با سقوط یک به یک شهرهای استان الانبار

زنگ خطر در بغداد به صدا در آمد

۲۳ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۹۳۹۵۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع خبری گزارش دادند که عناصر داعش پایگاه نظامی هیت را به کنترل خود در آوردند و تلاش دارند به پایگاه «عین الاسد» که یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی عراق است، یورش ببرند.
زنگ خطر در بغداد به صدا در آمد

دیپلماسی ایرانی - علی موسوی خلخالی: در حالی که افکار عمومی سرگرم بحران کوبانی و مقاومت آن در برابر داعش شده، این شبکه تروریستی در عراق پیشرفت هایی کرده است. به ویژه در استان الانبار، بزرگترین استان عراق که هر آن احتمال سقوط آن می رود. منابع خبری گزارش می دهند که داعش دائما شایع می کند که خود را برای یک عملیات بزرگ آماده می کند که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران منظور آن حمله به بغداد است. داعش تلاش دارد به هر قیمتی شده وارد بغداد شود و آن را به تصرف خود در آورد. برخی منابع خبری گزارش می دهند که نیروهای داعش به 13 کیلومتری بغداد رسیده اند و 10 هزار نفر از عناصر خود را در آن جا متمرکز کرده اند.

چندی پیش افسران عراقی گفته بودند که ارتش عراق مجبور به عقب نشینی از رمادی، یکی از مهمترین شهرهای استان الانبار شده است که دلیل آن اولا به کمبود تجهیزات و نیروی ارتش عراق باز می گردد و ثانیا ورود 3 هزار نفر نیروی تازه نفس داعش به این استان است که سبب شده ارتش عراق نتواند در برابر آنها مقاومت کند.

منابع خبری روز دوشنبه گزارش دادند که عناصر افراطی داعش پایگاه نظامی هیت را به کنترل خود در آوردند و تلاش دارند به پایگاه «عین الاسد» که یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی عراق است، یورش ببرند. به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، ارتش عراق نیروهای خود را از شهر حدیثه نیز خارج کرده و این شهر به طور کامل به دست داعش افتاده است.

داعش در صفحه تویتر خود نوشت که بر اردوگاه نظامی هیت مسلط شده اما رشید فلیح، فرمانده نیروهای الانبار به خبر نگاران گفت که عقب نشینی نیروهای عراقی از این پایگاه حرکتی «تاکتیکی» بوده است.

یک افسر عالی رتبه عراقی در «اتاق عملیات الانبار» که نخواست نامش فاش شود به روزنامه الحیات گفت که داعش صبح روز دوشنبه حمله ای «معکوس» به نیروهای امنیتی عراقی انجام داد و آنها مجبور شدند خود را به طور کامل از اردوگاه هیت خارج کنند. وی همچنین گفت: «آن چه می گویند که سربازان عراقی بعد از درگیری طولانی با داعش مجبور به عقب نشینی شدند کاملا دروغ است. عقب نشینی آنها از این اردوگاه کاملا مسالمت آمیز بوده و هدف از آن هم تمرکز بر پایگاه عین الاسد در ناحیه البغدادی است.»

این افسر تاکید کرد، در حال حاضر داعش بر راه های مرتبط به رمادی با شهرهای غرب استان در حدیثه، هیت، روات و البغدادی کاملا مسلط شده و اکنون مشکل محدود به پایگاه عین الاسد شده که بزرگترین انبار تجهیزات ارتش در استان الانبار در آن جا است. همچنین سد حدیثه، دومین سد بزرگ عراق نیز در معرض حملات جدید داعش قرار گرفته است.

احمد حمید، رئیس کمیسیون امنیت در استان الانبار نیز در این باره گفت: «شمار نیروهای عراقی در پایگاه نظامی هیت 300 نفر بوده که با عقب نشینی آنها از هیت این شهر به طور کامل به تصرف داعش در آمده است.»

هیت در 150 کیلومتری غرب بغداد واقع شده است. الانبار بزرگترین استان عراق محسوب می شود که بخش عمده ای از آن را بیابان های لم یزرع تشکیل می دهد که مدت ها است به جلونگاه گروه های تروریستی از جمله داعش تبدیل شده است. این استان از یک سو در مجاورت رود فرات و از سوی دیگر با سوریه، اردن و عربستان هم مرز است.

در حال حاضر نیروهای داعش بر شهرهای فلوجه، 50 کیلومتری غرب بغداد و بر بیشتر مناطق مرزی عراق و سوریه تا موصل و تکریت از جمله گذرگاه مرزی قائم در مرز سوریه و عراق تسلط کامل دارند.  

پیش روی داعش یک روز پس از آن انجام شد که احمد الدلیمی، رئیس پلیس الانبار توسط نیروهای داعش ترور شد. برخی منابع خبری نیز گزارش دادند که در آن روز ساختمان استانداری رمادی نیز به تصرف نیروهای داعش در آمد.

در همین رابطه منابع نظامی عراقی می گویند که ارتش عراق خود را آماده حمله ای تازه به هیت از پایگاه عین الاسد می کند. پایگاه نظامی عین الاسد در منطقه الحبانیه واقع شده است.

این در حالی است که دولت عراق در اقدامی که نشان از بحرانی شدن اوضاع در استان الانبار دارد، زندانیان متهم به عملیات تروریستی را از زندان های رمادی به بغداد منتقل کرد.  

در این میان واکنش مقام های غربی در قبال تحولات عراق در خور توجه است. جان کری، وزیر خارجه امریکا در واکنش به درخواست کمک اهالی استان انبار برای نجات این استان از دست داعش گفت که مردم استان الانبار خودشان باید برای بازپس گیری این استان دست به کار شوند.

او که با خبرنگاران سخن می گفت تأکید کرد که استراتژی امریکا برای جنگ با داعش روز به روز تقویت می شود و این باعث انزوای بیش تر داعش خواهد شد.

وی افزود که با این وجود در نهایت این مردم عراق هستند که باید خاک عراق را از دست داعش بیرون آورند و مردم الانبار نیز باید سلاح به دست گیرند تا استانشان را از دست داعش آزاد کنند.

پیش از این مردم استان الانبار از نیروهای امریکایی خواسته بودند که با ارسال نیروی زمینی به آزادشدن این استان از دست داعش کمک کنند.

کری همچنین تاکید کرد، آموزش نیروهای عراقی دست کم یک سال به طول خواهد انجامید و این مساله یکی از دلایل طولانی شدن جنگ با داعش خواهد بود.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس نیز که روز دوشنبه به طور ناگهانی وارد بغداد شد، گفت که پیروزی بر داعش وظیفه نیروهای عراقی و جامعه سنی است و ورود نیروهای زمینی خارجی به این کشور باعث افزایش افراط گرایی و به سود داعش تمام خواهد شد.

وی تاکید کرد، انجام حملات هوایی یکی از اقداماتی است که نیروهای پیمان بین المللی مبارزه با داعش در دستور کار خود قرار داده اند تا جلوی پیشروی ها و رسیدن امکانات نظامی به آن را بگیرند و این پیمان تلاش دارد با حمله به تاسیسات نفتی تحت کنترل این شبکه در سوریه منابع مالی آن را قطع کند.

از سوی دیگر صباح کرحوت، رئیس شورای استانداری الانبار از دولت مرکزی خواست تا با ارسال دو گردان نظامی از مشکلات امنیتی جاری در استان الانبار بکاهد. وی گفت: «در صورتی که دولت مرکزی این خواسته ما را بر آورده نکند ما از پیمان بین المللی مبارزه با داعش خواهیم خواست که نیروهای خود را وارد الانبار کند تا به ما در مبارزه با داعش کمک کنند.»

این در حالی است که مقام های امریکایی نیز اذعان دارند که حملات هوایی علیه داعش تا کنون نتوانسته است مانع از پیشروی این شبکه در عراق و سوریه شود.

با تشدید بحران در استان الانبار اوضاع امنیتی بغداد نیز روز به روز بغرنج تر می شود. روز دوشنبه سه انفجار هم زمان در مناطق شیعه نشین بغداد جان دست کم 25 نفر را گرفت تا بحران امنیتی این شهر بیش از پیش ملموس شود. شهروندان عراقی ساکن بغداد نیز به دیپلماسی ایرانی گفتند که مساله امنیتی به یک مساله روانی در بغداد تبدیل شده و فضای رعب و وحشت بر پایتخت عراق سایه انداخته است. شهروندان عراقی هر آن از این می ترسند که نیروهای داعش وارد بغداد شده و این شهر را به تصرف خود در آورند.

با این حال منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی می گویند که داعش جنگ روانی شدیدی را در بغداد به راه انداخته و تلاش دارد با ایجاد رعب و وحشت در توانایی های خود بزرگ نمایی کند در حالی که نوار امنیتی بغداد بسیار مستحکم است و امکان ندارد که داعش بتواند حمله ای را علیه پایتخت عراق انجام دهد. به گفته این منابع نیروهای امنیتی و نظامی عراقی بخش عمده ای از توانایی خود را بر بغداد متمرکز کرده اند و این مساله سبب شده است تا ضریب امنیتی این شهر بیش از پیش بالا رود.

از سوی دیگر فرمانده پلیس استان نینوا از تشکیل نیرویی متشکل از 5هزار رزمنده برای آزادسازی این استان از حضور داعش خبر داد.

سرهنگ خالد الحمدانی گفت که هفت هنگ از نیروها و افسران پلیس و ارتش در استان نینوا برای آغاز جنگ با داعش در این استان آرایش نظامی مجدد یافته اند.

او افزوده که این نیروهای آموزش های لازم برای دستیابی به اهداف مهم ازجمله پاک سازی کامل استان را دیده اند.

کلید واژه ها: استان الانبار ارتش عراق نیروهای داعش نیروهای عراقی بغداد


( ۳ )

نظر شما :