بلومبرگ به نقل از نمایندگان دموکرات خطاب به اوباما:

تردید کافی است آقای رئیس جمهور

۲۸ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۹۳۶۹۱۰ خاورمیانه یادداشت
آبرت هنت، ستون نویس بلومبرگ می‌گوید این یادداشت را بعد از گفت‌وگو با جمعی از نمایندگان دموکرات کنگره امریکا خطاب به اوباما نوشته است.
تردید کافی است آقای رئیس جمهور

دیپلماسی ایرانی: قانونگذاران دموکرات از هفته گذشته تعطیلات تابستانی خود را آغاز کردند در حالی که نسبت به انتخابات میان دوره ای احساس نگرانی می کنند و از باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا ناامید هستند.

جمهوریخواهان در کنگره به دلیل خودداری از جنگ متفرق و دچار تجزیه شده اند اما از سوی دیگر نگرانی شدیدی نیز نزد دموکرات ها وجود دارد. بر اساس گفت وگوهایی که با ده ها نفر از بزرگان دموکرات شده است، که البته اکثرشان از اعضای کنگره هستند، همه آنها بر این نکته متفق القولند که باید نامه ویژه ای به اوباما نوشت با این مضمون که:

آقای رئیس جمهور؛

این نامه را با روحیه سازنده برای شما می نویسیم. خودت می دانی که در چه موقعیت سختی در سیاست خارجی قرار گرفته ای و با رکود مشروعیت در داخل مواجهی، اما بدون تغییرات بزرگ در سه ماه آینده متحمل خطراتی سنگین برای خود و حزبمان می شوی.

قبل از هر چیز، بیش از آن که بتوانیم در این نامه منتقل کنیم باید بگوییم که خودمان بیش از هر کسی می دانیم که دچار حالتی از چالش سیاسی در داخل شده ایم، دلیل آن هم به دلیل رفتارهای غیرعقلانی ما در خارج است.

ما با شما در احساس روند رو به سقوط شریکیم. اما سرنوشت چیزی نیست که فرمانده جهان آزاد بتواند آن را به اختیار خود انتخاب کند.

علاوه بر آن این روش و رفتار باعث می شود تا جمهوریخواهان در کنگره به فکر فرار از مسئولیت بیفتند. در حالی که همه آنها باید پاسخگو باشند.. باید آنها به تلاش های تو جواب پس دهند نه این که پوششی برای فرار از مسئولیت ایجاد کنند.

اخیرا خیلی کم روابط خود را با کنگره بهبود داده ای، با این وجود می دانیم که الآن وقت رفتن به گردش در کمپ دیوید یا رفتن به بازی گلف نیست.

بر این نکته واقفیم که تو سیاست صحیح را اتخاذ کرده ای اما مساله این است که آنها را به بدترین شکل ممکن اجرا می کنی، و این اتفاقی است که اکثرا افتاده است. شاهد آن نیز عملیات تبادل سرباز اسیر امریکایی پوپر گدال است که نزد طالبان اسیر بود. تو وظیفه داشتی آن را از بند آزاد کنی اما آیا آزادی زندانیان گوانتانامو تنها راه آن بود؟ عکس گرفتن با پدر او نیز فکر اشتباهی بود. افتخار به این که هیچ محافظی نداری وقتی که در حالتی از قبل برنامه ریزی نشده به رستوران می روی، باعث افزایش قدرت و منزلت تو نمی شود.

در مورد قضایای بزرگ، اخبار خوبی درباره اقتصاد شنیده می شود: آنها را اعلام کن. همچنان بسیاری از مردم از وضعیت بد اقتصادی رنج می برند و تردید تو در اعلام اخبار خوش اقتصادی تنها باعث نفرت غیر قابل توجیه مردم می شود.

اما در بعد سیاست خارجی، به نظر می رسد که بحران ها در هر جایی که وجود دارند هیچ ارتباطی به سیاست های امریکا ندارند. می فهمیم که چرا از دخالت خودداری می کنی: هر آن چه در عراق و افغانستان و لیبی افتادند درس های واقعی ای درباره حد و اندازه توانایی های امریکا داده اند. اما لازم است فقط به واکنش از سوی رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین اکتفا نکنی بلکه باید طرحی برای حملات بیشتر علیه او داشته باشی.

با همه احترام هایی که بر ما واجب است داشته باشیم، لازم است که دایره مشاورانت را گسترش دهی، تا آنها هم مشاهدات خود را برای تو بیان کنند، به عبارت دیگر به این ترتیب بتوان جدایی که کاخ سفید از افکار عمومی و واقعیت ها دارد، جبران شود.

جناب رئیس جمهور، همچنان دریچه بزرگی برای فرار از مشکلات در جهان داری و برایت 900 روز باقی مانده که می توانی از آن استفاده کنی. این روزها را غنیمت بشمار. برای تو آرزوی موفقیت می کنیم و از تو می خواهیم که ما را همراه خود بدانی.


منبع: الشرق الاوسط به نقل از بلومبرگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: یکشنبه 19 مرداد 1393 / انتشار مجدد: 28 مرداد 1393


نظر شما :