کاخ سفید پاسخ منقدان خود را داد

حمله به داعش در عراق آری اما در لیبی نه

۲۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۲ کد : ۱۹۳۷۰۳۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
تردید کاخ سفید در حمله به لیبی سبب شده تا برای عده ای این پرسش به وجود آید که آیا با وجود حضور مستقیم ترکیه و قطر در تقویت گروه های تروریستی در لیبی همکاری ای میان واشنگتن با دوحه و آنکارا در این زمینه وجود دارد؟
حمله به داعش در عراق آری اما در لیبی نه

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا بار دیگر از دخالت نظامی در لیبی سر باز زد تا انتقادها به کاخ سفید نسبت به ادامه تردیدهایش در سیاست خارجی افزایش یابد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بعد از افزایش تنش ها در لیبی و تشدید فعالیت های گروه های تروریستی جهادی و بروز تهدید بیعت این گروه ها با داعش که می تواند دایره نفوذ این شبکه تروریستی را تا شمال آفریقا گسترش دهد، برخی از ناظران و فعالان سیاسی جامعه جهانی انتظار داشتند که باراک اوباما در مورد لیبی نیز دستور به حمله مشابهی بدهد و بپذیرد که در آن جا برای مهار تروریسم کاری از پیش ببرد. این تقاضایی است که کشورهای عربی و آفریقایی همسایه لیبی نیز از کاخ سفید دارند که تا کنون موفق نشده اند نظر مساعد آن را به دست آورند. آنها می گویند همان طور که امریکا در عراق پذیرفت که علیه داعش وارد عمل شود در این جا نیز باید اقدام مشابهی را انجام دهد. به اعتقاد آنها لیبی همانند لانه زنبوری برای گسترش تروریسم شده و با به وجود آمدن پناهگاهی امن در آن برای تروریست ها و گروه های جهادی تهدیدی برای جامعه جهانی محسوب می شود.

در عین حال کشورهای عربی انتظار دارند با طرحی که برای تشکیل ارتش مشترک عربی برای مقابله با تروریسم و کشورهای درگیر بحران داعش در دست تهیه دارند، بتوانند حمایت امریکا را به دست آورند و با پشتیبانی لجستیکی آن بتوانند به دیگر کشورهای عربی درگیر با بحران تروریسم و داعش یاری رسانند.

با این حال تا این لحظه ایالات متحده هر گونه اجرای طرح مشابه عراق برای لیبی را رد کرده و گفته است که فعلا برنامه ای برای دخالت نظامی در لیبی ندارد.

از سوی دیگر روز گذشته ارتش لیبی تحت فرماندهی ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر حملات هوایی را به کشتی های حامل سلاح برای گروه های شبه نظامی تکفیری در نزدیکی شهر درنه انجام داد که نخستین حمله هوایی به گروه های تروریستی در لیبی محسوب می شود.

سرهنگ محمد حجازی، سخنگوی رسمی عملیات "کرامت لیبی" در این باره گفت: «این عملیات در نوع خود استثنائی بود. ما سه حمله هدفمند نظامی به تروریست ها که بر سر شهر درنه در بنغازی مسلط هستند، انجام دادیم که اولین آن به یک کشتی حامل سلاح بود که قصد داشت برای افراد مسلح اسلحه و مهمات برساند. این کشتی از ترکیه آمده بود و مقصد آن گروه های تروریستی تکفیری بود.»

به گفته حجازی این عملیات نیمه شب دوشنبه با دریافت اطلاعات امنیتی خاص صورت گرفت. وی تاکید کرد، در این کشتی ده ها نفر از اعضای گروه تروریستی داعش به همراه سلاح و مهمات حضور داشتند و قصد داشته بعد از آمدن از ترکیه ساعاتی را در مصراته پهلو بگیرد و سپس به درنه برود که نیروی هوایی لیبی آن را هدف قرار داد.

وی همچنین گفت: «ما اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می دهد گروه های تروریستی بیشتری به همراه سلاح و مهمات جنگی با حمایت های مالی قطر از ترکیه رهسپار لیبی شده اند.»

حجازی درباره دیگر اهداف مورد حمله قرار گرفته نیز گفت: «انبار تسلیحات گروه های تروریستی در بندر درنه و 6 خودروی حامل سلاح های سنگین از دیگر اهدافی بود که توسط جنگنده های لیبی مورد حمله قرار گرفت.»

تردید کاخ سفید در حمله به لیبی سبب شده تا برای عده ای این پرسش به وجود آید که آیا با وجود حضور مستقیم ترکیه و قطر در تقویت گروه های تروریستی در لیبی همکاری ای میان واشنگتن با دوحه و آنکارا در این زمینه وجود دارد که کاخ سفید از حمله به مواضع گروه های تروریستی در لیبی خودداری می کند؟

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش درنه ليبي


نظر شما :