منتقدان سیاست‌های کاخ سفید:

آقای اوباما چقدر دیر دستور حمله دادید!

۲۸ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۹۳۶۹۱۶ ترجمه برگزیده خاورمیانه
بابکر زیباری، رئیس ستاد ارتش عراق اعلام کرد، انتظار دارد کشورش ظرف ساعت‌های آینده شاهد تحولات بزرگی باشد و در سایه تحرکات نظامی امریکا مناطق دیگری که تحت کنترل داعش هستند نیز هدف قرار بگیرند.
آقای اوباما چقدر دیر دستور حمله دادید!

دیپلماسی ایرانی: جنگنده های نیروی هوایی امریکا حملات هوایی خود را به توپخانه های وابسته به دولت اسلامی در شمال عراق آغاز آوردند. این اتفاق تنها ساعاتی بعد از آن افتاد که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا اعلام کرد که مجوز حمله نظامی به گروه های تندروی اسلامی در عراق را داده است.

به گزارش روزنامه العرب، بعد از این تحول بابکر زیباری، رئیس ستاد ارتش عراق اعلام کرد، انتظار دارد کشورش ظرف ساعت های آینده شاهد تحولات بزرگی باشد و در سایه این تحرکات نظامی مناطق دیگری که تحت کنترل داعش هستند نیز هدف قرار بگیرند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، روز جمعه گفت که دو فروند جنگنده اف 16 بمب های 250 کیلوگرمی را با هدایت لیزر به سامانه های توپ خانه ای وابسته به داعش در نزدیکی اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق شلیک کردند.

کربی تاکید کرد، تصمیم به حمله نظامی توسط فرمانده مرکزی امریکا ژنرال لوید اوستن اتخاذ شده است.  

بابکر زیباری انجام این حمله نظامی توسط نیروهای امریکایی را به معنای آن دانست که عراق ظرف ساعت های آینده شاهد تحولات بزرگی خواهد بود. وی همچنین گفت: «این عملیات شامل دیگر شهرهای عراق که تحت کنترل داعش هستند نیز خواهد شد و این مطابق تصمیمی است که شخص باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به عنوان فرمانده کل نیروی مسلح امریکا اتخاذ کرده است.»

در حالی که بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی از این تصمیم امریکا استقبال کرده اند، برخی دیگر اتخاذ این تصمیم را بسیار دیر هنگام دانسته و می گویند امریکا وقتی که دید داعش می رود مصالحش را هدف قرار دهد، تصمیم به دخالت نظامی گرفت.  

هانی خلاف، معاون سابق امور عربی وزیر امور خارجه مصر در این باره می گوید: «تصمیم اوباما از دو زاویه قابل بررسی است. اول از همه نشان می دهد که امریکا خود را در برابر عراق مسئول می داند، دوم به مصالح حیاتی امریکا باز می گردد که همچنان عنصر محوری برای تحرکات آن در منطقه محسوب می شود.»

وی تاکید می کند، این تصمیم ناگهانی نبود. بلکه از مدت ها پیش انتظار می رفت در پی تعهدی که کاخ سفید به نوری مالکی برای حمایت از اهداف حیاتی در عراق داده است، این حمله صورت بگیرد. علاوه بر آن امریکا تعهد داده است که برای مبارزه با تروریسم به عراق کمک کند.

خلاف همچنین می گوید: «تحرکات داعش بسیار زیاد باعث افزایش نگرانی های کشورهای همسایه عراق شد. به ویژه که رفتارهای غیر انسانی در پیش گرفت و عملیات مهاجرت اجباری را در بیشتر مناطق عراق انجام داد. مساله ای که کاخ سفید را مجبور کرد که برای مبارزه با تهدیدهای روزافزون آن وارد عمل شود.»

وی در پاسخ به این انتقاد که عده ای می گویند تصمیم اوباما خیلی دیر اتخاذ شده است، می گوید: «به اعتقاد من، امریکا از زمان استفاده کرد تا ببیند حجم نیروهای داعش چقدر است، در طول این مدت تحرکی از خود نشان نداد تا این که دریافت که واقعا خطری بزرگ برای آن محسوب می شود.»

این در حالی است که برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند که تصمیم اوباما خارج از دایره تاکتیک امریکا نیست که آتشی را در یک جا شعله ور می کند و بعد آن را به حال خود رها می سازد. عمار علی حسن، نویسنده مصری متخصص در تاریخ گروه های اسلامی از طرفداران این ایده است. وی می گوید که بی تردید امریکا در ویرانی عراق متهم است و در حالی که برای تجزیه آن تلاش می کند در ظاهر ادعا می کند که از وحدت آن حمایت می کند.

وی می گوید: «هیچ شکی نیست که امریکا اولین مسئول در رسیدن عراق به این وضعیت است. عراق بعد از آن که به دستور امریکا نهادهایش را از دست داد و ارتشش منحل شد به سمت فروپاشی حرکت کرد.»

عمار علی حسن تاکید می کند، همه می دانند که امریکا نهادها و زیرساخت های عراق را از بین برد و عراق را به لقمه ای چرب و نرم برای تروریست ها تبدیل کرد، آنها به ثروت های عراق چشم طمع دوخته اند. کما این که امریکا باعث شد تا داعش وحشی شود و به شکل وحشتناکی توسعه یابد.

وی تصریح می کند، امریکا اگر تصمیم به حمله هوایی به عراق گرفته است برای حمایت از عراق نیست، حتی به فکر حمایت از مردم عراق برای نجات از وحشی گری های داعش نیست، هیچ اهمیتی هم به وحدت ارضی و امنیت آن نمی دهد، بلکه برای دفاع از مصالح خود این تصمیم را گرفته است. داعش در حال گسترش است و این توسعه می تواند به ضرر منافع و مصالح امریکا تمام شود. امریکا به این باور رسیده که داعش در حال توسعه است و بیش از پیش وحشی می شود، در حالی که نفت خلیج فارس به ویژه در کویت نیز چندان از دسترس آن دور نیست، کما این که پایگاه های نظامی اش نیز در معرض تهدید آن قرار دارند برای همین تصمیم به حمله نظامی به آن گرفت.  

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: شنبه 18 مرداد 1393 / انتشار مجدد: 28 مرداد 1393

کلید واژه ها: داعش حمله نظامی امريكا و عراق باراك اوباما


نظر شما :