویت کند.

وی گفت: جمهوری آذربایجان در تمامی مجامع بین المللی در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به اهتمام کشورش به گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران، گفت: روابط گسترده سیاسی و اقتصادی بین دو کشور می تواند موجب صلح و ثبات در منطقه شود.

الهام علی اف تصریح کرد: روابط دوستی ایران و جمهوری آذربایجان پایدار است و هیچ قدرتی نمی تواند روابط دوستانه ما را بهم بزند.

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان


نظر شما :