راه‌اندازی خط کشتیرانی مشترک 5 کشور خزر

۲۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۹۳۹۷۰۳ سرخط اخبار
مدل های مختلف خودروهای ساخت کمپانی بنز و سواری های تولیدشده در کمپانی روسی لادا به علاوه شاسی بلندهای کره ای و تاکسی های لندنی پشت چراغ قرمز خیابان مه زده و پاییزگرفته در این شهر ساحلی دریای خزر منتظر سبزشدن چراغ هستند. مانند بیشتر دیگر خیابان ها و چهارراه ها و اتوبان های اینجا، آن سوی خیابان تصویر مردی با قیافه ای جدی روی بیلبورد بزرگی دیده می شود که پرچم سه رنگی متشکل از آبی، قرمز و سبز با ماه وستاره ای در وسط پشت سرش است.

 خیابان های شهر به نسبت شهرهای ایران خلوت و کم جمعیت است... اما هرگوشه از شهر برج ها و ساختمان های نوساز و بلندمرتبه ای در حال بالارفتن است، روی تپه ای در آن سوی شهر هم تصویر سه برج بلندمرتبه شبیه شعله های آتش به چشم می آیند. اینجا باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است و تصویر روی بیلبورد متعلق به «حیدر علی اف»، رییس جمهور فقید این کشور و موسس این جمهوری پس از فروپاشی شوروی است.

«حیدر علی اف» از سال1993 تا زمان فوتش در سال2003میلادی رییس جمهور بلامنازع این کشور بود و از آن تاریخ به این سو پسرش «الهام علی اف»، سکان اداره کشور را به دست گرفته و قدرتمندترین مرد در جمهوری آذربایجان است. خودرویی که من و پنج خبرنگار ایرانی دیگر در آن نشسته ایم، یک«پاجیرو تویوتا»ی شاسی بلند سیاهرنگ با پلاک سفارت ایران است که به سمت ساختمان نهاد ریاست جمهوری این کشور در حرکت است. دلیل حضور ما در باکو دعوت سفارت ایران در قالب هیاتی رسانه ای برای بازدید از رسانه های مختلف جمهوری آذربایجان و گفت وگو با مقامات و مسوولان این کشور است.

دیدار امروز با «علی حسن اف»، رییس اداره سیاسی -اجتماعی ریاست جمهوری آذربایجان است. حسن اف معاون اطلاع رسانی و مسوول رسانه های دولتی اعم از خبرگزاری ها و رادیو و تلویزیون دولتی این کشور و از افراد نزدیک به الهام علی اف است.

دیدار با او در طبقه چهارم ساختمان 20طبقه نهاد ریاست جمهوری است؛ ساختمانی که از پنجره های اتاقش می شود تا دوردست های دریای خزر را دید، در خزر تصویر محوی از کشتی ها و تاسیسات بندری از میان ذرات معلق مه را می توان دید.

رییس اداره سیاسی -اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در ابتدای سخنان خود از اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی دوکشور می گوید و پس از آن از سفرهایی که به ایران داشت، با شوق حرف می زند. او در ادامه باردیگر با اشاره به فرهنگ، دین، تاریخ و آداب و رسوم مشترک بین ملت و دولت دوکشور اینگونه گفت: «ما دوکشور دوست و همسایه هستیم که از سه سال گذشته تاکنون روابطمان در زمینه های مختلف به ویژه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، روابط انسانی و... در حال گسترش بوده و چشم انداز روشنی دارد.»

 «حسن اف» همچنین در بخش دیگری از صحبت خود خواستار تشکیل اولین «انجمن دوستی خبرنگاران و روزنامه نگاران» دوکشور شد و گفت: «معتقدم روابط رسانه ای کشورهای اسلامی باید اول در ایران و جمهوری آذربایجان شکل بگیرد سپس در بین کشورهای اسلامی تشکیل شود بر همین اساس می توان در آینده، این انجمن را گسترش داد و به انجمن دوستی خبرنگاران همه کشورهای اسلامی و مسلمان نشین منطقه تبدیل کرد.»طبق گفته او هم اکنون تشکلی تحت همین عنوان در داخل جمهوری آذربایجان با عنوان «انجمن روزنامه نگاران ترک زبان و روس زبان» وجود دارد و کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان هم می توانند در این زمینه و با تعاملات مناسب دوطرفه پیشرو باشند تا بتوانیم در قالب این همکاری ها اخبار کشورهای خودمان را از طریق رسانه های خودمان منتقل کنیم و نیازمند رسانه های غربی که نوع نگاه و اهداف متفاوتی دارند، نباشیم.

 حسن اف تاکید کرد: «ایجاد «انجمن خبرنگاران کشورهای اسلامی» و به ویژه انجمن دوستی خبرنگاران را من در داخل جمهوری آذربایجان برعهده می گیرم و در ایران نیز انتظار دارم نهادهای مربوطه اقدام کنند تا به اشتراکات لازم برسیم.»

این مقام دولتی در جمهوری آذربایجان در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوال «شرق» در رابطه با روابط گردشگری میان دوکشور نیز گفت: «هم اکنون روزانه هزاران آذری به دلایل تجاری، گردشگری، پزشکی و... به ایران سفر می کنند تا نیازهای خودشان را برطرف کنند. از آن سو بین 12تا 15هزارتاجر ایرانی نیز در کشور آذربایجان فعالیت می کنند که این مبادلات انسانی و اقتصادی در توسعه و تعمیق روابط دوکشور بسیار تاثیرگذار است.»

«حسن اف» به حضور «گردشگران سلامت» این کشور در ایران اشاره کرد و گفت: «این سفرها، دو جنبه منفی و مثبت دارد؛ اول اینکه باعث رونق اقتصادی کشور ایران می شود، اما از سوی دیگر کسانی که بدخواه توسعه روابط دوکشور هستند، ادعا می کنند که چون دولت آذربایجان ناتوان است اینها برای درمان به ایران می روند.»

وی همچنین به حضور متخصصان و سرمایه گذاران ایرانی در باکو اشاره کرد و افزود: «امروزه کارگردانان ایرانی ساخت سریال ها و برنامه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان را برعهده گرفته اند چون واقعا در این زمینه ها ایرانیان متخصص هستند و ما به این تخصص آنها نیاز فراوان داریم. علاوه بر این براساس آمارهای غیررسمی ای که به دست من رسیده است از ابتدای تشکیل جمهوری آذربایجان تاکنون بیشتر از شش هزارنفر از اتباع دوکشور با همدیگر ازدواج کرده اند که همین مساله هم نشان دهنده عمق و نزدیکی روابط مردم دوکشور است.»

رییس اداره سیاسی اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوال دیگر «شرق» در رابطه با راه اندازی خط کشتی میان دوکشور نیز گفت: «روابط انسانی؛ مهم ترین فاکتور در روابط دو دولت است، تصور کنید اگر این مبادلات و تردد انسانی نباشد روابط هرچقدر گرم هم باشد فایده ای نداشته و توسعه بسترها نیز بی فایده خواهد بود. بر همین اساس ما باید ابتدا به فکر توسعه این بخش از روابط باشیم تا نیازهایی مثل برقراری خط کشتیرانی ایجاد شود، اما این را بگویم که در نشست اخیر سران پنج کشور همسایه دریای خزر یکی از بحث هایی که مطرح شد و قرار است عملیاتی شود موضوع راه اندازی خط کشتیرانی میان پنج کشور است که امیدواریم در آینده فعال شود.»

وی با بیان اینکه «به عنوان یک شیعه بدون در نظر گرفتن نظام دوکشور طرفدار تعمیق روابط طرفین هستم»، اضافه کرد: با اینکه دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان نظام متفاوتی دارند و با اینکه ما یک کشور لاییک و شما یک کشور اسلامی و دینی هستید، اما در کل هر دو کشور مسلمان هستند و این برای ما به لحاظ انسانی و اجتماعی تفاوتی ندارد. حسن اف با اعتقاد براینکه عواملی که ما را به هم پیوند می زند بیشتر از عواملی است که ما را از هم دور می کند، ادامه داد: کافی است دوکشور تعمیق این روابط و تداوم مناسبات را بخواهند، ما براین تاکید داریم که جداکردن این دو ملت و تفاهمات بین آنها غیرممکن است. معاون اطلاع رسانی ریاست جمهوری آذربایجان بد و خشن نشان دادن دو کشور از سوی رسانه های دو طرف را کار نادرست و خلاف توسعه روابط دانست و افزود: اگر رسانه ها نکات خوب و زیبا و مورد علاقه دو کشور را نشان دهند بی شک روابط بهتر خواهد شد.

فعلا نمی توانیم ویزا را برداریم
وی درخصوص لغو روادید از سوی دولت آذربایجان نیز به «شرق» گفت: «واقعیت این است که جمهوری آذربایجان در شرایط کنونی در وضعیت جنگ با کشور ارمنستان است و به همین دلیل برای اتباع هیچ کشور خارجی اجازه ورود بدون ویزا را نمی دهیم، چون مشغول جنگ هستیم، حتی کشور ترکیه که متحد استراتژیک و نزدیک ماست هم اصرار می کند که ویزا را برای اتباع آن برداریم، اما ما اعلام کردیم که اگر این کار را برای شما بکنیم باید برای ایران نیز اعمال شود.» «حسن اف» با بیان اینکه«لغو ویزا فعلا برای دولت آذربایجان امکان پذیر نیست»، متذکر شد: «اما بعدا پس از مدتی در این خصوص می توانیم تصمیماتی اخذ و اقداماتی انجام دهیم.»

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان خزر


نظر شما :