پیش‌بینی تنش در نشست اوپک

۲۱ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۴ کد : ۱۹۴۰۷۲۴ سرخط اخبار
نفت سه روز بیشتر تحمل صعود را نداشت. نفت آمریکا روز یکشنبه در حالی که تا نیمه های روز سعی در ورود به کانال 80 دلار را داشت، در پی انتشار اظهارات وزیر انرژی کویت مبنی بر اینکه کاهش سقف تولید اوپک دور از انتظار است، بهای نفت شروع به ریزش کرد و بیش از 2 دلار از ارزش خود را از دست داد.

روز گذشته نیز نفت قرمز پوش شروع به کار کرد. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت برنت با 60 سنت کاهش در هر بشکه نسبت به قیمت روز سه شنبه به زیر 82 دلار رسید و برای چندمین بار در کف چهار ساله قیمتی خود به فروش رسید؛ نفت خام آمریکا نیز با کاهش 40 سنتی در مرز 77 دلار در هر بشکه نوسان کرد.

درحالی که پیش از این اخبار مثبتی که نشان از تقویت سمت تقاضای بازار و کاهش عرضه نفت دارند منتشر شد، وجود برخی عوامل منفی در هر دو سمت بازار تداوم صعودی بودن نفت را مبهم کرده بود و دیروز این فضای مبهم در راستای کاهش قیمت نفت شفاف تر شد. روز گذشته خبر افزایش یک میلیون بشکه ای سطح موجودی آمریکا ظرف یک هفته، اظهارات مسوولان کویت، قطر و امارات و از طرفی افزایش ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مرجع، موجب کاهش قیمت نفت شد.

دیروز بلومبرگ طی گزارشی پیش بینی خود را از افزایش حجم موجودی آمریکا یک میلیون بشکه افزایش داد؛ این در حالی است که گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از سطح موجودی نفت این کشور امروز  منتشر می شود. اما مهم ترین عامل کاهش قیمت ها اظهارات اخیر سران برخی از اعضای اوپک بود که احتمال کاهش سقف تولید این سازمان را تضعیف کرد.

علاوه بر علی العمر، وزیر نفت کویت، تمیم بن حمد بن خلیف آل ثانی، امیر قطر نیز با اشاره به میزبانی این کشور در جام جهانی 2022، گفته است: ما بیش از نیمی از بودجه 60 میلیارد دلاری امسال خود را صرف پروژه های جدید کرده ایم اما از کاهش قیمت نفت نگرانی نداریم؛ چراکه اقتصاد ما قدرتمند و استوار است. سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز نظرات مشابهی را ارائه داد و گفت: ما مساله قیمت را چندان بزرگ نمی دانیم که بخواهیم درباره اش نگران شویم.

 تغییر استراتژی اوپک
به گفته تحلیلگران، مهم ترین مساله ای که در آینده ممکن است بهای نفت تحت تاثیر آن افزایشی شود، تصمیمات اوپک در نشست آتی این سازمان در 27 نوامبر است. درحالی که بسیاری از کارشناسان کاهش سقف تولید اوپک را گزینه منتفی شده ای نمی دانند؛ اما با توجه به اظهارات اخیر وزیر انرژی کویت و امارات و امیر قطر، وقوع این مساله دور از انتظار به نظر می رسد.

 همان طور که پیش از این نیز به کرات گفته شده، عربستان و دیگر اعضای اوپک بیشتر از آنکه نگران کاهش بهای نفت باشند، نگران از دست دادن بازارهای نفتی خود هستند، چراکه طی چند سال اخیر، با افزایش رشد تولید کشورهای غیر اوپکی سهم نفت اوپک از بازار کاهش داشته است، به طوری که بر اساس آمار اوپک، در دهه جاری سهم بازار اوپک به پایین ترین سطح طی 25 سال گذشته خواهد رسید.

 به اعتقاد کارشناسان حوزه انرژی، در صورتی که اوپک سقف تولید خود را کاهش دهد، بهای نفت افزایش پیدا کرده و طرح های توسعه نفت شیل همچنان توجیه اقتصادی داشته و این نوع نفت با سرعت بیشتری تولید می شود و چرخه کاهش سهم اوپک از بازار تکرار می شود. بنابراین گزینه کاهش سقف تولید اوپک دور کمرنگ تر از قبل شده است.

در واقع طی چند سال اخیر افزایش سطح تولید ذخایر شیل رشد چشمگیری داشته است به طوری که آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد تولید نفت آمریکا در سال گذشته با یک افزایش 14 درصدی به هشت میلیون و 970 هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح تولید این کشور طی 4 دهه گذشته بوده است.

حال به نظر می رسد اوپک با کاهش بهای نفت توجیه پذیری طرح توسعه ذخایر شیل را زیر سوال برده است به طوری که تعداد حفاری های شیل طی سه ماه اخیر کاهش قابل توجهی داشته است. اما برخی کارشناسان بر این باورند اوپک که پیش از این با کنترل نفت موجود در بازار قیمت نفت را کنترل می کرد حال با تغییر استراتژی از کنترل بازار به حفظ  بازار رسیده است.

به گزارش بلومبرگ، موسسه گلدمن ساکس در این خصوص معتقد است این مساله که آیا کاهش قیمت ها مانع توسعه نفت شیل آمریکا می شود یا نه بیانگر نظم جدیدی در نفت است که در آن اختیار قیمت گذاری به تولیدکنندگان نفت در تگزاس و داکوتای شمالی واگذار شده است.

جف کوری رئیس تحقیقات موسسه گلدمن ساکس در نیویورک می گوید: این گروه از نقش سنتی خود به عنوان یک تولید کننده بزرگ که روی قیمت ها از طریق افزایش یا کاهش تولید تاثیر می گذارد و بازار را متعادل می کند فاصله گرفته است. براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی چنین تغییری نقشی را که اوپک در دهه 1980 ایفا کرده است، متوقف می کند. مایک وینتنر، رئیس تحقیقات بازار نفت در نیویورک نیز نظری مشابه داشت و در این باره گفت: در چند دهه گذشته شاهد چنین شرایطی نبوده ایم. آیا اوپک قصد دارد نقش خود را در بازار نفت واگذار کند؟

کامرز بانک می گوید: تصمیم عربستان در اول اکتبر برای کاهش قیمت فروش نفت خود به مشتریان آسیایی نشان دهنده این است که بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان قصد دارد به جای تلاش برای افزایش قیمت ها سهم بازار خود را حفظ کند. این کشور بهای نفت خود را برای مشتریان آسیایی در ماه جاری افزایش و تخفیف های خود را برای مشتریان آمریکایی بیشتر کرد. عراق به عنوان دومین تولید کننده بزرگ اوپک نیز روز گذشته تغییرات مشابهی را در قیمت فروش نفت خود اعمال کرد.

 پیش بینی تنش در نشست اوپک
اما در حال حاضر اوپک بیش از 30 میلیون و 970 هزار بشکه در روز نفت تولید می کند، این یعنی برخی از اعضای این سازمان نزدیک به یک میلیون بشکه بیشتر از سهمیه تعیین شده در اوپک نفت تولید می کنند. عربستان که با کاهش تولید نفت ایران در پی تحریم های غرب و مشکلات داخلی لیبی با افزایش تولید خود تلاش در جبران کمبود نفت موجود در بازار را داشت حال با افزایش تولید لیبی و دیگر اعضا تولید خود را کاهش نداده است.

حال تحلیلگران بر این باورند که نشست آتی اوپک به صحنه درگیری بین برخی اعضای این سازمان و عربستان برای کاهش سقف تولید این کشور شود. کاهش قیمت نفت باعث وارد آمدن فشار مالی به برخی از اعضای اوپک شده است و اکوادور، ونزوئلا و لیبی خواستار اقدامی در جهت جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت شده اند.

در این بین به نظر می رسد مسوولان نفتی کشورمان که تاکنون به طور رسمی درباره افت قیمت نفت اظهار نگرانی نکرده اند در حال استفاده از دیپلماسی برای همراهی برخی دیگر از اعضای اوپک برای نشست آتی اوپک هستند. وزیر نفت ایران، بیژن زنگنه روز دو شنبه در دیداری که با امیر قطر داشت بسته پیشنهادی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را به وی عرضه کرد که توسعه همکاری های دو کشور به ویژه در زمینه انرژی و ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت مهم ترین محور نامه رئیس جمهوری ایران بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با آغاز مذاکرات رسمی و دیدارهای پشت درهای بسته وزیر نفت ایران با عراق و قطر به عنوان دو کشور عربی تاثیر گذار در اوپک، مذاکرات و مکاتبه هایی هم با وزرای نفت و انرژی اکوادور و ونزوئلا انجام شده است.

 نشست اوپک نشست سخت و پر تنشی خواهد بود. این را بسیاری از کارشناسان انرژی می گویند. اگر اوپک قصد کاهش سقف تولید را نداشته باشد که به نظر می رسد ندارد، اعضایی که از کاهش قیمت نفت ضربه بیشتری خورده اند با کشورهای ثروتمند این سازمان وارد تنش شده و به کاهش سقف تولید کشورهایی که بیشتر از سهمیه خود نفت تولید می کنند اصرار خواهند کرد. اما اینکه عربستان به عنوان یکی از کشورهایی که ناقض قوانین اوپک بوده است به این کاهش سقف تولید تن خواهد داد یا نه جای تردید دارد.

کلید واژه ها: اوپک کاهش قیمت نفت قطر کویت


نظر شما :