مرضیه افخم در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

دولت سوریه از ایران برای کمک به کوبانی درخواستی نکرده است

۱۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۹۳۹۳۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در خصوص کوبانی سوریه تا این لحظه که من به سوال شما پاسخ می دهم هیچ در خواست کمکی صورت نگرفته است و در شرایطی که درخواست رسمی از سوی دمشق صورت بگیرد جمهوری اسلامی ایران با توجه به موازین بین المللی اقدام خواهد کرد.
دولت سوریه از ایران برای کمک به کوبانی درخواستی نکرده است

دیپلماسی ایرانی: مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه جهوری اسلامی ایران، دقایقی پیش در نشست هفتگی خبری خود در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی مبنی بر این که جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربه موفق کمک به حل بحران داعش در کردستان عراق تا کنون برای کمک به بحران در کوبانی سوریه چه اقدام عملی جز محکومیت شفاهی انجام داده است، گفت: «موضع وزارت امور خارجه ایران در مساله کوبانی ابراز نگرانی از بحران به وجود آمده در این منطقه است اما آن چه مد نظر ایران است، احترام به بحث حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و احترام به موازین بین المللی است. در خصوص مساله کردستان عراق به این دلیل که دولت مرکزی عراق از جمهوری اسلامی ایران کمک خواست، ایران اقدام به کمک به حل بحران داعش در این منطقه کرد. در خصوص کوبانی سوریه تا این لحظه که من به سوال شما پاسخ می دهم هیچ در خواست کمکی صورت نگرفته است و در شرایطی که درخواست رسمی از سوی دمشق صورت بگیرد جمهوری اسلامی ایران با توجه به موازین بین المللی اقدام خواهد کرد. در خصوص این پرونده جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که نباید از چارچوب های حقوقی کشورها عبور کند. عبور از این چارچوب های حقوقی و نقض حاکمیت ملی کشورها علاوه بر این که همواره مورد اعتراض جمهوری اسلامی ایران بوده است آسیب جدی به اصول و موازین بین المللی وارد می کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری از دیپلماسی ایرانی درباره سفر نمایندگان آژانس به ایران گفت: «مذاکرات انجام شده و بخش هایی از آن هم ادامه دارد. پیش از اتمام کامل این دور از مذاکرات و اعلام نظر کارشناسی تیم ایرانی و آژانس، اعلام نظر نهایی و نتیجه ممکن نیست. ایران طبق توافق هایی که با آژانس داشته نسبت به همکاری و توافق هایی که انجام گرفته همکاری مناسبی با آژانس داشته و آژانس خود نیز به این مساله اذعان داشته است.»

وی در ادامه افزود: «در مرحله گام سوم از این همکاری ها هستیم که در این مرحله دو موضوع باقی مانده از 5 موضوع، سفر اخیر و در حال جریان هیاتی از آژانس به تهران است. ایران نسبت به شفاف سازی برنامه هسته ای خود پایبندی کامل را داشته و این را هم نشان داده است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی


نظر شما :