آغاز همکاری‌های جدید نفتی ایران- آذربایجان

۲۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۵:۲۶ کد : ۱۹۵۱۸۵۳ سرخط اخبار
دور جدید همکاری های نفتی شرکت ملی نفت ایران و شرکت سوکار جمهوری آذربایجان به منظور توسعه و اکتشاف میادین جدید نفت و گاز در دریای خزر آغاز شد.
 
به گزارش خبرنگار مهر، دور جدید همکاری های نفتی شرکت ملی نفت ایران و شرکت سوکار جمهوری آذربایجان به منظور توسعه و اکتشاف میادین جدید نفت و گاز در دریای خزر کلید خورد.
 
بر این اساس هیات نفتی از شرکت نفت خزر وابسته به شرکت ملی نفت ایران با مدیران و کارشناسان شرکت نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) در باکو دیدار و گفتگو کرده اند.
 
خوشبخت یوسف زاده معاون اول شرکت سوکار جمهوری آذربایجان با استقبال از بازدید کارشناسان و مدیران شرکت نفت خزر ایران از شرکت سوکار، گفت: در شرایط فعلی ظرفیت های زیادی برای گسترش همکاری جمهوری آذربایجان و ایران در بخش انرژی وجود دارد که می تواند به توسعه اقتصادی دو کشور کمک شایانی کند.
 
این مقام نفتی جمهوری آذربایجان با اشاره به این که فرصت مناسب برای همکاری در حوزه اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز ایجاد شده است، تصریح کرد: باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شود، بر ضرورت و اهمیت تداوم مذاکرات دو کشور در این زمینه تاکید کرد.
 
در همین حال یوسف اعتمادی، مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر ایران در تشریح جزئیات گفتگو با مقامات شرکت سوکار، گفت:  بررسی مسائل اجرایی مربوط به فعالیت های اکتشافی و توسعه میادین نفت و گاز در دریای خزر و بخش خشکی، چشم انداز همکاری های نفتی بین ایران و جمهوری آذربایجان با توجه به حضور فعال هر دوکشور در دریای خزر مورد تبادل نظر قرار گرفت.
 
این مقام مسئول استفاده مشترک از نرم افزارهای پیشرفته رایج در صنعت نفت و گاز، انجام مطالعات مشترک داده های لرزه ای منطقه ای را از فرصت های پیش روی جهت همکاری متخصصان صنعت نفت و گاز ایران و جمهوری آذربایجان اعلام کرد.
 
تاریخچه کشف نفت توسط ایران در دریای خزر
 
به گزارش مهر، آذر ماه سال ۹۰ با گذشت یک دهه از آغاز ساخت فعالیت های اکتشافی ایران و ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر، ایران در آبهای عمیق دریای خزر یک مخزن "با ذخیره ۵۰ تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی" کشف کرد.
 
میدان سردار جنگل که در مرحله اول لایه گازی آن کشف شد، اردیبهشت ۱۳۹۱ شاهد فوران نفت بود؛ البته ذخیره درجا و حجم نفت موجود در این میدان هنوز مشخص نشده است.
 
با این وجود بر اساس مطالعات نظری و برآورد تقریبی، پیش بینی می شود که حدود ۵۰ تریلیون فوت مکعب گاز و ۷ میلیارد بشکه نفت در میدان سردار جنگل وجود داشته باشد.
 
علی اصولی مدیرعامل شرکت نفت خزر پیشتر با بیان اینکه پس از کشف گاز در میدان سردار جنگل مطلعات جدید اکتشافی از وجود ذخایر نفت خام در این میدان دریایی حکایت دارد، گفته بود: در حال حاضر تست چاه های برای تعیین حجم ذخایر و اندازه میدان هیدروکربوری در حال انجام است و به|زودی جزئیات کشف نفت در خزر توسط وزیر نفت اعلام می شود.
 
مسئولان شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده اند: میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی در آب های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.
 
شرکت ملی نفت ایران برای کشف این ذخیره جدید هیدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی در آبهای عمیق دریای خزر حفاری کرده است که در نهایت هشتمین چاه اکتشافی در این حوزه دریایی به کشف یک میدان عظیم گازی ختم شده است.
 
در همین حال شرکت نفت و گاز خزر آذر ماه ۱۳۹۳ با انتشار گزارشی با تشریح جزئیات تازه از اکتشافات نفتی در دریای خزر، اعلام کرد: حفاری دومین حلقه چاه اکتشافی و توصیفی در خزر در عمق ۳۵۰۰ متری به پایان رسید.
 
در حال حاضر میزان ذخایر گاز طبیعی کشف شده در بلوک ۶ اکتشافی در دریای خزر به طور کامل نهایی نشده است اما مطالعات اولیه نشان می دهد که این میدان گاز طبیعی علاوه بر ذخایر گاز و میعانات گازی دارای ذخایر قابل توجه نفت خام است.
 
در این بلوک اکتشافی حدود 8 تا 10 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعالیت|های اکتشافی در مورد حجم دقیق ذخایر نفت این بلوک در شرایط فعلی نمی توان اظهار نظر کارشناسی انجام داد.

کلید واژه ها: خزر جمهوری آذربایجان شرکت نفت سوکار شرکت سوکار شرکت نفت خزر نفت خزر شرکت ملی نفت ایران شرکت ملی نفت


( ۱ )

نظر شما :